Research Article
BibTex RIS Cite

THE MEDIATING ROLE OF SPIRAL OF SILENCE IN THE EFFECT OF ACHIEVEMENT ORIENTATION ON LIFE ORIENTATION: EXAMPLE OF STUDENTS PREPARED FOR THE EXAM OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Year 2019, Volume: 3 Issue: 2, 191 - 203, 31.12.2019
https://doi.org/10.46452/baksoder.614576

Abstract

The aim of this study is to determine the mediating
role of the spiral of silence on the effect of achievement orientation on life
orientation in students preparing for the exam of higher education
institutions. According to the quota sampling method 300 students studying in
11th and 12th grades of various secondary schools.were surveyed and the data
obtained were analyzed. Participants were asked to respond to 5 demographic
factors, 26 about achievement orientation, 12 about life orientation, and 7
statements on spiral of silence. The data were analyzed by using SPSS 24
program, Amos 24 program and Process macro. As a result of the regression
analysis was determined the achievement orientation on the spiral of silence
and life orientation; the spiral of silence has a significant effect on life
orientation. As a result of the study, it was seen that the effect of the
achievement orientation on life orientation was the full mediator effect of the
spiral of silence.

References

  • Akın, A. (2006). 2X2 Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 1-13.
  • Akın, A. ve Arslan, S. (2014). Başarı Yönelimleri Ve Kararlılık Arasındaki İlişkiler. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(175), 267-274.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. 7. basım. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Aydın, G. ve Tezer, E. (1991). İyimserlik, Sağlık Sorunları Ve Akademik Başarı İlişkisi. Psikoloji Dergisi, 7(26), 2-9.
  • Barnes, J., Cote, J., Cudeck, R. ve Malthouse, E. (2001). Factor Analysis -Checking Assumptions of Normality Before Conducting Factor Analysis. Journal of Consumer Psychology, 10(1), 79–81.
  • Baron, R.M. ve Kenny, D.A. (1986), The Moderator–Mediator Variable Distinction In Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, And Statistical Considerations, Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.
  • Bayram, A. ve Bayer, N. (2019), Turkish Adaptation Of Spiral Of Silence Scale: The Study Of Reliability And Validity, Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 3(6), 179-187.
  • Bodur, G., Işık, B., Kaya, H. ve Şenyuva, E. (2012), Hemşirelik Yüksekokulu ve Eğitim Fakültesi, Yaşam Yönelimi ve İlişkili Faktörler, International Journal Of Human Sciences, 9(2), 1535-1546.
  • Büyükbeşe, T. ve Dağ, K. (2018). Etik Liderliğin Örgütsel Adalet Algısına Etkisinde Örgütsel Güvenin Aracı Rolü. Social Sciences Studies Journal, 4(15), 979-994.
  • Çobanoğlu, Ş. (2007). Suskunluk Sarmalı Ve Siyasal İletişim. İstanbul: Fide Yayınları.
  • DeShon, R.P. ve Gillespie, J.Z. (2005). A Motivated Action Theory Account Of Goal Orientation. The Journal Of Applied Psychology, 90(6), 1096–1127.
  • Dweck, C.S. ve Leggett, E.L. (1988). A Social-Cognitive Approach To Motivation And Personality. Psychological Review, 95(2), 256-273.
  • Erhan, T., Çarıkçı, İ.H. ve Alparslan, A.M. (2018). Akademisyenlerin Başarı Hedefleri Üzerinde Değerlerinin Ve Motivasyon Kaynaklarının Rolü. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(21), 57-72.
  • Gölbaşı, H. (2017). Suskunluk Sarmalı Ve Türkiye. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(58), 123-133.
  • Güler, B.K. ve Emeç, H. (2006). Yaşam Memnuniyeti ve Akademik Başarıda İyimserlik Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 129-149.
  • Gündoğdu, M., Korkmaz, S. ve Karakuş, K. (2005). Üniversite Öğrencilerinde Yaşam Yönelimi. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22, 151-160.
  • Hayes F. (2007). Exploring The Forms Of Self-Cencordhip: On The Spiral Of Silence And The Use Of Opinion Expression Avoidance Strategies. Journal Of Communication. 57, 758-802.
  • Kavgacı, H. ve Çalık, T. (2017). Öğretmenlerin İşle Bütünleşme Düzeylerinin Örgütsel Ve Bireysel Değişkenlerle İlişkisi: Bir Çoklu Aracılık Modeli. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(2), 223-248.
  • Küçükoğlu, A., Kaya, H.İ. ve Turan, A (2010). Sınıf Öğretmenliği ABD Öğrencilerinin Başarı Yönelimi Algılarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Atatürk Üniversitesi ve Ondokuz Mayıs Üniversitesi örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 121-135.
  • Lee H., Oshita T., Oh H.J. ve Hove T. (2014). When Do People Speak Out? Integrating The Spiral Of Silence And The Situational Theory Of Problem Solving, Journal of Public Relations Research, 26(3), 189-199.
  • Lorcu, F. (2015). Örneklerle Veri Analizi SPSS Uygulamalı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Morrison, E.W. (2014). Employee Voice and Slience, Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1, 173–197.
  • Neumann, E.N. (1974). The Spiral Of Silence Theory Of Public Opinion, Journal Of Communication, 24(2), 43-51.
  • Özdemir, G. (2011). Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Becerileri ve Yaşam Yönelimlerinin Stresle Başetme Tutumları Üzerin Etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Scheier, M.F. ve Carver, S. (1992). Effect Of Optimism On Psychological And Physical Well-Being: Theoretical Over-View And Empirical Update. Cognitive Therapy and Research, 16(2), 201-228.
  • Sahara, J. (2012). Checkmating HIV&AIDS': Using Chess to Break The Silence in The Classroom, Effect Of Optimism On Psychological And Physical Well-Being: Theoretical Over-View And Empirical Update. Journal of Social Aspects of HIV/AIDS, 9(1), 28-36.

