Art and Literature
BibTex RIS Cite

“Unutma Beni” Filminin Kimlik Kaybı ve MuğlakKayıp Çerçevesinde İncelenmesi

Year 2016, Volume: 3 Issue: 1, 43 - 49, 01.03.2016
https://doi.org/10.31682/ayna.470638

Abstract

Unutma Beni filmi Dilbilimi Bölümü’nde profesör olan Alice Howland’ın erken başlangıçlı Alzheimer teşhisi alma deneyimini, bu deneyimin kendisi üzerindeki etkilerini ve ailesi ile ilişkilerini etkileme şekillerini ele alır. 50. yaş gününden birkaç gün sonra kelimeleri hatırlayamama ve yolda kaybolma gibi şikayetlerle nöroloğa giden Alice, detaylı incelemeler ardından nadir olarak görülen aileden gelen erken başlangıçlı Alzheimer teşhisi alır. Teşhisin ardından çocuklarının da bu hastalığı geliştirme riski olduğunu öğrenir ve eşiyle birlikte bu tanıyı çocuklarına açıklar. Bir süre sonra Alzheimer sebebiyle Alice işine devam edemez, sürekli bakım verecek birine ihtiyaç duymaya başlar. Bu süreçte Alice’in kimliğini sorguladığı, ailesinin de fiziksel olarak var olan bir aile üyesinin psikolojik kaybıyla farklı şekillerde baş etmeye çalıştığı görülür. Film, Alice’in Alzheimer sebebiyle yaşadığı kimlik kaybı ve ailesinin bu hastalık karşısında yaşadığı muğlak kayıpları ile baş etme yolları üzerinden ele alınmıştır

References

  • Addis, D. R., ve Tippett, L. J. (2004). Memory of myself: Autobiographical memory and identity in Alzheimer’s disease. Memory, 12, 56–74.
  • Boss, P. (1999). Ambiguous Loss: Learning to Live with Unresolved Grief. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
  • Elkind, D. (1970). Erik Erikson’s eight ages of man. New York Times Magazine,
  • −86. Erikson, E. H. (1963). Childhood and Society (2nd ed.). New York: Norton. Eustache, M. L., Laisney, M., Justenaite, A., Letortu, O., Platel, H., Eustache, F., ve Desgranges, B. (2013). Sense of identity in advanced Alzheimer's dementia: A cognitive dissociation between sameness and selfhood. Consciousness and Cognition, 22, 1456−1467.
  • Kihlstrom, J. F., Beer, J. S., ve Klein, S. B. (2002). Self and identity as memory. M. R. Leary ve J. Tangney (Ed), içinde Handbook of self and identity (ss. 68–90). New York: Guilford Press.
  • Klein, S. B. (2010). The self: As a construct in psychology and neuropsychological evidence for its multiplicity. Cognitive Science, 1, 172–183.
  • McWilliams, N. (2010). Psikanalitik Tanı: Klinik Süreç İçerisinde Kişilik Yapısını Anlamak (2. Basım). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Özalkuş-Şahin, A. (n.d.). Alzheimer Hasta Yakınları Açısından Nesne Kaybı. Psiko-Alan sitesinden alınmıştır. http://www.psiko-alan.com/makaleler/3-ayse-oezalkus-sahin- alzheimer-hasta- yakn-acsndan-nesne-kayb
  • Winnicott, D. W. (2010). Oyun ve Gerçeklik (3. Basım). İstanbul: Metis Yayınları.

The Analysis of the Movie “Still Alice” within the Scope of Identity Loss and Ambiguous Loss

Year 2016, Volume: 3 Issue: 1, 43 - 49, 01.03.2016
https://doi.org/10.31682/ayna.470638

Abstract

The movie "Still Alice" discusses Alice Howland's, a linguistics professor, experience of early onset
Alzheimer disease, and the effects of this disease on her life and relationships with her family. After the
celebration of her 50th birthday, Alice goes to a doctor due to the problems of forgetting words and becoming
lost on the campus. After detailed investigations, neurologist diagnoses her with early onset familial
Alzheimer's disease. With the diagnosis, she realizes that her children have the same risks of developing
Alzheimer's disease. Thus, with her husband, she explains her diagnosis to her children and their risks of
development of the same disease. After a while, she losses her job and needs a caregiver.
Throughout this process, while Alice questions her identity, her family tries to cope with psychological loss of a
loved one when she is physically present. Alice's loss of identity and ambiguous loss of her family because of
Alzheimer's disease is discussed within the scope of the movie.

References

  • Addis, D. R., ve Tippett, L. J. (2004). Memory of myself: Autobiographical memory and identity in Alzheimer’s disease. Memory, 12, 56–74.
  • Boss, P. (1999). Ambiguous Loss: Learning to Live with Unresolved Grief. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
  • Elkind, D. (1970). Erik Erikson’s eight ages of man. New York Times Magazine,
  • −86. Erikson, E. H. (1963). Childhood and Society (2nd ed.). New York: Norton. Eustache, M. L., Laisney, M., Justenaite, A., Letortu, O., Platel, H., Eustache, F., ve Desgranges, B. (2013). Sense of identity in advanced Alzheimer's dementia: A cognitive dissociation between sameness and selfhood. Consciousness and Cognition, 22, 1456−1467.
  • Kihlstrom, J. F., Beer, J. S., ve Klein, S. B. (2002). Self and identity as memory. M. R. Leary ve J. Tangney (Ed), içinde Handbook of self and identity (ss. 68–90). New York: Guilford Press.
  • Klein, S. B. (2010). The self: As a construct in psychology and neuropsychological evidence for its multiplicity. Cognitive Science, 1, 172–183.
  • McWilliams, N. (2010). Psikanalitik Tanı: Klinik Süreç İçerisinde Kişilik Yapısını Anlamak (2. Basım). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Özalkuş-Şahin, A. (n.d.). Alzheimer Hasta Yakınları Açısından Nesne Kaybı. Psiko-Alan sitesinden alınmıştır. http://www.psiko-alan.com/makaleler/3-ayse-oezalkus-sahin- alzheimer-hasta- yakn-acsndan-nesne-kayb
  • Winnicott, D. W. (2010). Oyun ve Gerçeklik (3. Basım). İstanbul: Metis Yayınları.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychology
Other ID JA32RM35NU
Journal Section Research Article
Authors

Ece Bekaroğlu

Publication Date March 1, 2016
Submission Date March 1, 2016
Acceptance Date February 4, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Bekaroğlu, E. (2016). “Unutma Beni” Filminin Kimlik Kaybı ve MuğlakKayıp Çerçevesinde İncelenmesi. AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, 3(1), 43-49. https://doi.org/10.31682/ayna.470638