Research Article
BibTex RIS Cite

CORPORATE COMMUNICATION AND CEO COMMUNICATION IN AIRLINE COMPANIES

Year 2025, Volume: 1 Issue: 1, 67 - 79, 05.08.2025

Abstract

The communication of airline companies with customers is important. It is through communication to ensure customer satisfaction and retain the customer. Many airline enterprises express their wishes to airline enterprises because they can easily reach users through the social media tools they use in corporate communication and their users.

With the concept of social CEO, which has developed recently, it is aimed that the CEOs of airline companies can promote their companies with the social media tools they have actively used to inform users about newly updated situations. With social CEO communication, users can search for answers to the problems they face, access detailed information about the company, and at the same time increase the reliability of the airline business.

Airline companies are one of the sectors where there is a dynamic and intense competition. For this reason, enterprises need to develop a strong and effective corporate communication strategy in order to maintain their success. Corporate communication serves a critical function in terms of shaping the company's brand image, managing crisis situations, ensuring customer and employee satisfaction, and establishing healthy relationships with stakeholders. Especially in the airline sector, elements such as flight safety, service quality and customer experience should be supported by direct communication processes.

CEO communication is an important component of the corporate communication strategy. As the top representative of the company, the CEO plays a key role in communication for both internal and external stakeholders. The effective communication of the CEO allows him to clearly express the vision and mission of the company, contributes to the creation of corporate culture and strengthens the perception of reliability and transparency. Especially in times of crisis, the sincere and correct communication of the CEO is vital for the protection of the company's reputation.

As a result, corporate communication and CEO communication in airline enterprises are complementary elements that play a critical role in the sustainable success of the company. A successful communication management provides advantages in customer loyalty, employee loyalty and industry competition. For this reason, airline companies need to constantly improve their communication strategies with holistic and up-to-date approaches.

