Dil içtihadı bütün dillerde olduğu gibi Arap dil biliminde de büyük önem arz eder.
Dolayısıyla Arap düşünce ve kültürünün dilin yapısına etkisi vardır. Her dil kendi
yapısına göre onu kullanan toplumların zihinsel yapısını ortaya koyar.
Bu önem, filoloji âlimlerinin insan zihni ile uyumluluğunda ve zihinsel mantığın
dil mantığına ayak uydurmada açıkça görülmektedir. Bu yazıda dilbilimsel hukuk
kuramının inşası ve modellenmesi ile ilgileneceğiz, insan aklının performansını
ve kelime dağarcığını ele alma yöntemini vurgulayarak, filoloji teorilerine
dayanan insan aklı ve Arap mantığı arasındaki bağlantıyı inceleyeceğiz.
Dilsel işlemede çalışan insan zihni, zamanla değişmeyen mantıksal kurallara
dayanır, ancak, bilim adamları bu konuda araştırma yaptıkça tekrar eden
sonuçlara ulaşmışlardır. Eski Arap akademisyenler, Arapça dil fenomenlerini
geliştirmeyi başardılar ve kurucu temellerini, dili, akademisyenler ve teorisyenler
için basitleştirmek için dili tanımlama hedeflerine dayanarak inşa ettiler. Hatta bu
fenomenlere göre disiplinli bir müfredat oluşturdular, el-Halil.
Örneğin, "Al- Ayn" sözlüğünü dilin tüm olanaklarını keşfetmek için altı yöntem
olgusu üzerine kurmuştur. Daha sonra altıgen zihin alanında açıklayacağımız
gibi, üçgen olgusunu ortaya koyan Kutrub, değişen hareket şansı üzerine, zihnin
üçlü basamağında anlatacağız. Temelde el-Halil’in temel düşüncesinden ayıran ve açık, üretken görüntülerle iki üçlemeden yapan İbn Faris, ikili basamakta
sınırlı görüntülerle iki veya daha fazla kelimeden yaptı. İbni Cinni’nin dildeki ses
olgusunu açıkladığı “El Hasais” adlı eserinin ses bölümünde açıklayacağız. Aynı
zamanda bu şekilleri İbni Faris ve diğerlerinin de türetme (iştikak) olgusunu
çeşitli hane bölümünde açıklamaya çalışacağız.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2020 |
Submission Date | April 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 1 |