Efsane, Mit ve Büyü: Sanatçı İmgesinin Doğuşu adlı çığır açıcı kitaplarında Ernst Kris ve Otto Kurz,
çağlar boyunca sanatçı imgesinin doğuşunu, erken dönem biyografi yazarları ve sanat tarihçilerinin
çalışmalarında da gözlemlenen sanatçılar hakkındaki spekülasyonlar ve söylencelerle ele almışlardı.
Modern kapitalizme kadar “sanat” ve “sanatçı” kavramları tartışmalı ve şüpheli olgular değillerdi.
Modern çağ boyunca “sanatsal deha”nın “şöhret”e evirilmesi sanat eleştirisi ve sanat tarihi içinde
en tartışmalı konularından biri olageldi. Günümüz sanatını küratörler, kurumlar, müzeler, sanat
eleştirmenleri ve sanatçılar gibi kültür aktörlerinin birlikte hareket ettikleri eğlence endüstrisinden
bağımsız değerlendirmek neredeyse olanaksız. Şimdilerde eskinin “kutsal sanatçı, yüce ve deha” gibi
kavramları, gündelik hayat ve nihayetinde eğlence endüstrisinin içinde ucuz popülizm ve modanın
altına çekilmiş durumda. Böylesi bir değişim bizlerin çağdaş sanatı algılayışımızı biçimlendiriyor,
hatta tümden hak etmese de onu itibarsızlaştırmamıza bile yol açıyor.
In their groundbreaking book “Legend, Myth and Magic in the Image of the Artist” Ernst Kris and Otto
Kurz dwelt upon the evolvement and the creation of the image of an artist throughout the ages with
speculations and anecdotes on artists developed by early biography writers and art historians. Until the
modern capitalism, the concepts of “art” and “artist” were not controversial or suspicious phenomena.
During the modern age, the transformation of “artistic genius” into a “celebrity” has become one of the
most controversial issues in both art criticism and art history. Today’s art cannot almost be considered
without entertainment industry, where art and culture actors including curators, institutions, museums,
art critics and artists, act together sometime deliberately or inevitably. Recently, the old concepts such
as the divina artista, sublime and genius seem to have been dragged into celebrity; cheap populism and
fashion intertwined with daily life and subsequently entertainment industry. This kind of change shapes
the way we perceive contemporary art, and sometimes even leads us to denigrate contemporary art
although it does not deserve it entirely.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles (Double blind peer reviewed and open to be indexed) |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Submission Date | November 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 8 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)