Çin Halk
Cumhuriyeti (ÇHC), yaklaşık çeyrek asır süren bir iç savaşın ardından 1950
yılında kurulmuştu. İç savaşın harap
ettiği ülke, 1953 yılında Çin Komünist Partisi (ÇKP) lideri Mao Zedong döneminde
Birinci Beş Yıllık Kalkınma Planı'nı başlatmıştı. Kalkınma planı ile Çin'in hem
ekonomik hem de toplumsal kalkınması amaçlanmaktaydı. Özellikle Mao, kalkınma planı
kapsamında Çinli kadınların ekonomik ve toplumsal hayatta daha aktif rol
oynamasını hedeflemekteydi. Bu amaçla Çin yönetimi, Çinli kadınları da kalkınma
planına dahil edebilmek amacıyla yoğun bir propaganda faaliyeti yürütmüştür.
Çin yönetimi ülkede okuma yazma oranının düşük olması nedeniyle propaganda
faaliyetlerinde genel olarak görsel ve işitsel kitle iletişim araçlarına
yönelmekteydi. Özellikle bu dönemde posterler Çin propagandası tarafından
etkili bir şekilde kullanılmıştır. Bu çalışmada ÇHC'de gerçekleştirilen Birinci
Beş Yıllık Kalkınma Planı bağlamında kullanılan propaganda posterlerinde Çinli
kadınların nasıl ve ne şekilde sunuldukları ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır.
Çalışmada amaçlı örneklem metodu kullanılarak belirlenen altı Çin propaganda
posteri nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan göstergebilimsel analiz
yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Çalışma kapsamında belirlenen propaganda
posterleri ABD'li göstergebilimci Charles William Morris'in göstergebilim
kavramları üzerinden analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda, Çin propaganda
posterlerinde kadınların sanayi ve tarımda aktif olarak görev almalarının
teşvik edildiği, aynı zamanda çocuk doğurmak, ev işleri yapmak ve çocuk bakmak
gibi aile içi görevler ile de idealize edildiği ortaya konulmuştur.
The People's
Republic of China (PRC) was established in 1950, after a quarter-century civil
war. The country, devastated by the civil war, launched the First Five-Year
Development Plan in 1953 in the reign of the leader of the Chinese Communist
Party (CCP) Mao Zedong. The development plan was aimed at both economic and
social development of China. In particular, Mao aimed that Chinese women played
a more active role in the economic and social life as part of the development
plan. For this purpose, the Chinese government carried out an intensive
propaganda activity in order to include Chinese women in the development plan.
Due to the low literacy rate in the country, the Chinese government generally utilized
visual and audio mass media tools in its propaganda activities. Especially
during this period, posters were effectively used by Chinese propaganda. In
this study, it was tried to find out how and in what way Chinese women were
presented in the propaganda posters used in the context of the First Five-Year
Development Plan in PRC. In this study, six Chinese propaganda posters, which
were determined by using purposeful sampling method, were examined by semiotic
analysis method in qualitative research methods. The propaganda posters
determined within the scope of the study were analyzed in the light of the
semiotics of USA semiotics Charles William Morris. As a result of the study, it
was revealed that women were encouraged to take an active role in industry and
agriculture, while at the same time they were idealized with family duties such
as giving birth to children, doing housework and looking after children in
propaganda posters.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | April 24, 2019 |
Acceptance Date | June 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Dergiye gönderilen tüm makaleler, değerlendirme sürecinden önce intihal programıyla kontrol edilmektedir.
USOBED Dergisi, Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası (CC BY-NC 4.0) altında çalışmaktadır. https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.tr