In the 21st century, changes in technology and social life are instrumental in updating the methods applied in education. The use of digital technology and virtual design studio in undergraduate interior architecture project design studio courses gained momentum and spread over a wide area during the Covid19 pandemic, which affected the whole world in 2019. Digital techniques, which were created in a short time, have had different effects on students and the education process than traditional methods. Within the scope of this study, field research was conducted in Rome La Sapienza University, Faculty of Architecture in the 2020-2021 Spring semester to examine the effects of digital methods shaped in project design studio courses on design students during the pandemic process. The data obtained by participating in the Design Studio III course, which continues the traditional and virtual methods simultaneously, was reported by observing and interviewing the students. The effects of the applied methods from the students' point of view were classified under the categories of “understanding and expression” and “socialization and entertainment”. The points that students perceive as advantages and disadvantages in their virtual studio experiences are discussed.
21. yüzyılda, teknolojideki ve toplumsal yaşantıdaki değişimler, eğitimde uygulanan metotların güncellenmesine vesile olmaktadır. Lisans düzeyi İç Mimarlık proje tasarım stüdyosu derslerindeki dijital teknoloji ve sanal tasarım stüdyosunun kullanımı ise 2019 yılında tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 pandemi sürecinde hız kazanarak geniş bir alana yayılmıştır. Kısa süre içinde kurgulanan dijital teknikler öğrencilerin ve eğitim sürecinin üzerinde, geleneksel yöntemlerden farklı etkilere neden olmuştur. Bu çalışma kapsamında, pandemi sürecinde, proje tasarım stüdyosu derslerinde şekillenen dijital yöntemlerin tasarım öğrencileri üzerindeki etkilerini incelemek üzere 2020-2021 Bahar Dönemi’nde İtalya, Roma La Sapienza Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi’nde saha araştırılması yapılmıştır. Geleneksel ve sanal yöntemleri eş zamanlı olarak sürdüren Tasarım Stüdyosu III dersine katılarak gözlem yapılmış, dersin öğrencileri ile görüşme yapılarak elde edilen veriler raporlanmıştır. Derste uygulanan yöntemlerin öğrenciler üzerindeki etkileri, “anlama ve ifade” ve “sosyalleşme ve eğlence” kategorileri çerçevesinde sınıflandırılmıştır. Öğrencilerin sanal stüdyo deneyimlerindeki avantaj ve dezavantaj olarak algıladığı noktalar tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2023 |
Acceptance Date | March 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 2 |