References

  • Akar, E. (2010). Sanal toplulukların bir türü olarak sosyal ağ siteleri-bir pazarlama iletişimi kanalı olarak işleyişi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 107-122.
  • Akıncı, B. Z. (1998). Kurum kültürü ve örgütsel iletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Akyürek, R. (2005). Kurumsal iletişim yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Argenti, P. A. (2015). Corporate communication (Yedinci Baskı). Singapur: McGraw-Hill.
  • Atwood, R. and Froneman, J. D. (2004). Interactivity and public relations on the web: A theoretical analysis. Communicare, 23(1), 33-53.
  • Balta Peltekoğlu, F., ve Uralman, N. H. (2016). Tüketim kültürü perspektifinden halkla ilişkiler. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1), 1-17.
  • Bozoklu, Ç. P., (2019). Havayolu işletmelerinin karşılaştırmalı kurumsal itibarı: THY ve Pegasus. Economics Business and Organization Research. 1(1), 34-61.
  • Bülbül, A. R. (2000). Uluslararası iletişim. Konya: Damla Ofset.
  • Can, Halil (1999), Organizasyon ve yönetim, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Cüceloğlu, D. (2001). İyi düşün doğru karar ver. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çamdereli, M. (2000). Çok ileri giderek bir ‘mavi ’afişi okumak ya da bir reklâm afişinin gösterge bilimsel çözümlemesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 5, 92-120.
  • Çelebioğlu, Ç. (2024). Liderlik tarzı ile örgütsel dayanıklılık arasındaki ilişki: CEO iletişiminin rolü. İstanbul: Altınbaş Üniversitesi Yayınları.
  • Cornelissen, J. (2017). Corporate communication: A guide to theory and practice. (Beşinci Baskı) Londra: Sage Publications.
  • Coombs, W. T., ve Holladay, S. J. (2023). The handbook of crisis communication. (İkinci Baskı), New Jersey: John Wiley and Sons.
  • DeFleur, M. L., ve Ball-Rokeach, S. J. (1989). Theories of mass communication (Beşinci Baskı). New York: Longman. Dilek, Y., ve Taşkıran, E. (2016). Kişilik özelliklerinin örgütsel sessizlik üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(13), 402-434.
  • Düşükcan, M. (2003). Örgütlerde çatışma ve çatışma yönetimi sürecinde örgütsel iletişimin etkililiği: Kuramsal ve uygulamalı bir çalışma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Edelman, R. (2018). Edelman Trust Barometer 2017. Erişim adresi: http://cms.edelman.com/ sites/default/files/_Edelman_TrustBarometer_Executive_Summary_Jan.pdf Erdoğan, M. (2021). Kurumsal itibar yönetiminde CEO’nun rolü. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 41–56.
  • Fearn-Banks, K. (2016). Crisis communications: A casebook approach (Beşinci Baskı). New York: Routledge.
  • Fiske, J. (1996). İletişim çalışmalarına giriş (S. İrvan, çev.). Ankara: Ark Yayınları.
  • Gökçe, O. (1998). İletişim bilimine giriş. (İkinci Baskı). Ankara: Turhan Kitapevi.
  • Gürgen, H. (1997). Örgütlerde iletişim kalitesi. İstanbul: Der Yayınevi.
  • Habermas, J. (1984). Habermas: Questions and counterquestions. Praxis International, 4(3), 229-249.
  • Hearn, G; Foth, M. and Gray, H (2008). Applications and implementations of new media in corporate communications: An action research approach. Corporate Communications: An International Journal, 14(1), 49-61.
  • Holtz, S. (2014). The evolution of the social media manager. Communication World, 3 (1), 9-11.
  • Horkheimer, M., Adorno, T. W., ve Noeri, G. (2002). Dialectic of enlightenment. California: Stanford University Press. İmir, A. (2018). Kurumsal iletişimde sosyal medya: THY ve Pegasus örnekleri. Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul.
  • Kaplan, A. M., ve Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59–68.
  • Kent, M. L., ve Taylor, M. (1998). Building dialogic relationships through the world wide web. Public Relations Review, 24(3), 321-334.
  • Kollock, P., ve Smith, M.A. (1999). Communities in cyberspace. (Peter Kollock, Mark A. Smith, Editörler), Communities in Cyberspace, Londra: Routledge.
  • Korkmaz, N. (2022). CEO sosyal medya iletişimi ve kurumsal güven. İstanbul Gelişim Üniversitesi İşletme Dergisi. Mehrabian, A. (1971). Silent messages. California: Wadsworth Publishing.
  • Okay, Ayla ve Okay, Aydemir (2002). Halkla ilişkiler – Kavram, strateji ve uygulamaları, İstanbul: Der Yayınları.
  • Onat, F. (2018). Sosyal CEO kavramının kurumsal iletişim açısından değerlendirilmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi 29, 181-201.
  • Öker, H. (2024). Kurumsal sürdürülebilirlik stratejisinin kurum içi iletişimi ve yayılımında TAV havalimanları holding örneği. Maltepe Üniversitesi Yayınları.
  • Özoran, B. A. (2017). Bir halkla ilişkiler ütopyası: Diyalojik halkla ilişkiler. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 53, 1-30.
  • Shannon, C. E., ve Weaver, W. (1949). The mathematical theory of communication. Urbana: University of Illinois Press.
  • Sabuncuoğlu, Zeyyat. (1992). İşletmelerde halkla ilişkiler, Bursa: Rota Ofset
  • Seo, G.-H., Itoh, M. ve Li, Z. (2021). Strategic communication and competitive advantage: Assessing CEO letters of global airline alliances. Foundations of Management, 13(1), 57–72.
  • Solmaz, B. (2004). Söylentilerin kurumsal iletişim açısından değerlendirilmesi ve bir uygulama örneği. Selçuk İletişim, 3(3), 120-127.
  • Şimşek, N., ve Fidan, M. (2005). Kurum kültürü ve liderlik. Konya: Tablet Kitabevi.
  • Tutar, H., ve Yılmaz, M. K. (2003). Genel iletişim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ulmer, R. R., Sellnow, T. L., ve Seeger, M. W. (2018). Effective crisis communication: Moving from crisis to opportunity. (Dördüncü Baskı). Thousand Oaks: Sage College Publishing.
  • Van Dijk, Teun A., (1994). “Söylemin yapıları iktidarın yapıları”, Mehmet Küçük (der. ve çev.), Medya, iktidar ideoloji, Ankara: Ark Yayınları, 271-327.
  • Vural, Z. B. A., ve Bat, M. (2013). Teoriden pratiğe kurumsal iletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yılmaz, S., ve Aydemir, E. (2023). CEO güvenilirliği, kurumsal itibar ve çalışan bağlılığı arasındaki ilişki. Alanya Akademik Bakış, 7(3), 122–138.
  • Yılmaz, A., ve Karaca, Y. (2020). Havayolu işletmelerinde sosyal medya kullanımı ve kurumsal iletişim: Türk Hava Yolları örneği. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 52, 97–120.
  • Weber Schandwick (2013). The social CEO, executives tell all, Erişim adresi: https://www. webershandwick.com/uploads/news/files/Social-CEO-Study.pdf, Erişim tarihi: 15.09.2023
  • Anadolu Ajansı (2023). https://www.aa.com.tr/tr/sirkethaberleri/ulastirma/pegasus-100-ucagi-cumhuriyeti-teslim-aldi/682827 adresinden 30.09.2023.
  • Euronews (2023). https://tr.euronews.com/2023/05/16/thy-baskani-bolat-ikramda-dunya-birincisiyiz-buyumeyi-surdurecegiz adresinden15.09.2023.
  • Gazete Duvar (2023). www.gazeteduvar.com.tr/thyden-kokpitte-namaz-duzenlemesi-haber-1627429 adresinden 17.09.2023.

