İhracat kazançları gerek yüksek gerekse düşük gelirli ülkeler açısından ekonomik büyümeyi sağlamada önemli bir rol oynamaktadır. İhracat, döviz rezervi hacmi ve ulusal refah seviyesi üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğu gibi verimlilik ve istihdam artışı yoluyla millî sanayinin gelişmesine katkıda da bulunmaktadır. Bununla birlikte, ihracatın ulusal ekonomi açısından önemine dair önceki araştırmalar daha ziyade köklü firmalar ve büyük çokuluslu şirketler üzerine odaklanmakta, yeni kurulan firmaların uluslararası piyasalardaki rolünü gözardı etmektedirler. Bu çalışmada, bir ülkenin girişimcilik düzeyi ile ihracat performansı arasındaki ilişki incelenerek bu konudaki boşluğu bir ölçüde gidermeye gayret edilmektedir.
119 ülkenin dahil edildiği yatay-kesit regresyon analizinden elde edilen bulgulara göre doğrudan yabancı yatırım girişleri, kişi başına gelir düzeyi, sermaye stoku, ithalat hacmi, sanayi üretimi ve internet kullanım yaygınlığı ülkenin ihracat oranı üzerinde anlamlı etkiye sahiptir. Ancak bazı katsayıların işaretleri beklentiyle uyuşmamaktadır. Diğer taraftan, çalışmanın asıl üzerinde odaklandığı girişimcilik düzeyinin ihracat performansını anlamlı bir şekilde etkilemediği görülmüştür. Bu sonuç, girişimcilik göstergesi olarak kullanılan değişkenin yeni kurulan girişimleri kapsaması, bu firmaların da daha ziyade iç piyasaya dönük üretim yapmalarıyla açıklanabilir. Ayrıca, ülkeler arası nötrleştirme etkisi ve girişimcilik tipinin de etkili olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | October 25, 2021 |
Acceptance Date | November 17, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 2 |
All articles sent to the journal are checked by the plagiarism program before the evaluation process.
USOBED works under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0). https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/