Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Outdoor Advertising on the Consumer in Marketing of a Product

Year 2018, Volume: 4 Issue: 7, 29 - 44, 21.06.2018

Abstract

The advertising sector, which aims to announce an event or a story of a product, has developed

many ways to date. Technological and economic opportunities make advertising products more

attractive. Outdoor advertising is an advertising tool that allows the product to reach the wider

audience in less time. From the first step on the street, the open air ads are reaching more customers.

Companies that want to keep their brand in mind and aim at marketing devote enough time and

cost to this area.

Review of various thesis and articles, review of literature and review of Internet resources were

preferred as a method in the field of research. The effect of graphical elements used in outdoor

advertising, the message to be given and integrated marketing communication on the consumer

during the marketing process and purchasing preferences were investigated.

References

  • Beasley, R. ve Danesi, M. (2002). Persuasive Signs: The Semiotics od Advertising, New York: Mouten de Gruyter.
  • Becer, E. (2013). İletişim ve Grafik Tasarım, Ankara: Dost Kitabevi, 9. Baskı.
  • Bevlin, M.E. (1994). Design Through Discovery, Fort Worth, TX: Harcourt Brace College Publishers, 6. Baskı.
  • Cemalcılar, İ. (1994). Pazarlama Kavramlar Kararlar, İstanbul: Beta Basım.
  • Erol, G. (2006). Reklam ve Medya Planlaması, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Hollis, N. (2001). Küresel Marka, çev: Uğur Mehter, İstanbul: Brandage Yayınları.
  • Kornrumpt, H.J. (1989). Türkçe-İngilizce, İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Kotler, P. (2012). Günümüzde Pazarlamanın Temelleri, İstanbul: Optimist Yayınları, 3. Baskı.
  • Lauer, D. ve Pentak, S. (1995). Design Basics, 4th Edication, Ft. Worth, TX: Harcourt Brace College Publishers.
  • Özdemir, G. (2016). Açıkhava Reklamcılığında Etkileşimli Tasarım, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Selamet, S. (1996). Tipografi Üzerine, Anadolu Sanat Dergisi (5): 173-181.
  • Stewart, M. (2002). Launching The Imagination, New York: McGraw-Hill.
  • Taş, O. ve Şahin, T. (1996). Reklamcılık ve Siyasal Reklamcılık, Ankara: Aydoğdu Ofset.
  • Tek, Ö.B. (1990). Pazarlama İlkeleri ve Uygulamaları, İzmir: Mopak Yayınevi.
  • Üsterman, Ü. (2009). Açıkhava Reklamcılığına İmgesel Yaklaşım: Tasarım–Etki Düzeyleri İncelemesi, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Kültür Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Williams, R. (2003). Televizyon, Teknoloji ve Kültürel Biçim, çev: Ahmet Ulvi Türkbağ, İstanbul: Dost Kitabevi.
  • Görsel Kaynaklar:
  • Resim 1. https://www.york.ac.uk/study/undergraduate/courses/bsc-marketing/ (Erişim Tarihi: 20/10/2017).
  • Resim 2-10. Bülbül, M. (2018). Açık Hava Reklamları Fotoğraf Arşivi.
  • Resim 11. http://www.huffingtonpost.co.uk/2014/04/11/rabbit-pizza-hell-pizzaeaster-billboard-nailed-animal-peltspicture_n_5131935.html (Erişim Tarihi:18/10/2017).

Bir Ürünün Pazarlanmasında Açık Hava Reklamlarının Tüketici Üzerindeki Etkisi

Year 2018, Volume: 4 Issue: 7, 29 - 44, 21.06.2018

Abstract

Bir ürünün bir olayın veya bir haberin duyurulmasını amaçlayan reklam sektörü günümüze

değin birçok yöntem geliştirmiştir. Teknolojik ve ekonomik imkânlar reklam metalarını daha

cazip hale getirmektedir. Açık hava reklamları, haberi yapılan ürünün daha geniş kitleye daha

kısa sürede ulaşmasını sağlayan reklam aracıdır. Sokağa atılan ilk adımdan itibaren karşılaşılan

açık hava reklamları fazlasıyla müşteriye ulaşmaktadır. Markasının akılda kalmasını isteyen ve

pazarlama amacı güden şirketler bu alana yeterince zaman ve maliyet ayırmaktadır.

