Research Article
BibTex RIS Cite

İç Hastalıkları Hemşireliği Dersini Alan Öğrencilerin Empatik Eğilimleri

Year 2025, Volume: 4 Issue: 2, 42 - 50, 10.11.2025
https://doi.org/10.61830/balkansbd.1749802

Abstract

Amaç: Hemşireler ve hemşirelik öğrencileri hastalara ve hasta yakınlarına bakım sağlar. Bu nedenle, yeterli düzeyde empatiye sahip olmanın hastaya ve ailesine kaliteli bakım sunmada önemli bir rolü vardır. Bu araştırma iç hastalıkları hemşireliği dersini alan hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilimleri belirlemek ve empatik eğilimi etkileyen faktörleri saptamak amacıyla planlandı.
Yöntem: Bu çalışma, nicel araştırma yöntemi temel alınarak, tanımlayıcı ve kesitsel bir araştırma tasarımı doğrultusunda planlanmıştır. Araştırmaya, Türkiye’nin batısında bulunan Edirne ilindeki bir üniversitenin Hemşirelik Fakültesi’nde öğrenim gören ve katılmayı gönüllü kabul eden toplam 142 ikinci sınıf hemşirelik öğrencisi dahil edilmiştir. Veriler 15 Kasım 2024-10 Mart 2025 tarihleri arasında; e-anket kişisel bilgi formu ve Empatik Eğilim Ölçeği (EEÖ) ile toplanmıştır. Veriler, SPSS 22 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Tanımlayıcı istatistikler (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma) ile Kruskal-Wallis ve Mann-Whitney U testleri uygulanmıştır. P <0.05 değerleri istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin %84,1 nin kadın olduğu ve yaş ortalaması 20.06 ± 1.70, EEÖ puan ortalaması 67.40 ± 6.39 olarak belirlendi. Kadın öğrencilerin erkeklere göre, anne ve babasının eğitim durumu üniversite olan öğrencilerin diğerlerine göre, geliri giderine denk olan öğrencilerin diğerlerine göre EEÖ puan ortalamaları istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p<0,05). Hemşirelik öğrencilerinin uzun süre yaşadıkları yer, sahip oldukları kardeş sayısı, kronik hastalık varlığı, mezun olunan lise, akademik başarı durumu empatik eğilim düzeylerini etkilemediği bulundu (p>0.05).
Sonuç: Bu araştırmanın sonucunda iç hastalıkları hemşireliği dersi alan öğrencilerin empatik eğilimlerin orta düzeyde olduğu belirlendi. Eğitim programlarında hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim farkındalıklarını artırmaya yönelik ders, kurs ve seminer vb. programlar düzenlenmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Empati, iç hastalıkları hemşireliği, hemşirelik, empatik eğilim.

