Designers experiment with colour, texture, surface composition, material, volume and silhouette
of the garment in order to create new forms and different moods and they interpret these characteristics
in accordance with their design philosophy. Pleat is one of the prominent techniques while
looking for ways of structuring the construction and surface of the garment. Pleat is a proper tool
for producing infinite numbers of surface, form and impacts. As a result of this it is a prominent element
for an experimental and unique design experience.
Since the industrial revolution pleat has been a prevalent technique applied by almost every designer.
However, there are only a few designers who take it as the basis of design language. Mariano
Fortuny, Madame Grès, Roberto Capucci and Issey Miyake regarded pleat as the fundamental
element to create designs and they interpreted and used it in accordance with their unique understanding
of design. For each of them pleat added different characteristics to the garment’s structure
and it became a tool for reflecting design language of these designers.
Tasarımcılar, giysi tasarımında yeni biçimler ve farklı atmosferler yaratmak için giysinin rengi,
dokusu, yüzey kompozisyonu, malzemesi, hacmi ve silüet özellikleri üzerinde oynayarak
bunları kendi tasarım felsefeleri doğrultusunda yorumlarlar. Bu deneme ve arayışlar içerisinde
giysinin yapısı ve yüzeyini kurgulamada öne çıkan tekniklerden birisi plidir. Pli sonsuz sayıda
yüzey, biçim ve etki üretmeye uygundur. Bu sebeple yeni, deneysel ve özgün bir tasarım deneyimi
için başlıca bir unsur olarak öne çıkar.
Endüstri devriminden günümüze pli yaygın olarak hemen her tasarımcının uyguladığı bir teknik
olmuştur. Ancak bu tekniği tasarım dilinin temeli olarak gören az sayıda tasarımcı vardır.
Mariano Fortuny, Madame Grès, Roberto Capucci ve İssey Miyake, pliyi tasarımlarını oluşturan
temel öge olarak görmüş ve kendi özgün tasarım anlayışları doğrultusunda yorumlayıp kullanmışlardır.
Her birinde pli tekniği giysinin yapısına ve görüntüsüne farklı özellikler katmış, bu
tasarımcıların tasarım dillerinin yansımasının aracı olmuştur.
Other ID | JA75SV37DP |
---|---|
Journal Section | Research Articles (Double blind peer reviewed and open to be indexed) |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2015 |
Submission Date | December 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)