Araştırma konusunda yöntem olarak çeşitli tez ve makalelerin gözden geçirilmesi, literatür

taraması ve internet kaynaklarının incelenmesi tercih edilmiştir. Açık hava reklamlarında

kullanılan grafiksel öğelerin, verilmek istenen mesajın ve bütünleşik pazarlama iletişiminin

pazarlama sürecinde tüketici üzerindeki etkisi ve satın alma tercihi araştırılmıştır.

References

  • Beasley, R. ve Danesi, M. (2002). Persuasive Signs: The Semiotics od Advertising, New York: Mouten de Gruyter.
  • Becer, E. (2013). İletişim ve Grafik Tasarım, Ankara: Dost Kitabevi, 9. Baskı.
  • Bevlin, M.E. (1994). Design Through Discovery, Fort Worth, TX: Harcourt Brace College Publishers, 6. Baskı.
  • Cemalcılar, İ. (1994). Pazarlama Kavramlar Kararlar, İstanbul: Beta Basım.
  • Erol, G. (2006). Reklam ve Medya Planlaması, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Hollis, N. (2001). Küresel Marka, çev: Uğur Mehter, İstanbul: Brandage Yayınları.
  • Kornrumpt, H.J. (1989). Türkçe-İngilizce, İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Kotler, P. (2012). Günümüzde Pazarlamanın Temelleri, İstanbul: Optimist Yayınları, 3. Baskı.
  • Lauer, D. ve Pentak, S. (1995). Design Basics, 4th Edication, Ft. Worth, TX: Harcourt Brace College Publishers.
  • Özdemir, G. (2016). Açıkhava Reklamcılığında Etkileşimli Tasarım, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Selamet, S. (1996). Tipografi Üzerine, Anadolu Sanat Dergisi (5): 173-181.
  • Stewart, M. (2002). Launching The Imagination, New York: McGraw-Hill.
  • Taş, O. ve Şahin, T. (1996). Reklamcılık ve Siyasal Reklamcılık, Ankara: Aydoğdu Ofset.
  • Tek, Ö.B. (1990). Pazarlama İlkeleri ve Uygulamaları, İzmir: Mopak Yayınevi.
  • Üsterman, Ü. (2009). Açıkhava Reklamcılığına İmgesel Yaklaşım: Tasarım–Etki Düzeyleri İncelemesi, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Kültür Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Williams, R. (2003). Televizyon, Teknoloji ve Kültürel Biçim, çev: Ahmet Ulvi Türkbağ, İstanbul: Dost Kitabevi.
  • Görsel Kaynaklar:
  • Resim 1. https://www.york.ac.uk/study/undergraduate/courses/bsc-marketing/ (Erişim Tarihi: 20/10/2017).
  • Resim 2-10. Bülbül, M. (2018). Açık Hava Reklamları Fotoğraf Arşivi.
  • Resim 11. http://www.huffingtonpost.co.uk/2014/04/11/rabbit-pizza-hell-pizzaeaster-billboard-nailed-animal-peltspicture_n_5131935.html (Erişim Tarihi:18/10/2017).
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles (Double blind peer reviewed and open to be indexed)
Authors

Müberra Bülbül

Publication Date June 21, 2018
Submission Date October 27, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 7

Cite

APA Bülbül, M. (2018). Bir Ürünün Pazarlanmasında Açık Hava Reklamlarının Tüketici Üzerindeki Etkisi. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 4(7), 29-44.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png