HAVA YOLU İŞLETMELERİNDE KURUMSAL İLETİŞİM ve CEO İLETİŞİMİ

Year 2025, Volume: 1 Issue: 1, 67 - 79, 05.08.2025

Abstract

Hava yolu işletmelerinin müşterilerle olan iletişimi önem arz etmektedir. Müşteri memnuniyetini sağlanması ve müşteriyi elde tutmada iletişim kurmaktan geçmektedir. Birçok hava yolu işletmeleri kurumsal iletişimde kullandıkları sosyal medya araçları üzerinden kullanıcılara kolaylıkla ulaşabildikleri ve kullanıcılarında hava yolu işletmelerine isteklerini dile getirmektedir.

Son dönemlerde gelişen sosyal CEO kavramıyla hava yolu işletmelerinin CEO’ları aktif olarak kullanmış oldukları sosyal medya araçlarıyla firmalarını tanıtabilmekte yeni güncellenen durumlara karşı kullanıcıları bilgilendirmeleri amaçlanmaktadır. Sosyal CEO iletişimiyle kullanıcılar karşılaştıkları sorunlara cevap arayabilmekte firma hakkında detaylı bilgilere ulaşabilmekte aynı zamanda hava yolu işletmesine güvenirliğini artırmaktadır.

Hava yolu işletmeleri, dinamik ve rekabetin yoğun olduğu sektörlerden biridir. Bu nedenle, işletmelerin başarılarını sürdürebilmeleri için güçlü ve etkili bir kurumsal iletişim stratejisi geliştirmeleri gerekmektedir. Kurumsal iletişim; şirketin marka imajını şekillendirmek, kriz durumlarını yönetmek, müşteri ve çalışan memnuniyetini sağlamak ve paydaşlarla sağlıklı ilişkiler kurmak açısından kritik bir işlev görür. Özellikle hava yolu sektöründe, uçuş güvenliği, hizmet kalitesi ve müşteri deneyimi gibi unsurlar doğrudan iletişim süreçleriyle desteklenmelidir.

CEO iletişimi ise kurumsal iletişim stratejisinin önemli bir bileşenidir. CEO, şirketin en üst temsilcisi olarak hem iç hem de dış paydaşlara yönelik iletişimde kilit rol oynar. CEO’nun etkin iletişimi, şirketin vizyon ve misyonunu net biçimde ifade etmesine olanak tanır, kurumsal kültürün oluşturulmasına katkı sağlar ve güvenilirlik ile şeffaflık algısını güçlendirir. Özellikle kriz dönemlerinde CEO'nun samimi ve doğru iletişimi, şirket itibarının korunması açısından hayati önem taşır.

Sonuç olarak, hava yolu işletmelerinde kurumsal iletişim ve CEO iletişimi birbirini tamamlayan, şirketin sürdürülebilir başarısında kritik rol oynayan unsurlardır. Başarılı bir iletişim yönetimi, müşteri sadakati, çalışan bağlılığı ve sektör rekabetinde avantaj sağlar. Bu nedenle, hava yolu işletmelerinin iletişim stratejilerini bütüncül ve güncel yaklaşımlarla sürekli geliştirmeleri gerekmektedir.

References

  • Akar, E. (2010). Sanal toplulukların bir türü olarak sosyal ağ siteleri-bir pazarlama iletişimi kanalı olarak işleyişi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 107-122.
  • Akıncı, B. Z. (1998). Kurum kültürü ve örgütsel iletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Akyürek, R. (2005). Kurumsal iletişim yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Argenti, P. A. (2015). Corporate communication (Yedinci Baskı). Singapur: McGraw-Hill.
  • Atwood, R. and Froneman, J. D. (2004). Interactivity and public relations on the web: A theoretical analysis. Communicare, 23(1), 33-53.
  • Balta Peltekoğlu, F., ve Uralman, N. H. (2016). Tüketim kültürü perspektifinden halkla ilişkiler. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1), 1-17.
  • Bozoklu, Ç. P., (2019). Havayolu işletmelerinin karşılaştırmalı kurumsal itibarı: THY ve Pegasus. Economics Business and Organization Research. 1(1), 34-61.
  • Bülbül, A. R. (2000). Uluslararası iletişim. Konya: Damla Ofset.
  • Can, Halil (1999), Organizasyon ve yönetim, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Cüceloğlu, D. (2001). İyi düşün doğru karar ver. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çamdereli, M. (2000). Çok ileri giderek bir ‘mavi ’afişi okumak ya da bir reklâm afişinin gösterge bilimsel çözümlemesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 5, 92-120.
  • Çelebioğlu, Ç. (2024). Liderlik tarzı ile örgütsel dayanıklılık arasındaki ilişki: CEO iletişiminin rolü. İstanbul: Altınbaş Üniversitesi Yayınları.
  • Cornelissen, J. (2017). Corporate communication: A guide to theory and practice. (Beşinci Baskı) Londra: Sage Publications.
  • Coombs, W. T., ve Holladay, S. J. (2023). The handbook of crisis communication. (İkinci Baskı), New Jersey: John Wiley and Sons.
  • DeFleur, M. L., ve Ball-Rokeach, S. J. (1989). Theories of mass communication (Beşinci Baskı). New York: Longman. Dilek, Y., ve Taşkıran, E. (2016). Kişilik özelliklerinin örgütsel sessizlik üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(13), 402-434.
  • Düşükcan, M. (2003). Örgütlerde çatışma ve çatışma yönetimi sürecinde örgütsel iletişimin etkililiği: Kuramsal ve uygulamalı bir çalışma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Edelman, R. (2018). Edelman Trust Barometer 2017. Erişim adresi: http://cms.edelman.com/ sites/default/files/_Edelman_TrustBarometer_Executive_Summary_Jan.pdf Erdoğan, M. (2021). Kurumsal itibar yönetiminde CEO’nun rolü. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 41–56.
  • Fearn-Banks, K. (2016). Crisis communications: A casebook approach (Beşinci Baskı). New York: Routledge.
  • Fiske, J. (1996). İletişim çalışmalarına giriş (S. İrvan, çev.). Ankara: Ark Yayınları.
  • Gökçe, O. (1998). İletişim bilimine giriş. (İkinci Baskı). Ankara: Turhan Kitapevi.
  • Gürgen, H. (1997). Örgütlerde iletişim kalitesi. İstanbul: Der Yayınevi.
  • Habermas, J. (1984). Habermas: Questions and counterquestions. Praxis International, 4(3), 229-249.
  • Hearn, G; Foth, M. and Gray, H (2008). Applications and implementations of new media in corporate communications: An action research approach. Corporate Communications: An International Journal, 14(1), 49-61.
  • Holtz, S. (2014). The evolution of the social media manager. Communication World, 3 (1), 9-11.
  • Horkheimer, M., Adorno, T. W., ve Noeri, G. (2002). Dialectic of enlightenment. California: Stanford University Press. İmir, A. (2018). Kurumsal iletişimde sosyal medya: THY ve Pegasus örnekleri. Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul.
  • Kaplan, A. M., ve Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59–68.
