This study presents an attempt to examine and classify the architectural productions of the Egyptian architect Hassan Fathy, focusing primarily on his material preferences, as well as the form, structure, and building elements he employed. Although Fathy’s earthen architecture is frequently discussed in architectural literature, his nearly seventy-year career encompasses a diverse, extensive, and rich architectural production, characterized by experiments in materials, styles, structures, and forms. This study investigates Fathy’s diverse body of work, with particular attention to material usage, and chronologically classifies his architectural productions throughout his career. In this context, a new and original classification has been established based on three distinct periods: 1928–1941, 1941–1957, and 1957–1989. Out of the 122 identified projects by Fathy, 51 projects have been included in the scope of this study, with 17 projects analyzed in each period. The selected projects for each period were examined in detail. The fundamental characteristics of each period were analyzed through a detailed examination of two architectural works from that era, with references to other projects for contextual support. In addition to material-based classification, stylistic ruptures within these periods were also evaluated. Furthermore, this study identifies the pivotal moments that influenced Fathy’s architectural style. His education, intellectual and cultural pursuits, the Mansoura Exhibition he organized in 1937, and his international experiences were assessed in this context. The reasons underlying the emergence of these three different periods, as well as the architectural characteristics that define this classification, were explained through an analysis of his projects. The study concludes by identifying the driving forces behind his architectural decisions and outlining the fundamental approaches of each period. As a result, this study provides an original classification of Hassan Fathy’s architectural legacy based on material preferences.
Bu çalışma Mısırlı Mimar Hasan Fethi’nin mimari üretimlerini, başta tercih ettiği malzemeler olmak üzere biçim, strüktür ve yapı elemanlarını inceleme ve kategorize etme denemesini ortaya koymaktadır. Genel itibariyle mimarlık literatüründe Fethi’nin kerpiç mimarisi ele alınmasına rağmen, yaklaşık yetmiş yıllık kariyerinde malzeme, üslup, strüktür ve biçim denemelerinden oluşan birbirinden farklı, geniş ve zengin bir mimari üretimi söz konusudur. Bu çalışmada Fethi’nin bu çeşitli üretimi malzeme kullanımları başta olmak üzere incelenip, kariyeri boyunca ortaya koyduğu mimari üretimler kronolojik olarak sınıflandırılmıştır. Bu bağlamda 1928-1941, 1941-1957 ve 1957-1989 olmak üzere üç dönem üzerinden yeni ve özgün bir tasnife gidilmiştir. Fethi’nin tespit edilen 122 projesinden 51 tanesine çalışma kapsamında yer verilmiştir. Her dönemde 17 proje ele alınmıştır. Her dönem için ele alınan projelerin analizi yapılmıştır. O döneme ait iki mimarlık eserinin detaylı incelemesi üzerinden dönemin temel özellikleri diğer projelere referanslarla analiz edilmiştir. Malzeme tercihleri gözetilerek tasnif edilen bu dönemlerde ayrıca üslup kırılmalarına da bakılmıştır. Bununla birlikte Fethi’nin mimari üslubuna etki eden kırılma noktaları ortaya koyulmuştur. Fethi’nin almış olduğu eğitim, fikri-kültürel arayışlar, 1937 yılında düzenlediği Mansure Sergisi ve yurt dışı tecrübeleri bu bağlamda değerlendirilmiştir. Bu üç farklı dönemi ortaya çıkaran sebepler ile bu tasnifi sağlayan mimari özellikler projeler üzerinden açıklanmıştır. Projelerine yön veren saiklerin tespiti yapılarak ve dönemlerin temel yaklaşımları ele alınarak çalışma tamamlanmıştır. Sonuç olarak malzeme tercihi baz alınarak Hasan Fethi’nin mimarlık mirasının özgün bir sınıflandırılması bu çalışma kapsamında ortaya koyulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architectural History, Theory and Criticism |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2025 |
Submission Date | November 19, 2024 |
Acceptance Date | April 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 2 |
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.