The term “science martyr” has been used since the mid-nineteenth century. The subject of this study is to examine the conditions or justifications that make possible this combination of science, which represents a secular field, and martyrdom, which has a long history recorded with religiosity. To this end, first of all, the use of martyrdom in the periods of Ancient Greece, Rome and Medieval Christianity and finally its transformation into the compound “science martyr” were traced. It was determined that the term martyrdom acquired a religious use, including the meanings of witnessing and heroism. With the secularization in the modern period and the weakening of religious institutions, the term martyrdom took the form of “science martyr” in the pens of those who tried to glorify the new science or who hated religion, especially the Church. The first striking point is that there are martyrs of science. The second is that there are no martyrs of the kind claimed. In this study, it was determined that the production of science martyrs is based on a fictional process carried out entirely with distortions. This claim was clarified by examining the lives and deaths of two famous names shown as martyrs of science (Hypatia and Bruno). Finally, it was emphasized that this use, which contains arbitrariness and inconsistency, should be criticized and that this responsibility lies primarily with the scientific community.
Bilim şehidi nitelemesi on dokuzuncu yüzyılın ortalarından beri kullanılmaktadır. Bu çalışmanın konusu seküler bir alanı ifade eden bilim ile dinsellikle kayıtlı uzun bir geçmişe sahip olan şehitliğin bu bileşimini mümkün kılan koşulları ya da gerekçeleri irdelemektir. Bunun için öncelikle şehitliğin Antik Yunan, Roma ve Ortaçağ Hıristiyanlığı dönemlerindeki kullanımının ve son olarak “bilim şehidi” terkibine dönüşmesinin izi sürüldü. Şehitlik teriminin, tanıklık ve kahramanlık anlamlarını içerecek şekilde dini bir kullanıma kavuştuğu tespit edildi. Modern dönemdeki sekülerleşmeyle birlikte dini kurumların zayıflamasının da etkisiyle şehitlik terimi, yeni bilimi yüceltmeye çalışan ya da Kilise özelinde dinden nefret eden kimselerin kaleminde “bilim şehidi” şeklini aldı. Dikkat çeken ilk husus bilimin şehitlerinin olmasıdır. İkincisi ise, iddia edilen türden şehitlerin bulunmamasıdır. Bu çalışmada bilim şehidi üretimlerinin tamamen çarpıtmalarla yürütülen bir kurgu sürecine yaslandıkları tespit edildi. Bu iddia, bilim şehidi olarak gösterilen iki ünlü ismin (Hypatia ve Bruno) yaşam ve ölümlerinin incelenmesiyle açıklığa kavuşturuldu. Son olarak, keyfilik ve tutarsızlık barındıran bu kullanımın eleştirilmesi gerektiği ve bu sorumluluğun da öncelikle bilim camiasında olduğu vurgulandı.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Systematic Philosophy (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 24, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | January 8, 2025 |
Acceptance Date | March 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |