“Ölümle Yaşam Arasında” (The Life of David Gale, Alan Parker, 2003) filmi, ölüm cezası karşıtı bir toplulukta görev alan bir felsefe profesörünün, aynı toplulukta çalıştığı bir kadın arkadaşına tecavüz etmek ve onu öldürmekle suçlanması nedeniyle ölüm cezası almasını ve infazından önce üç gün boyunca bir gazeteciye verdiği röportajla duruma neden olan olayları anlatmasını işlemektedir. Profesörün ve arkadaşının yaptığı seçimlerin temelinde, yaşadıkları bazı haksızlıklar nedeniyle sahip oldukları ve değer verdikleri şeyleri kaybetmeleri sonucu alevlenen kurtarma fantezilerinin ve ahlaki mazoşistik kişilik yapısının yer aldığı ve bunların narsistik ihtiyaçlarla beslendiği dikkat çekmektedir. Profesörün ve arkadaşının, profesörün ölüm cezası almasına neden olacak şekilde kurguladığı senaryo ise, onları içinde bulundukları döngüden kurtarmaktan ziyade, temeldeki özelliklerini destekleyen bir özellik taşımaktadır. Her iki kişi de, içinde bulundukları acıyı kontrol edebilmek ve başkalarıyla da bu yolla iletişim kurabilmek amacıyla bir tekrarlama kompülsiyonu içinde davranmakta ve ölüm cezasının anlamsızlığını göstererek elde etmeyi amaçladıkları hazzı ve mutluluğu elde etmelerine rağmen, kendilerinin bu zevki yaşamalarına engel olarak benzer bir mazoşist döngüyü sürdürmektedirler.
The movie “The Life of David Gale” was directed by Alan Parker in 2003. David Gale, the Head of Philosophy Department of the University of Texas and a capital punishment abolitionist, is convicted of murder and rape to his friend, Constance Harraway who is a leader of an organization against the death penalty, and is sentenced to death. Three days before his execution, he requests and conducts an interview with a journalist, Bitsey Bloom, to explain the background of his penalty. However, after the execution was performed, it turns out that Constance committed suicide and the scene was set up in order to demonstrate that death sentences might be unjustly carried out. According to the flashbacks, it is observed that David and Constance have strong ‘rescue fantasies’ but fail to prevent the execution of several convicts. These fantasies can be regarded as their opposition to the law (and Oedipal father) and include anger as well as guilt, both of which result in self-destructive behaviors and narcissistic breakdown, necessitating a bigger rescuing act. However, their biggest rescue plan involves moral masochistic characteristics because they believe that their suffering will result in a superior goodness, whereas engaging in repetition compulsive behaviors and unconsciously delivering their anger by inducing pain onto others through their death. In the current movie analysis, David and Constance’s choice about sacrificing their lives for an ideal is discussed in the light of the related literature on rescue fantasies and moral masochism.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Other ID | JA29RB53PH |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2015 |
Submission Date | March 25, 2014 |
Acceptance Date | April 23, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 |