Bu çalışmada mekânsal dönüşüm uygulamalarına, hem mekân tasarımı kapsamındaki biçim ve
işlev tartışmaları ışığında hem de daha geniş bir perspektiften, mekânsal deneyimin bellekteki önemi
üzerinden yaklaşılmıştır. Bu bağlamda mekân, biçimsel anlamda var edilmenin ve işlevselliğin yanında
belleğin oluşumuna da olanak sağlayan yönüyle ele alınmıştır. İnsan, maddesel özelliğiyle bellek de
oluşum prensibi nedeniyle katmanlaşacağı mekâna gereksinim duymaktadır. İçinde bulunarak mekânı
deneyimleyen insan, mekânsal işlevin gerçekleşmesine olanak sağlayan biçimsel ögeleri de belleğine
aktararak mekânla bütünleşmektedir. Çalışmanın amacını da oluşturan mekânsal dönüşümlerin bellekle
olan ilişkisini aktarma, fotografik bir analojiyle mekânın kadraj olarak kabul edilmesi üzerinden
gerçekleştirilmektedir. Çeşitli zamanlarda çeşitli gerekçelerle ele alınıp dönüşüm gerçekleştirilen
mekânlar, sınırlandırılmış ve odaklanılmış bir mekân tasarımı alanı olarak çalışmanın kapsamını
belirlemekte tercih edilmiştir. Çalışmanın yöntemini ise mekân tasarımı ve fotoğrafın literatür
çalışmalarında ilkin kendi öz dinamiklerinde incelenmesi, her iki disipline ilişkin kavramlar ve yeniyi
üretmek için izlenen yöntemlerin araştırılması oluşturmaktadır. Sonrasında edinilen veriler analojik
bağlantılarla değerlendirilerek mekân ve fotoğrafa yönelik yeni kavramsal söylemler geliştirmiştir.
Mekânı, tasarım disiplini yerine farklı bir perspektiften ele alıp belleğin katmanlaşmasına olanak tanıyan
bir kadraj, dolayısıyla mekânsal üretimi de fotografik bir pozlama olarak kabul etmek çalışmanın özgün
yaklaşımını oluşturmaktadır. Mekânsal üretim fotografik bir pozlama olarak kabul edildiğinde ise
dönüştürme eylemi ile yapılan her yeni üretim, mekânsal bir çoklu pozlama denemesi olarak karşılık
bulmaktadır.
Mekânsal dönüşüm uyarlanabilir yeniden kullanım mimarlıkta analoji mekânsal bellek fotografik mekân
In this study, spatial transformation practices are approached both in the light of form and
function discussions within the scope of spatial design and from a broader perspective, through the
importance of spatial experience in memory. In this context, space is addressed with its aspect that
enables the formation of memory as well as formal existence and functionality. With its material
characteristic, human beings need a space in which they can be layered due to the principle of memory
and its formation. The human, who experiences the space by being in it, integrates with the space by
transferring the formal elements that enable the realization of the spatial function to his memory.
Transferring the relationship between memory and spatial transformations, which also constitutes the
purpose of the study, is realized through a photographic analogy by accepting the space as a frame.
Spaces that have been handled and transformed for various reasons at various times have been
preferred to determine the scope of the study as a limited and focused spatial design area. The
methodology of the study consists of first examining space design and photography in their own
dynamics in literature studies, investigating the concepts related to both disciplines and the methods
followed to produce the new. Afterwards, new conceptual discourses on space and photography were
developed by evaluating the data obtained through analogical connections. The original approach of the study is to consider the space from a different perspective instead of the design discipline and to accept it as a frame that allows the layering of memory, and therefore spatial production as a photographic exposure. When spatial production is accepted as a photographic exposure, each new production made with the act of transformation corresponds to a spatial multiple exposure attempt.
Spatial transformation adaptive reuse analogy in architecture spatial memory photographic space
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2023 |
Acceptance Date | January 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 1 |