Kültürel Miras Eğitiminde Cinsiyet Etkisinin İncelenmesi: Spor Liseleri Örneği
Year 2023,
Volume: 4 Issue: 1, 60 - 85, 31.03.2023
Fikret Bademci
,
Hicran Hanım Halaç
Abstract
Kültürel miras aktarımının sürdürülebilir olmasında eğitim, tanıtım ve farkındalık arttırma çalışmaları rol oynamaktadır. Bu çalışmaların özellikle genç bireylere yönelik yapılması gerekmektedir. Gençlerin gelecekte topluma yön verecek ve kendilerinden sonraki gelecek nesle model olacakları unutulmamalıdır. Bu bağlamda toplum içerisinde ön planda olan kişilerin kültürel miras farkındalık düzeylerinin yüksek olması toplumun farkındalığının yükselmesini sağlayacaktır. Günümüzde sporcuların toplum tarafından model alındığı göz önüne alındığında genç sporcuların kültürel mirasları tanımaları ve aktarımında rol almaları önemlidir.
Çalışmanın amacı spor lisesi öğrencilerinin kültürel miras farkındalık düzeylerini arttırmak ve bu tür çalışmalarda cinsiyet etkisini incelemektir. Çalışmanın kapsamını Türkiye’deki Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi spor liselerinin öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışmaya Türkiye’nin 7 coğrafi bölgesinden eşit sayıda olmak üzere toplam 210 öğrenci katılmıştır. Katılımcıların 105 tanesi erkek, 105 tanesi kız öğrencidir. Çalışmada ön test – son test deneysel desen tercih edilmiştir. Testler arasında katılımcılara sosyal medya üzerinden paylaşılan infografiklerle müdahale edilmiştir. Testlerden gelen veriler IBM SPSS STATISTICS 22 adlı programa aktarılarak frekans değerleri incelenmiş ve bağımsız örneklem t testi uygulanmıştır. Sonuç olarak uygulamanın her iki cinsiyetteki katılımcıların farkındalık düzeylerini arttırdığı ve cinsiyetin katılımcıların farkındalıklarının artması üzerinden istatistiki bakımdan anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür
References
- Asatekin N. G. (2004). Kültür ve doğa varlıklarımız neyi, niçin, nasıl korumalıyız?. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Kültür Varlıkları ve Müzeler Müdürlüğü.
- Avrami, E., Randall, M., De la Tore, M. (2000). Values and heritage conservation: research report. Los Angeles, Getty Conservation Institute.
- Copeland, T. (2004). Heritage and education: a European perspective. The Hague, 7 (3), 18-22.
- Creswell, W. J. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş. (Çev: M. Sözbilir), Pegem.
- Farren, K. M. (2018). Sports celebrity influence on the behavioral intentions of generation Z. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). New Hampshire: İstanbul Üniversitesi, İş ve Ekonomi Okulu.
- Halaç, H. H. ve Bademci, F. (2022). UNESCO tarafından koruma altına alınan kültürel miraslarla ilgili youtube’da yer alan videoların içerik çözümlemesi, AKRA Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, 10 (26), 83-108.
- İslamoğlu, Ö. (2018). The importance of cultural heritage education in early ages. International Journal Of Education Sciences, 22 (1-3), 19-25.
- Jagielska-Burduk, A., Pszczyński, M., Stec, P. (2021). Cultural heritage education in UNESCO cultural conventions. Sustainability, 13 (6), 3548.
- Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
- Keat, L. H. (2015). Beckham vs Fandi: the effectiveness of local sports celebrities in advertisements. Journal of Media & Mass Communication, 1 (2), 171-174.
- Lumley, T., Diehr, P., Emerson, S., Chen, L. (2002). The importance of the normality assumption in large public health data sets. Annual review of public health, 23 (1), 151-169.
- Milanovic, D., Custonja, Z., Skegro, D. (2015). Sport as a social phenomenon. Economy of Eastern Croatia Yesterday, Today, Tommorow, 4, 603-611.
- Pendlebury, J., Short, M., While, A. (2009). Urban world heritage sites and the problem of authenticity, Cities, 26 (6), 349-358.