BAŞARI YÖNELİMİNİN YAŞAM YÖNELİMİNE ETKİSİNDE SUSKUNLUK SARMALININ ARACI ROLÜ: YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI SINAVINA HAZIRLANAN ÖĞRENCİLER ÖRNEĞİ

Year 2019, Volume: 3 Issue: 2, 191 - 203, 31.12.2019
https://doi.org/10.46452/baksoder.614576

Abstract

Bu çalışmanın amacı yükseköğretim kurumları
sınavına hazırlanan öğrencilerde başarı yöneliminin yaşam yönelimi üzerindeki
etkisinde suskunluk sarmalının aracılık etkisini belirlemektir.  Kota örnekleme yöntemine göre çeşitli
ortaöğretim kurumlarının 11 ve 12. Sınıfında öğrenim gören 300 öğrenciye anket
yapılmış ve elde edilen veriler analiz edilmiştir. Katılımcılardan demografik
etkenlerle ilgili 5, başarı yönelimi ile ilgili 26, yaşam yönelimi ile ilgili 12
ve suskunluk sarmalı ile ilgili 7 ifadeye cevap vermeleri istenilmiştir. Elde
edilen veriler SPSS 24 programı, Amos 24 programı ve Process makrosu
kullanılarak analiz edilmiştir. Regresyon analizi sonucunda başarı yöneliminin,
yaşam yönelimi ve suskunluk sarmalı üzerinde; suskunluk sarmalının yaşam
yönelimi üzerinde anlamlı etkisinin olduğu belirlenmiştir. Çalışma sonucunda, başarı
yöneliminin yaşam yönelimi üzerindeki etkisinde suskunluk sarmalının tam aracı
etkisinin olduğu görülmüştür.

