Kronik hastalıklar uzun sureli, kısıtlayıcı ve uyum gerektiren durumlardır. Bazı
hastalar bu uyum sürecinde hastalıkla baş etmede zorlanır ve bunun sonucunda
psikolojik sağlıkları olumsuz yönde etkilenir. Pek çok farklı kronik hastalık için
psikososyal destek amaçlı müdahale programları geliştirilmiştir. Bu çalışmanın amacı
kronik bir sinir sistemi bozukluğu olan Multipl Skleroz tanısı almış hastalar için
geliştirilen bir grup psikoeğitim programının geliştirilme sürecinin ve sonuçlarının
değerlendirilmesidir. En az üç en çok 30 yıl önce Multipl Skleroz tanısı almış
katılımcılardan oluşan üç ayrı gruba stres yönetimi, iletişim ve duygu düzenleme
konularında toplam 20 oturumluk bir psikoeğitim programı uygulanmıştır. Programın
sonuçlarını değerlendirmek için program bitiminde her grup için bir odak grubu
görüşmesi yapılmıştır. İçerik analizi sonucunda öğrenme, sosyal destek, günlük hayata
aktarma, özgüven ve terapi ilişkisi temaları ortaya çıkmıştır. Temalar değişim
süreçlerinin katılımcıların bakış açısıyla detaylı olarak incelenmesini sağlamıştır.
Bulgulara dayanarak benzer gruplar için geliştirilecek grup destek programlarına ve
etkililik çalışmalarına katkıda bulunacak çıkarımlar yapılmıştır.
Bu çalışmanın bir bölümü 15. Avrupa Psikoloji Kongresi’nde sunulmuştur.
Chronic illnesses are long-term and decapitating conditions by definition, and they
require adaptation. Some patients have difficulty in coping during the adaptation
process, and as a result they have negative well-being. Various intervention programs
were developed for chronic illnesses to provide psychosocial support. The aim of the
current study was to develop a group psychoeducation program for people with
Multiple Sclerosis, which is a chronic nervous system disorder, and to evaluate its
effectiveness. Three different groups, consisting of participants diagnosed with
Multiple Sclerosis at least three, at most 30 years ago, were administered a 20-sessionpsychoeducation about stress management, healthy communication, and emotion
regulation. Focus group interviews were conducted to evaluate their effectiveness.
Content analysis revealed five themes which were learning, social support, transfer to
daily life, self-esteem and therapeutic relationship. The themes provided in-depth
information to investigate the process of change from the perspective of the group
participants. Based on the current results, inferences were made for the development
and effectiveness of further similar target groups interventions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2019 |
Submission Date | July 9, 2019 |
Acceptance Date | September 9, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 3 |