- Stone, P. (2004). Introduction: education and the historic environment into the twenty-first century. D. Henson, P. Stone, M. Corbishley (Ed.), Education and Historic Environment içinde (1-10. ss), Routledge in Association with English Heritage.
- Tait, M., While, A. (2009). Ontology and the conservation of built heritage. Environment and Planning D: Society and Space, 27 (4), 721-737.
- Tapan, M. (2014). Koruma Sorunlarımız (Mimarlık ve Kentleşme). Cumhuriyet Yayınları.
- Uçankuş, H. T. (2000). Bir insan ve uygarlık bilimi arkeoloji: tarih öncesi çağlardan Perslere kadar Anadolu. Kültür Bakanlığı Yayımlar Dairesi Başkanlığı.
- Vakhitova, T. V. (2014). Rethinking conservation: managing cultural heritage as an inhabited cultural landscape. Built Environment Project and Asset Management, 5 (2), 217-228.
- While, A., Short, M. (2010). Place narratives and heritage management: the modernist legacy in Manchester. Area, 43 (1), 4-13.
Year 2023,
Volume: 4 Issue: 1, 60 - 85, 31.03.2023
Fikret Bademci
,
Hicran Hanım Halaç
References
- Asatekin N. G. (2004). Kültür ve doğa varlıklarımız neyi, niçin, nasıl korumalıyız?. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Kültür Varlıkları ve Müzeler Müdürlüğü.
- Avrami, E., Randall, M., De la Tore, M. (2000). Values and heritage conservation: research report. Los Angeles, Getty Conservation Institute.
- Copeland, T. (2004). Heritage and education: a European perspective. The Hague, 7 (3), 18-22.
- Creswell, W. J. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş. (Çev: M. Sözbilir), Pegem.
- Farren, K. M. (2018). Sports celebrity influence on the behavioral intentions of generation Z. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). New Hampshire: İstanbul Üniversitesi, İş ve Ekonomi Okulu.
- Halaç, H. H. ve Bademci, F. (2022). UNESCO tarafından koruma altına alınan kültürel miraslarla ilgili youtube’da yer alan videoların içerik çözümlemesi, AKRA Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, 10 (26), 83-108.
- İslamoğlu, Ö. (2018). The importance of cultural heritage education in early ages. International Journal Of Education Sciences, 22 (1-3), 19-25.
- Jagielska-Burduk, A., Pszczyński, M., Stec, P. (2021). Cultural heritage education in UNESCO cultural conventions. Sustainability, 13 (6), 3548.
- Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
- Keat, L. H. (2015). Beckham vs Fandi: the effectiveness of local sports celebrities in advertisements. Journal of Media & Mass Communication, 1 (2), 171-174.
- Lumley, T., Diehr, P., Emerson, S., Chen, L. (2002). The importance of the normality assumption in large public health data sets. Annual review of public health, 23 (1), 151-169.
- Milanovic, D., Custonja, Z., Skegro, D. (2015). Sport as a social phenomenon. Economy of Eastern Croatia Yesterday, Today, Tommorow, 4, 603-611.
- Pendlebury, J., Short, M., While, A. (2009). Urban world heritage sites and the problem of authenticity, Cities, 26 (6), 349-358.
- Stone, P. (2004). Introduction: education and the historic environment into the twenty-first century. D. Henson, P. Stone, M. Corbishley (Ed.), Education and Historic Environment içinde (1-10. ss), Routledge in Association with English Heritage.
- Tait, M., While, A. (2009). Ontology and the conservation of built heritage. Environment and Planning D: Society and Space, 27 (4), 721-737.
- Tapan, M. (2014). Koruma Sorunlarımız (Mimarlık ve Kentleşme). Cumhuriyet Yayınları.
- Uçankuş, H. T. (2000). Bir insan ve uygarlık bilimi arkeoloji: tarih öncesi çağlardan Perslere kadar Anadolu. Kültür Bakanlığı Yayımlar Dairesi Başkanlığı.
- Vakhitova, T. V. (2014). Rethinking conservation: managing cultural heritage as an inhabited cultural landscape. Built Environment Project and Asset Management, 5 (2), 217-228.
- While, A., Short, M. (2010). Place narratives and heritage management: the modernist legacy in Manchester. Area, 43 (1), 4-13.