References

  • Akın, A. (2006). 2X2 Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 1-13.
  • Akın, A. ve Arslan, S. (2014). Başarı Yönelimleri Ve Kararlılık Arasındaki İlişkiler. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(175), 267-274.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. 7. basım. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Aydın, G. ve Tezer, E. (1991). İyimserlik, Sağlık Sorunları Ve Akademik Başarı İlişkisi. Psikoloji Dergisi, 7(26), 2-9.
  • Barnes, J., Cote, J., Cudeck, R. ve Malthouse, E. (2001). Factor Analysis -Checking Assumptions of Normality Before Conducting Factor Analysis. Journal of Consumer Psychology, 10(1), 79–81.
  • Baron, R.M. ve Kenny, D.A. (1986), The Moderator–Mediator Variable Distinction In Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, And Statistical Considerations, Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.
  • Bayram, A. ve Bayer, N. (2019), Turkish Adaptation Of Spiral Of Silence Scale: The Study Of Reliability And Validity, Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 3(6), 179-187.
  • Bodur, G., Işık, B., Kaya, H. ve Şenyuva, E. (2012), Hemşirelik Yüksekokulu ve Eğitim Fakültesi, Yaşam Yönelimi ve İlişkili Faktörler, International Journal Of Human Sciences, 9(2), 1535-1546.
  • Büyükbeşe, T. ve Dağ, K. (2018). Etik Liderliğin Örgütsel Adalet Algısına Etkisinde Örgütsel Güvenin Aracı Rolü. Social Sciences Studies Journal, 4(15), 979-994.
  • Çobanoğlu, Ş. (2007). Suskunluk Sarmalı Ve Siyasal İletişim. İstanbul: Fide Yayınları.
  • DeShon, R.P. ve Gillespie, J.Z. (2005). A Motivated Action Theory Account Of Goal Orientation. The Journal Of Applied Psychology, 90(6), 1096–1127.
  • Dweck, C.S. ve Leggett, E.L. (1988). A Social-Cognitive Approach To Motivation And Personality. Psychological Review, 95(2), 256-273.
  • Erhan, T., Çarıkçı, İ.H. ve Alparslan, A.M. (2018). Akademisyenlerin Başarı Hedefleri Üzerinde Değerlerinin Ve Motivasyon Kaynaklarının Rolü. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(21), 57-72.
  • Gölbaşı, H. (2017). Suskunluk Sarmalı Ve Türkiye. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(58), 123-133.
  • Güler, B.K. ve Emeç, H. (2006). Yaşam Memnuniyeti ve Akademik Başarıda İyimserlik Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 129-149.
  • Gündoğdu, M., Korkmaz, S. ve Karakuş, K. (2005). Üniversite Öğrencilerinde Yaşam Yönelimi. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22, 151-160.
  • Hayes F. (2007). Exploring The Forms Of Self-Cencordhip: On The Spiral Of Silence And The Use Of Opinion Expression Avoidance Strategies. Journal Of Communication. 57, 758-802.
  • Kavgacı, H. ve Çalık, T. (2017). Öğretmenlerin İşle Bütünleşme Düzeylerinin Örgütsel Ve Bireysel Değişkenlerle İlişkisi: Bir Çoklu Aracılık Modeli. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(2), 223-248.
  • Küçükoğlu, A., Kaya, H.İ. ve Turan, A (2010). Sınıf Öğretmenliği ABD Öğrencilerinin Başarı Yönelimi Algılarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Atatürk Üniversitesi ve Ondokuz Mayıs Üniversitesi örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 121-135.
  • Lee H., Oshita T., Oh H.J. ve Hove T. (2014). When Do People Speak Out? Integrating The Spiral Of Silence And The Situational Theory Of Problem Solving, Journal of Public Relations Research, 26(3), 189-199.
  • Lorcu, F. (2015). Örneklerle Veri Analizi SPSS Uygulamalı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Morrison, E.W. (2014). Employee Voice and Slience, Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1, 173–197.
  • Neumann, E.N. (1974). The Spiral Of Silence Theory Of Public Opinion, Journal Of Communication, 24(2), 43-51.
  • Özdemir, G. (2011). Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Becerileri ve Yaşam Yönelimlerinin Stresle Başetme Tutumları Üzerin Etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Scheier, M.F. ve Carver, S. (1992). Effect Of Optimism On Psychological And Physical Well-Being: Theoretical Over-View And Empirical Update. Cognitive Therapy and Research, 16(2), 201-228.
  • Sahara, J. (2012). Checkmating HIV&AIDS': Using Chess to Break The Silence in The Classroom, Effect Of Optimism On Psychological And Physical Well-Being: Theoretical Over-View And Empirical Update. Journal of Social Aspects of HIV/AIDS, 9(1), 28-36.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ayhan Bayram 0000-0003-0640-8106

Rahime Güneş This is me 0000-0002-8495-0200

Sema Helimoğlu This is me 0000-0002-4633-7317

Publication Date December 31, 2019
Submission Date September 3, 2019
Acceptance Date October 15, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Bayram, A., Güneş, R., & Helimoğlu, S. (2019). BAŞARI YÖNELİMİNİN YAŞAM YÖNELİMİNE ETKİSİNDE SUSKUNLUK SARMALININ ARACI ROLÜ: YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI SINAVINA HAZIRLANAN ÖĞRENCİLER ÖRNEĞİ. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 3(2), 191-203. https://doi.org/10.46452/baksoder.614576

All articles sent to the journal are checked by the plagiarism program before the evaluation process.

USOBED works under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0). https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

cc by nc sa 4.0 ile ilgili görsel sonucu