In this study, which aims to look at the distance education process through the eyes of students, the interview method was used and 11 students were interviewed. As a result of the research, it was seen that distance education is economically beneficial but inefficient, and that there is a lack of communication and socialization problems. It was observed that students mostly had problems with technical equipment and internet access, had difficulty in participating in the lessons, could not transfer emotions and thoughts, gestures and gestures, and could not create a motivating environment. It was revealed that students were most productive in theoretical courses and had difficulty in numerical and applied courses. During the distance education process, students' individual study characteristics came to the fore, and their skills in conducting research, preparing presentations, and using the internet and computers increased. In addition, students stated that they had time problems in exams, that exams were abused and therefore it was difficult to distinguish between working students and non-working students, that measurement and evaluation could not be done properly, but that they were satisfied with the fair behavior of the professors. Another conclusion from the research is that distance education is not desired as a permanent education method in the future, distance education cannot replace face-to-face education, but hybrid education method is welcomed.
Uzaktan eğitim sürecine öğrencilerin gözünden bakabilmeyi amaçlayan bu çalışmada mülakat yöntemi kullanılmış ve 11 öğrenci ile görüşme sağlanmıştır. Araştırma sonucunda uzaktan eğitimin ekonomik faydası olduğu fakat verimsiz geçtiği, iletişim eksikliği ile sosyalleşme problemi yaşandığı görülmüştür. Öğrencilerin en çok teknik donanım ve internet erişimi ile ilgili problemler yaşadığı, derslere katılmada zorlandığı, duygu ve düşünceler ile jest-mimiklerin aktarılamadığı ve motive edici bir ortamın oluşamadığı görülmüştür. Öğrencilerin en çok teorik derslerden verim aldıkları, sayısal ve uygulamalı derslerde zorlandıkları ortaya çıkmıştır. Uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerin bireysel çalışma özellikleri ön plana çıkmış, araştırma yapma, sunum hazırlama, internet ve bilgisayar kullanma becerileri artış göstermiştir. Ayrıca öğrenciler sınavlarda süre sıkıntısı yaşadıklarını, sınavların suistimal edildiğini ve bu yüzden çalışan öğrenci ile çalışmayan öğrencinin ayırt edilmesinin zorlaştığını, ölçme-değerlendirmenin sağlıklı yapılamadığını fakat hocaların adil davranma konusunda memnun olduklarını dile getirmişlerdir. Araştırmadan çıkan bir başka sonuç ise uzaktan eğitimin gelecekte kalıcı bir eğitim yöntemi olarak istenmediği, uzaktan eğitimin yüzyüze eğitimin yerini alamayacağı fakat hibrit eğitim yöntemine sıcak bakıldığıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Management and Organization Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | August 29, 2023 |
Acceptance Date | December 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |
All articles sent to the journal are checked by the plagiarism program before the evaluation process.
USOBED works under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0). https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/