  • Kent, M. L., ve Taylor, M. (1998). Building dialogic relationships through the world wide web. Public Relations Review, 24(3), 321-334.
  • Kollock, P., ve Smith, M.A. (1999). Communities in cyberspace. (Peter Kollock, Mark A. Smith, Editörler), Communities in Cyberspace, Londra: Routledge.
  • Korkmaz, N. (2022). CEO sosyal medya iletişimi ve kurumsal güven. İstanbul Gelişim Üniversitesi İşletme Dergisi. Mehrabian, A. (1971). Silent messages. California: Wadsworth Publishing.
  • Okay, Ayla ve Okay, Aydemir (2002). Halkla ilişkiler – Kavram, strateji ve uygulamaları, İstanbul: Der Yayınları.
  • Onat, F. (2018). Sosyal CEO kavramının kurumsal iletişim açısından değerlendirilmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi 29, 181-201.
  • Öker, H. (2024). Kurumsal sürdürülebilirlik stratejisinin kurum içi iletişimi ve yayılımında TAV havalimanları holding örneği. Maltepe Üniversitesi Yayınları.
  • Özoran, B. A. (2017). Bir halkla ilişkiler ütopyası: Diyalojik halkla ilişkiler. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 53, 1-30.
  • Shannon, C. E., ve Weaver, W. (1949). The mathematical theory of communication. Urbana: University of Illinois Press.
  • Sabuncuoğlu, Zeyyat. (1992). İşletmelerde halkla ilişkiler, Bursa: Rota Ofset
  • Seo, G.-H., Itoh, M. ve Li, Z. (2021). Strategic communication and competitive advantage: Assessing CEO letters of global airline alliances. Foundations of Management, 13(1), 57–72.
  • Solmaz, B. (2004). Söylentilerin kurumsal iletişim açısından değerlendirilmesi ve bir uygulama örneği. Selçuk İletişim, 3(3), 120-127.
  • Şimşek, N., ve Fidan, M. (2005). Kurum kültürü ve liderlik. Konya: Tablet Kitabevi.
  • Tutar, H., ve Yılmaz, M. K. (2003). Genel iletişim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ulmer, R. R., Sellnow, T. L., ve Seeger, M. W. (2018). Effective crisis communication: Moving from crisis to opportunity. (Dördüncü Baskı). Thousand Oaks: Sage College Publishing.
  • Van Dijk, Teun A., (1994). “Söylemin yapıları iktidarın yapıları”, Mehmet Küçük (der. ve çev.), Medya, iktidar ideoloji, Ankara: Ark Yayınları, 271-327.
  • Vural, Z. B. A., ve Bat, M. (2013). Teoriden pratiğe kurumsal iletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yılmaz, S., ve Aydemir, E. (2023). CEO güvenilirliği, kurumsal itibar ve çalışan bağlılığı arasındaki ilişki. Alanya Akademik Bakış, 7(3), 122–138.
  • Yılmaz, A., ve Karaca, Y. (2020). Havayolu işletmelerinde sosyal medya kullanımı ve kurumsal iletişim: Türk Hava Yolları örneği. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 52, 97–120.
  • Weber Schandwick (2013). The social CEO, executives tell all, Erişim adresi: https://www. webershandwick.com/uploads/news/files/Social-CEO-Study.pdf, Erişim tarihi: 15.09.2023
  • Anadolu Ajansı (2023). https://www.aa.com.tr/tr/sirkethaberleri/ulastirma/pegasus-100-ucagi-cumhuriyeti-teslim-aldi/682827 adresinden 30.09.2023.
  • Euronews (2023). https://tr.euronews.com/2023/05/16/thy-baskani-bolat-ikramda-dunya-birincisiyiz-buyumeyi-surdurecegiz adresinden15.09.2023.
  • Gazete Duvar (2023). www.gazeteduvar.com.tr/thyden-kokpitte-namaz-duzenlemesi-haber-1627429 adresinden 17.09.2023.
There are 48 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism Policy, Communication Sociology, Tourism Sociology
Journal Section 1
Authors

Selçuk Gün 0009-0001-1117-9291

Olcay Ölçen 0000-0002-4835-1171

Publication Date August 5, 2025
Submission Date June 16, 2025
Acceptance Date July 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Gün, S., & Ölçen, O. (2025). HAVA YOLU İŞLETMELERİNDE KURUMSAL İLETİŞİM ve CEO İLETİŞİMİ. Avrasya Üniversitesi Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 1(1), 67-79.