Günümüz dil bilim ve çeviri bilim incelemelerinde dünyadaki muhtelif dillerdeki
sözcükler ve bu sözcüklerin yanı sıra, iki ve daha fazla sözcükten oluşan kalıplaşmış
veya eşdizimsel ifadeler dediğimiz dilsel yapılar düzeyinde, onların mahiyeti,
özellikleri üzerinde karşılaştırılmalı incelemeler yapılmaktadır. Dil öğretimi ve
çeviri bilim alanlarında da bağlam, metin dil bilim üzerine odaklaşan yaklaşımlar
ortaya çıkmıştır. Bu durum farklı aile gruplarına mensup dillerdeki iki ve daha fazla
kelimeden oluşan yapıların, bir başka deyişle eşdizimlerin incelenmesinin de
önemini ortaya koymuştur. Makalenin amacı Kırgızca ile Arapçanın eşdizimsel
örüntülerinin (pattern, yapı) karşılıklı çözümlemesini yapmak, her iki dildeki
eşdizimlerin farklılıklarını ve benzerliklerini ortaya koymak, bu şeklide
çevirmenlere ve söz konusu dilleri ikinci dil olarak öğrenenlere bilimsel alt yapı
hazırlamaktır. Ayrıca bu konuda bir Kırgızca-Arapça ve Arapça-Kırgızca Eşdizim
Sözlüğü önerisi sunmaktır.
Her iki dildeki eşdizimsel örüntülerinin karşılıklı değerlendirilmesi için Cengiz
Aytmatov eserlerinin Kırgızca ve Arapça tercümelerindeki eşdizimler ele alınacak,
eşdizim çevirilerinde karşılaşılan problemler tespit edilerek ve eşdizimlerin
çevrilmesinde anlamsal eşdeğerliğin önemine vurgu yapılacaktır. Çeviride en
önemli sorunlardan biri eşdizimlerin çeviri sorunudur, bundan dolayı bu konuda
gerekli önerilerde bulunulacaktır.
Eşdizimler konusunu daha iyi anlamak için eşdizim olgusunun ne olduğu ortaya
konulmalı, çeşitli dillerdeki kullanımı ise çeviri ve yabancı dil öğretimindeki
açısından değerlendirilmelidir. Bu maksat doğrultusunda eşdizimin tanımı,
özellikleri, sınıflandırılması, Kırgızca ve Arapçada eşdizimlerin yapısal ve anlamsal
özelliklerine incelenmiştir. Ayrıca eşdizimlerin çeviri sorunu kapsamında Kırgızca
ve Arapçadaki eşdizimsel eşdeğerlik sorunları üzerine durulmuştur. Bu alanda ortaya
çıkan sorunlar, genelde araştırmaya konu olan eserlerden, gerekli görüldüğünde
başka eserlerin de örneklerler verilerek ele alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2020 |
Submission Date | October 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 2 |