The Ottoman Empire’s notables, aware of lagging behind the rapidly developing Western world after the Industrial revolution, along with the loss of the political power, strove to enhance the army in accordance with the requirements of that particular time. These innovations in the military field brought along needs for new buildings with different functions. In line with this change, mosques, and complexes, which for centuries had been prestigious buildings of Ottomans, in the 19th century began to be replaced by gigantic architecture with military identity, such as barracks and armory. To ensure the long-term viability of military inventions, it was decided to establish military schools that would start such changes from the ground up and provide European-style education. As a result, military schools providing education in the contemporary modes also begun to appear amid Istanbul’s changing silhouette. Mekteb-i Harbiye, which gave its name to the district in which it is located, is regarded as a spark that ignited the Ottoman Empire’s Westernization in the 19th century and this study intends to investigate its effects on urbanism and architecture.
Sanayi Devrimi sonrası hızla gelişen Batı dünyasının gerisinde kaldığını yaşadığı siyasi güç kaybıyla daha derinden hisseden Osmanlı İmparatorluğu’nun ileri gelenleri, öncelikle ordunun çağın gerekliliklerine uygun olarak geliştirilmesine yönelik girişimlerde bulunmuşlardır. Askeri alanda gerçekleştirilen bu yenilikler zamanla farklı işlevlerde yeni yapılara olan ihtiyacı gündeme getirmiştir. Bu değişimle Osmanlıların yüzyıllardır prestij yapıları olan cami ve külliyelerin yerini 19. yüzyılda kışla, silahhane gibi askeri kimlikli anıtsal yapılar almaya başlamıştır. Askeri alanda başlatılan yeniliklerin sürdürülebilir olması için bu değişimi devam ettirecek Avrupai tarzda eğitim veren askeri okulların açılmasına karar verilmiştir. Böylelikle İstanbul’un değişen siluetinde modern sistemde eğitim veren askeri okullar da yerini almaya başlamıştır. Bu kapsamda açılan ilk askeri okullardan biri Mekteb-i Harbiye’dir. Bu çalışma, bulunduğu semte de adını veren Mekteb-i Harbiye’yi 19. yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu’nda Batılılaşmayı başlatan bir kıvılcım olarak ele alarak bu kıvılcımın kent ve mimarlık üzerindeki etkilerini irdelemeyi amaçlamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | July 12, 2021 |
Acceptance Date | July 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 2 |