References

  • 1. Ay AF. Temel hemşirelik kavramlar, ilkeler ve uygulamalar. İstanbul: Medikal Yayıncılık; 2007. p. 35-8.
  • 2. Agarwal S, Pirani A, Mirza S. Hemşirelik ve tıp öğrencilerinde empati, şefkat ve yaşam kalitesi. IOSR J Humanit Soc Sci. 2017;22(2):6-12.
  • 3. Rogers CR, Akkoyun F. Empatik olmak, değeri anlaşılmamış bir varoluş şeklidir. Ankara Univ J Fac Educ Sci. 2019;16(1):103-24. doi:10.1501/Egifak_0000000929
  • 4. Er Korucu A, Çekiç Y, Uslu Şahan F. Hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilimleri ve bireyselleştirilmiş bakım algıları. DEUHFED. 2021;14(4):370-8. doi:10.46483/deuhfed.984305
  • 5. Karaca A, Açıkgöz F, Akkuş D. Eğitim ile empatik beceri ve empatik eğilim geliştirilebilir mi? Bir sağlık yüksekokulu örneği. Acıbadem Univ Sağlık Bilim Derg. 2013;4:118-22.
  • 6. Şahin S, Özgen D, Özdemir K, Ünsal A. Bir hastanede çalışan hemşirelerin empati ve tükenmişlik düzeylerinin değerlendirilmesi. Konuralp Med J. 2018;10(3):318-25.
  • 7. Ançel G. Developing empathy in nurses: An in-service training program. Arch Psychiatr Nurs. 2006;20(6):249-57. 8. Potter PA, Perry AG. Fundamentals of nursing. 6th ed. St Louis: Elsevier Mosby; 2005. 9. Ayhan H, Çınar Fİ, Yılmaz Şahin S, Demirtaş A, vd. Cerrahi ve iç hastalıkları hemşireliği eğitimi kapsamında yürütülen simülasyon uygulamalarına yönelik öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Univ Hemşirelik Derg. 2019;1(2):66-75. 10. Gürkan A, Babacan GA, Dodak H. Öğrenci hemşirelerin terminal dönem hasta sorunları hakkındaki görüşleri: Hemşirelik girişimleri, hasta hakları ve etik sorunlar kapsamında bir inceleme. Maltepe Univ Hemşirelik Bilim Sanat Derg. 2011; 4:2-12. 11. Hunter S, Pitt V, Croce N, Roche J. Critical thinking skills of undergraduate nursing students: Description and demographic predictors. Nurse Educ Today. 2014; 34:809-14.
  • 12. Tutuk A, Al D, Doğan S. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Univ Hemşirelik Yüksek Okulu Derg. 2002; 6:36-41.
  • 13. Dinç S, Kaya Ö, Şimşek Z. Harran Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleği Hakkındaki Bilgi, Düşünce ve Beklentileri. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2010;10(1):1-9.
  • 14. Çalışkan BB, Doğan R. Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin karar verme, empatik eğilim ve becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. JMS. 2022;3(2):116-22.
  • 15. Yurttaş A, Yıldız GN. The relationship between individualized care perception and empathic tendency levels of nursing students. Sağlık ve Toplum. 2023;33(2):102-9.
  • 16. Üstündağ FH, Bayar N, Yılmaz E, Türel G. Hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim düzeyleri ve problem çözme becerileri. J Health Sci Prof. 2018;5(2):227-35. doi:10.17681/hsp.380847
  • 17. Nazik E, Arslan S. Hemşirelik öğrencilerinin empatik becerileri ile öz duyarlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik Sağlık Bil Derg. 2011;14(4):69-75.
  • 18. Özyazıcıoğlu N, Aydınoğlu N, Aytekin G. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin empatik ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. J Anatolia Nurs Health Sci. 2010;12(3):46-53.
  • 19. Avcı D, Aydın D, Özbaşaran F. Hemşirelik öğrencilerinde empati-özgecilik ilişkisi ve özgeci davranışın bazı değişkenler açısından incelenmesi. Balıkesir Sağlık Bil Derg. 2013;2(2):108-13.
  • 20. Yılmaz K. Hemşirelik öğrencilerinde kültürlerarası duyarlılık, empatik eğilim, profesyonel benlik kavramı ve ilişkili faktörler [doktora tezi]. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi; 2024.
  • 21. Yiğitbaş Ç, Deveci S, Açık Y, Ozan A, Oğuzöncül A. The empathic tendency and empathic skills of a group of students receiving health education. Süleyman Demirel Univ Sağlık Bilim Derg. 2013;4(1):7-13.
  • 22. Elmas B. Hemşirelik öğrencilerinde empatik eğilim, merhamet ve duyarlı sevgi düzeyleri ile ilişkili faktörler [yüksek lisans tezi]. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi; 2024.
  • 23. Özdelikara A, Babur S. Hemşirelik öğrencilerinin merhamet düzeyi ve empatik eğilim ilişkisi. Acıbadem Univ Sağlık Bilim Derg. 2020;11(2):342-9. 24. Er Korucu A, Çekiç Y, Uslu Şahan F. Hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilimleri ve bireyselleştirilmiş bakım algıları. DEUHFED. 2021;14(4):370-8. doi:10.46483/deuhfed.984305

Empathic Tendencies of Students Taking Internal Medicine Nursing Course

Year 2025, Volume: 4 Issue: 2, 42 - 50, 10.11.2025
https://doi.org/10.61830/balkansbd.1749802

Abstract

Aim: Nurses and nursing students provide care to patients and their families. Therefore, having sufficient empathy is important in providing quality care to patients. This study was planned to determine the empathic tendencies of nursing students taking the internal medicine nursing course and to examine the affecting factors.
Method: The study was designed as a descriptive and cross-sectional research, adhering to a quantitative research methodology. A total of 142 second-year nursing students, enrolled at the Faculty of Nursing of a university located in Edirne, in the western region of Turkey, and who voluntarily agreed to participate, were included in the study.Data were collected between November and December 2024 with the e-survey personal information form and the Empathic Tendency Scale (ETS). Data were analyzed using descriptive statistical methods (frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential tests (Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests) with SPSS version 22. Values with p < 0.05 were considered statistically significant.
Findings: 84.1% of the students were female, the mean age was 20.06 ± 1.70, and the mean EÖ score was determined as 67.40 ± 6.39. The mean EÖ scores of female students were found to be significantly higher than male students, students whose parents were university students were higher than others, and students whose income and expenses were equal were found to be significantly higher than others (p<0.05). It was found that the place where nursing students lived for a long time, the number of siblings they had, the presence of chronic diseases, the high school they graduated from, and their academic success did not affect their empathic tendency levels (p>0.05).
Conclusion:
As a result of this study, it was determined that the empathetic tendency levels of students taking the Internal Diseases Nursing course were moderate. It is recommended that educational programs include courses, workshops, seminars, and similar activities aimed at increasing nursing students’ awareness and development of empathetic tendencies.
Keywords: Empathy, internal medicine nursing, nursing, empathic tendency.

