Art and Literature
BibTex RIS Cite

Suratına (In-Yer-Face) Tiyatro’da Bir İletişim Şekli : Gölge ve Katarsis

Year 2021, Volume: 7 Issue: 13, 57 - 64, 18.06.2021

Abstract

Özellikle arkaik toplumlarda, terminolojide ruh ve gölge kavramları aynı anlamda kullanılmaktadır. Fakat insan, gölgenin kötücül özünü bilinçaltına iter ve reddeder görünür, çoğunlukla gölgeden habersizmiş gibi yaşar. Ancak bu gizli benlik ortaya çıkmak için uygun ortam ve koşulların oluşmasını bekler. Tiyatronun 1990 sonrası İngiliz Tiyatrosu’ndaki hareketlilikler ve özellikle de Suratına (In-Yer-Face) Tiyatro’nun ortaya çıkışı ile seyircisi ile iletişim kurma biçimi değişmeye başlar. Suratına Tiyatro, izleyicisine bastırılmış dürtüsel kodlarla ulaşır ve benliğin bu keşif sürecinde kışkırtan olur, onu katharsise, personanın yapay himayesinden kurtararak ulaştırır.

References

  • Bozer , A., Bal, M., İzmir , S., İnan , D., Sayın, G., & Biçer, A. (2016). Postdramatik Tiyatro ve İngiliz Tiyatrosu. İstanbul: Mitos Boyut.
  • Buğlalılar, E. (2008). In-Yer-Face Tarihsel ve Teorik Bir İnceleme. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 75-99.
  • Gürol, E. (1991 ). Analitik Psikoloji ve Carl Gustav Jung . İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Jung, C. G. (1980). Pyschology and Alchemy. New Jersey: Princeton University.
  • Jung, C. G. (2013). Dört Arketip. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Lehmann, H. T. (2006). Postdramatic Theatre. Abingdon: Routledge.
  • Levy-Bruhl, L. (2006). İlkel İnsanda Ruh Anlayışı . Ankara: Doğu Batı .
  • Özinan, E. (2017). Erika-Fischer Lichte'nin Performans Anlayışı İle Marina Abramoviç'in Rhytm Serisine Bakmak. Akdeniz Üniversitesi Uluslarası Müzik ve Sahne Sanatları Dergisi, 11-26.
  • Parlak , E., Biçer, A., & Yeşilyurt, S. (2008). Yüzleştirmeci Tiyatro, Sarah Kane ve Blasted. Sanat Dergisi, 35-40.
  • Sierz, A. (2009). Suratına Tiyatro Britanya'da In-Yer-Face Tiyatrosu . İstanbul: Mitos Boyut.
  • Thomson, G. (1998). İnsanın Özü. İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Ukray, M. (2015). Jung Psikolojisi. Ankara: Yason Yayınevi.
  • Zerenler, D. (2014). In-Yer-Face Tiyatrosunda Şidddet Üzerine Bir Örnek:Yastık Adam. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 255-262.
Year 2021, Volume: 7 Issue: 13, 57 - 64, 18.06.2021

Abstract

References

  • Bozer , A., Bal, M., İzmir , S., İnan , D., Sayın, G., & Biçer, A. (2016). Postdramatik Tiyatro ve İngiliz Tiyatrosu. İstanbul: Mitos Boyut.
  • Buğlalılar, E. (2008). In-Yer-Face Tarihsel ve Teorik Bir İnceleme. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 75-99.
  • Gürol, E. (1991 ). Analitik Psikoloji ve Carl Gustav Jung . İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Jung, C. G. (1980). Pyschology and Alchemy. New Jersey: Princeton University.
  • Jung, C. G. (2013). Dört Arketip. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Lehmann, H. T. (2006). Postdramatic Theatre. Abingdon: Routledge.
  • Levy-Bruhl, L. (2006). İlkel İnsanda Ruh Anlayışı . Ankara: Doğu Batı .
  • Özinan, E. (2017). Erika-Fischer Lichte'nin Performans Anlayışı İle Marina Abramoviç'in Rhytm Serisine Bakmak. Akdeniz Üniversitesi Uluslarası Müzik ve Sahne Sanatları Dergisi, 11-26.
  • Parlak , E., Biçer, A., & Yeşilyurt, S. (2008). Yüzleştirmeci Tiyatro, Sarah Kane ve Blasted. Sanat Dergisi, 35-40.
  • Sierz, A. (2009). Suratına Tiyatro Britanya'da In-Yer-Face Tiyatrosu . İstanbul: Mitos Boyut.
  • Thomson, G. (1998). İnsanın Özü. İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Ukray, M. (2015). Jung Psikolojisi. Ankara: Yason Yayınevi.
  • Zerenler, D. (2014). In-Yer-Face Tiyatrosunda Şidddet Üzerine Bir Örnek:Yastık Adam. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 255-262.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles (Double blind peer reviewed and open to be indexed)
Authors

Ezel Çağlayan 0000-0003-3389-7179

Publication Date June 18, 2021
Submission Date January 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 7 Issue: 13

Cite

APA Çağlayan, E. (2021). Suratına (In-Yer-Face) Tiyatro’da Bir İletişim Şekli : Gölge ve Katarsis. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 7(13), 57-64.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png