The founding purposes of universities and the main purpose of their existence are to produce science and provide education and training services for the development of humanity. In addition, it is a fact that they make positive contributions to the social-cultural and economic structures of the provinces they are located in.
This study aims to determine the economic contribution of Ağrı İbrahim Çeçen University to Ağrı province, which cannot receive direct investment. In this regard, the economic contribution of the students studying at the Central Campus of the mentioned university to Ağrı city center in the 2023-2024 academic year was investigated. In the light of the research, it is estimated that the monthly clothing expenditures of students are 16 million 435 thousand TL in total. It is also estimated that in one semester of education, transportation expenditures amounted to 67 million 374 thousand TL, accommodation expenditures amounted to 95 million 115 thousand TL, food expenditures amounted to 124 million 569 thousand TL and food expenditures amounted to 85 million 527 thousand TL. It is estimated that the total monthly expenditure of students for bill payments is 9 million 933 thousand TL.
It is seen that the students who participated in the survey mostly came to Ağrı from the provinces in the Eastern Anatolia Region. It is difficult to say that the students who came to Ağrı from outside the city made great contributions to Ağrı city life because they were raised in similar regional, cultural and economic conditions. For this reason, it can be concluded that Ağrı province cannot fully benefit from the hoped-for advantages of the university in terms of socio-cultural and socio-economic aspects.
When the reasons why students choose this university are examined, it has been determined that their main motivation is the geographical proximity to where their families live. It has been observed that another reason for their preference is that they were able to come to this university because of their low scores in the university entrance exams.
Üniversitelerin, kuruluş gayeleri ve var oluşlarındaki temel amaç bilim üretmek ve insanlığın gelişimi için eğitim öğretim, hizmeti sunmaktır. Bunun yanı sıra bulundukların illerin sosyal-kültürel ve ekonomik yapılarına olumlu katkılarının olduğu da bir gerçektir.
Bu çalışma ile Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi’nin, doğrudan yatırım alamayan Ağrı iline sağladığı ekonomik katkısının belirlemesi amaçlamıştır. Bu doğrultuda bahsi geçen üniversitesin Merkez Kampüsü’nde eğitim gören öğrencilerin, 2023-2024 eğitim ve öğretim döneminde Ağrı il merkezine yapmış oldukları ekonomik katkı araştırılmıştır. Araştırma ışığında, öğrencilerin bir aylık giyim harcamalarının toplamda 16 milyon 435 bin TL olduğu tahmin edilmektedir. Yine eğitim-öğretimin bir yarı yıllık döneminde 67 milyon 374 bin TL tutarında ulaşım harcaması, 95 milyon 115 bin TL tutarında barınma harcaması, 124 milyon 569 bin TL tutarında gıda harcaması ve 85 milyon 527 bin TL tutarında gıda harcaması yapıldığı öngörülmüştür. Öğrencilerin aylık bazda fatura ödemelerine yönelik harcamaları ise toplam 9 milyon 933 bin TL olduğu tahmin edilmektedir.
Yapılan anket çalışmasına katılan öğrencilerin büyük oranda Doğu Anadolu Bölgesindeki illerden Ağrı’ya geldiği görülmektedir. Şehir dışından Ağrı’ya gelen öğrencilerin benzer bölgesel, kültürel ve ekonomik koşullar içinde yetişmiş olması dolayısıyla Ağrı şehir yaşamına büyük katkılar sağladığını söylemek güçleşmektedir. Bu sebeple Ağrı ilinin sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik açıdan üniversitenin sağlayacağı umut edilen avantajlarından tam olarak yararlanamadığı sonucuna varılabilir.
Üniversiteye gelen öğrencilerin bu üniversiteyi tercih etme nedenleri incelendiğinde, temel motivasyonlarının ailelerinin yaşadığı yerlere olan coğrafi yakınlık olduğu tespit edilmiştir. Bir diğer tercih sebebinin ise üniversiteye giriş sınavlarından aldıkları puanların düşük oluşu sebebiyle bu üniversiteye gelebildikleri görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance, Finance and Investment (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | March 11, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | January 24, 2025 |
Acceptance Date | March 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |
All articles sent to the journal are checked by the plagiarism program before the evaluation process.
USOBED works under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0). https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/