Foucault, Modernite sonrası 20. Yüzyılın en çok
konuşulan filozoflarından biri olarak Aydınlanma düşüncesini eleştirmiş, özne
ve iktidar kavramları üzerine vurgu yapmıştır. Bu bağlamda, toplumsal alanda
etik öznenin kurulumunu irdelemiştir. Bununla birlikte, Foucault’nun çalışmaları
sanat ve edebiyat alanında da yansımalar göstermiştir. Foucault’nun toplumun ahlaki
değer yargılarında yaptığı sorgulamadan hareketle, çalışmalarının çağdaş
tiyatrodaki yansımasının en büyük örneği olarak, çağdaş İngiliz tiyatrosunun
önemli isimlerinden Sarah Kane’in Blasted
oyunu gösterilebilir. Bu çalışmanın ele aldığı temel sorunsal, Foucault’nun
etik öznenin kurulumu üzerine söylemleri doğrultusunda, Sarah Kane’in Blasted
oyununda vurgulanan kavramların incelenmesidir. Söz konusu oyunda, toplumsal
normların uzağında kalan bireyler olarak oyun kişilerinin psiko-sosyal
durumları çarpıcı bir anlatımla yansıtılmıştır. Topluma ve bireye yansıyan bu
durumun, postmodernite ile birlikte postdramatik yapıtlardaki etkisini
araştırmak adına, Foucault’nun ‘etik özne’ kavramı bağlamında bireylerin bu
dışlanmışlıkları travmatik yaşantılarıyla ele alındığında, Foucault’nun ve
Sarah Kane’in modern toplum eleştirisi paralellik kazanır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles (Double blind peer reviewed and open to be indexed) |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2019 |
Submission Date | April 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 9 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)