Fairy tales, which are a warning in the education of societies, increase awareness and act as a bridge in the transfer of value between gneretaions by caryying the cultural values of nations to the future. The tales which are built on the realities of the nations to which they belong, express the understanding of this truth through contrasts and reveal the message desired to be given with the contrasts. Fairy tales are used to make sense of mythological beings representing good and evil; It help us to evaluate the psychological, sociological and cultural elements of societies in a cause-effect relationship. The effect of fairy tales on the preservation and survival of the cultural values of a society between the past and the future is undeniable. People explain the situations they are not satisfied with in their own lives, the solution points they can overcome and their expectations from life through various beings based on different fairy tale events. Thus individuals have tired to explain and convey many elements that they do not aprrove of according to the changing social from the past to the present and the traditions and customs of the societies they live in, through negative types. These types are in a constant struggle with the heroes of fairy tales and are usually at the forefront with their negative, bad and harmful qualities Thus, in fairy tales, which are one of the means of conveying cultural values, the good ones are usually while the bad ones are punished. In this study, negative types in the tales of the Tıva Turks were examined in terms of values education through the contrast of good and bad. At the same time, the results of the transformation of value transfer into an educational tool in fairy tales are discussed from different angles.
Toplumların eğitilmesinde bir uyarı niteliğinde olan masallar farkındalık bilincinin artmasını sağlamakta ve milletlerin kültürel değerlerini geleceğe taşıyarak nesiller arasında değer aktarımında bir köprü görevi üstlenmektedir. Ait oldukları milletlerin gerçekleri üzerine kurgulanan masallar, bu gerçeğin anlaşılmasını zıtlıklar üzerinden ifade ederek bu zıtlıklarla verilmek istenen mesajı ortaya koymaktadır. Masallar, iyi ve kötüyü temsil eden mitolojik varlıkların anlamlandırılmasında; toplumların psikolojik, sosyolojik, kültürel ögelerinin neden-sonuç ilişkisi içerisinde değerlendirilmesinde bize yardımcı olur. Bir toplumun geçmiş ve gelecek arasındaki kültürel değerlerinin korunması ve yaşatılmasında masalların etkisi yadsınamaz. İnsanlar, kendi yaşamlarında hoşnut olmadıkları durumları, bunların üstesinden gelebilecekleri çözüm noktalarını ve hayattan beklentilerini farklı masal olaylarından hareketle çeşitli varlıklar üzerinden açıklamaktadırlar. Böylece bireyler, geçmişten bugüne değişen sosyal şartlara ve içerisinde bulundukları toplumların gelenek-göreneklerine göre onaylamadıkları pek çok unsuru olumsuz tipler üzerinden anlatmaya ve aktarmaya çalışmışlardır. Bu tipler, masal kahramanlarıyla sürekli bir mücadele içerisindedirler ve genellikle olumsuz, kötü, zararlı nitelikleriyle ön plandadırlar. Böylece kültürel değerleri aktarma araçlarından biri olan masallarda genellikle iyiler ödüllendirilirken kötüler ise cezalandırılmaktadır. Bu çalışmada Tıva Türklerinin masallarında geçen olumsuz tipler, iyi-kötü zıtlığı üzerinden değerler eğitimi açısından incelenmiştir. Aynı zamanda değer aktarımının masallarda bir eğitim aracına dönüşmesinin sonuçları farklı açılardan ele alınmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Folklore Outside Türkiye, Turkish Folklore in the Türkiye Field |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 24, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | November 21, 2024 |
Acceptance Date | March 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |