In the period that from peripatetic philosophers in Ancient Greece to flâneur and to the artists who produce
works that just include walking action, walking has been having different meanings throughout
the centuries. In the lines from Ancient Greek Philosophy to Romanticism, walking was coded an experimental
field and a radical attitude.
In the historical perspective, walkers that referred to many different meaning categories such as pilgrim,
pedestrian, flâneur, stalker; walking shows itself in the fields like philosophy, poetry, novel and manifesto.
This also can be determined in the headline of art.
In this study, walking actions that were seen in the avant-garde art movements of the first half of the
20th century, Dadaism and Surrrealism and the impacts of these actions are examined. Therefore, it is
aimed that this study can form a historical background for the roots of the artworks based on walking
in our day.
Antik Yunan’daki gezgin filozoflardan, flâneur’e ve günümüzün sadece yürüme eylemini içeren
çalışmalar üreten sanatçılarına gelen süreç içerisinde, yürüme eylemi yüzyıllar içerisinde farklı anlamlara
bürünmüştür. Antik Yunan Felsefesinden Romantizme uzanan çizgide, yürüme eylemi bir
deneyim alanı ve radikal bir tutum olarak kodlanmıştır.
Hac yürüyüşçüleri, yaya, flâneur, takipçi gibi birçok farklı anlam kategorisinde isimlendirilen yürüyüş
yapanların tarihselliğinde, yürüme eylemi felsefe, şiir, roman, manifesto gibi farklı alanlarda kendisini
gösterirken, sanat başlığı içerisinde de tespit edilebilmektedir.
Bu çalışmada 20. yüzyılın ilk yarısının avangard sanat akımlarından Dadaizm ve Sürrealizm’de
görülen yürüme eylemleri ve bu eylemlerin etkileri incelenmektedir. Böylece araştırmanın, günü-
müzde yürüme eylemine dayalı sanatsal üretimlerin kökenine dair bir tarihsel arka plan oluşturması
amaçlanmaktadır.
Other ID | JA49AF43ZC |
---|---|
Journal Section | Research Articles (Double blind peer reviewed and open to be indexed) |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Submission Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 4 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)