Sinema sanatıyla neredeyse aynı yıllarda ortaya çıkıp gelişen psikanaliz kuramı, diğer sanat
dallarında olduğu gibi sinemayı da etkilemiş; özellikle film ve karakter çözümlemelerinde daha
geniş bir bakış açısı kazandırmış ve daha derin anlamların ortaya çıkarılmasında etkili olmuştur.
Ergenlik dönemindeki kız çocuğunun, hemcinsi olan ebeveyniyle çatışmasının kökeni Freud’a
göre Elektra kompleksi, Jung’a göre ise anne kompleksidir. Bu tanımlarla ilgili duygular ergenlik
döneminde tekrar ortaya çıkar. Bu dönemdeki çatışmanın şiddeti ise ebeveynin tutumlarına göre
değişir. Dave McKean’in MirrorMask adlı filminin incelenmesinden önce, anne-kız çatışmasının
kökenindeki sebepler; Freud’un Elektra karmaşası, Jung’un anne kompleksi, ergenlik dönemi
özellikleri ve Baumrind’in ebeveyn tutumu tipleri bağlamında açıklanmıştır. Jung’un seven
anne-korkunç anne veya gölge tanrıça olarak adlandırdığı olumlu-olumsuz anne arketiplerini,
Baumrind’in demokratik anne-otoriter anne tipleri karşılamaktadır. Filmde Helena, kendi gölge’siyle
ve gölge tanrıça arketipiyle karşılaşarak çatışmalı persona’sını aşar ve psikolojik olarak dengelenir.
Film kuramcılarının, filmlerin psikolojik çözümlemesinde Jungcu yaklaşımdan çok, Freud’un
kuramından yararlandığı görülmektedir. Bu makalede farklı bir yol izlenerek, MirrorMask adlı film,
Freudyen bir analizden çok, Jungcu yaklaşımla incelenmiştir.
Ana
The theory of psychoanalysis, which emerged almost in the same years as the art of cinema, was
influential on the cinema as it was on other branches of art; has offered a broader perspective,
especially in film and character analysis and has been effective in revealing deeper meanings.
According to Freud, the Elektra complex is the root of the adolescent girl’s clash with her parents who
are fellow beings; according to Jung, it is the mother complex. Emotions related to these definitions
reappear in adolescence. The severity of the adolescent and parent clash varies according to the
parenting attitudes. Before analyzing Dave McKean’s MirrorMask, the reasons for the mother-daughter
conflict are explained in the context of Freud’s Elektra complexity, Jung’s mother complex, puberty
characteristics, and Baumrind’s parental attitudes. Jung’s loving parents-the awful mother or shadow
goddess, described as the positive-negative mom archetypes, meet Baumrind’s democratic motherauthoritarian
mother types. Film theorists seem to benefit from Freud’s theory rather than the Jungian
approach in the psychological analysis of films. In this article, in a different way, the film MirrorMask
was examined with a Jungian approach rather than a Freudian analysis.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles (Double blind peer reviewed and open to be indexed) |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Submission Date | December 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 8 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)