Amaç: Hemşireler ve hemşirelik öğrencileri hastalara ve hasta yakınlarına bakım sağlar. Bu nedenle, yeterli düzeyde empatiye sahip olmanın hastaya ve ailesine kaliteli bakım sunmada önemli bir rolü vardır. Bu araştırma iç hastalıkları hemşireliği dersini alan hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilimleri belirlemek ve empatik eğilimi etkileyen faktörleri saptamak amacıyla planlandı.
Yöntem: Bu çalışma, nicel araştırma yöntemi temel alınarak, tanımlayıcı ve kesitsel bir araştırma tasarımı doğrultusunda planlanmıştır. Araştırmaya, Türkiye’nin batısında bulunan Edirne ilindeki bir üniversitenin Hemşirelik Fakültesi’nde öğrenim gören ve katılmayı gönüllü kabul eden toplam 142 ikinci sınıf hemşirelik öğrencisi dahil edilmiştir. Veriler 15 Kasım 2024-10 Mart 2025 tarihleri arasında; e-anket kişisel bilgi formu ve Empatik Eğilim Ölçeği (EEÖ) ile toplanmıştır. Veriler, SPSS 22 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Tanımlayıcı istatistikler (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma) ile Kruskal-Wallis ve Mann-Whitney U testleri uygulanmıştır. P <0.05 değerleri istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin %84,1 nin kadın olduğu ve yaş ortalaması 20.06 ± 1.70, EEÖ puan ortalaması 67.40 ± 6.39 olarak belirlendi. Kadın öğrencilerin erkeklere göre, anne ve babasının eğitim durumu üniversite olan öğrencilerin diğerlerine göre, geliri giderine denk olan öğrencilerin diğerlerine göre EEÖ puan ortalamaları istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p<0,05). Hemşirelik öğrencilerinin uzun süre yaşadıkları yer, sahip oldukları kardeş sayısı, kronik hastalık varlığı, mezun olunan lise, akademik başarı durumu empatik eğilim düzeylerini etkilemediği bulundu (p>0.05).
Sonuç: Bu araştırmanın sonucunda iç hastalıkları hemşireliği dersi alan öğrencilerin empatik eğilimlerin orta düzeyde olduğu belirlendi. Eğitim programlarında hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim farkındalıklarını artırmaya yönelik ders, kurs ve seminer vb. programlar düzenlenmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Empati, iç hastalıkları hemşireliği, hemşirelik, empatik eğilim.
Aim: Nurses and nursing students provide care to patients and their families. Therefore, having sufficient empathy is important in providing quality care to patients. This study was planned to determine the empathic tendencies of nursing students taking the internal medicine nursing course and to examine the affecting factors.
Method: The study was designed as a descriptive and cross-sectional research, adhering to a quantitative research methodology. A total of 142 second-year nursing students, enrolled at the Faculty of Nursing of a university located in Edirne, in the western region of Turkey, and who voluntarily agreed to participate, were included in the study.Data were collected between November and December 2024 with the e-survey personal information form and the Empathic Tendency Scale (ETS). Data were analyzed using descriptive statistical methods (frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential tests (Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests) with SPSS version 22. Values with p < 0.05 were considered statistically significant.
Findings: 84.1% of the students were female, the mean age was 20.06 ± 1.70, and the mean EÖ score was determined as 67.40 ± 6.39. The mean EÖ scores of female students were found to be significantly higher than male students, students whose parents were university students were higher than others, and students whose income and expenses were equal were found to be significantly higher than others (p<0.05). It was found that the place where nursing students lived for a long time, the number of siblings they had, the presence of chronic diseases, the high school they graduated from, and their academic success did not affect their empathic tendency levels (p>0.05).
Conclusion:
As a result of this study, it was determined that the empathetic tendency levels of students taking the Internal Diseases Nursing course were moderate. It is recommended that educational programs include courses, workshops, seminars, and similar activities aimed at increasing nursing students’ awareness and development of empathetic tendencies.
Keywords: Empathy, internal medicine nursing, nursing, empathic tendency.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Health Care Administration |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | November 10, 2025 |
| Submission Date | July 25, 2025 |
| Acceptance Date | October 2, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 2 |