References

  • 1. Ay AF. Temel hemşirelik kavramlar, ilkeler ve uygulamalar. İstanbul: Medikal Yayıncılık; 2007. p. 35-8.
  • 2. Agarwal S, Pirani A, Mirza S. Hemşirelik ve tıp öğrencilerinde empati, şefkat ve yaşam kalitesi. IOSR J Humanit Soc Sci. 2017;22(2):6-12.
  • 3. Rogers CR, Akkoyun F. Empatik olmak, değeri anlaşılmamış bir varoluş şeklidir. Ankara Univ J Fac Educ Sci. 2019;16(1):103-24. doi:10.1501/Egifak_0000000929
  • 4. Er Korucu A, Çekiç Y, Uslu Şahan F. Hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilimleri ve bireyselleştirilmiş bakım algıları. DEUHFED. 2021;14(4):370-8. doi:10.46483/deuhfed.984305
  • 5. Karaca A, Açıkgöz F, Akkuş D. Eğitim ile empatik beceri ve empatik eğilim geliştirilebilir mi? Bir sağlık yüksekokulu örneği. Acıbadem Univ Sağlık Bilim Derg. 2013;4:118-22.
  • 6. Şahin S, Özgen D, Özdemir K, Ünsal A. Bir hastanede çalışan hemşirelerin empati ve tükenmişlik düzeylerinin değerlendirilmesi. Konuralp Med J. 2018;10(3):318-25.
  • 7. Ançel G. Developing empathy in nurses: An in-service training program. Arch Psychiatr Nurs. 2006;20(6):249-57. 8. Potter PA, Perry AG. Fundamentals of nursing. 6th ed. St Louis: Elsevier Mosby; 2005. 9. Ayhan H, Çınar Fİ, Yılmaz Şahin S, Demirtaş A, vd. Cerrahi ve iç hastalıkları hemşireliği eğitimi kapsamında yürütülen simülasyon uygulamalarına yönelik öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Univ Hemşirelik Derg. 2019;1(2):66-75. 10. Gürkan A, Babacan GA, Dodak H. Öğrenci hemşirelerin terminal dönem hasta sorunları hakkındaki görüşleri: Hemşirelik girişimleri, hasta hakları ve etik sorunlar kapsamında bir inceleme. Maltepe Univ Hemşirelik Bilim Sanat Derg. 2011; 4:2-12. 11. Hunter S, Pitt V, Croce N, Roche J. Critical thinking skills of undergraduate nursing students: Description and demographic predictors. Nurse Educ Today. 2014; 34:809-14.
  • 12. Tutuk A, Al D, Doğan S. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Univ Hemşirelik Yüksek Okulu Derg. 2002; 6:36-41.
  • 13. Dinç S, Kaya Ö, Şimşek Z. Harran Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleği Hakkındaki Bilgi, Düşünce ve Beklentileri. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2010;10(1):1-9.
  • 14. Çalışkan BB, Doğan R. Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin karar verme, empatik eğilim ve becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. JMS. 2022;3(2):116-22.
  • 15. Yurttaş A, Yıldız GN. The relationship between individualized care perception and empathic tendency levels of nursing students. Sağlık ve Toplum. 2023;33(2):102-9.
  • 16. Üstündağ FH, Bayar N, Yılmaz E, Türel G. Hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim düzeyleri ve problem çözme becerileri. J Health Sci Prof. 2018;5(2):227-35. doi:10.17681/hsp.380847
  • 17. Nazik E, Arslan S. Hemşirelik öğrencilerinin empatik becerileri ile öz duyarlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik Sağlık Bil Derg. 2011;14(4):69-75.
  • 18. Özyazıcıoğlu N, Aydınoğlu N, Aytekin G. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin empatik ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. J Anatolia Nurs Health Sci. 2010;12(3):46-53.
  • 19. Avcı D, Aydın D, Özbaşaran F. Hemşirelik öğrencilerinde empati-özgecilik ilişkisi ve özgeci davranışın bazı değişkenler açısından incelenmesi. Balıkesir Sağlık Bil Derg. 2013;2(2):108-13.
  • 20. Yılmaz K. Hemşirelik öğrencilerinde kültürlerarası duyarlılık, empatik eğilim, profesyonel benlik kavramı ve ilişkili faktörler [doktora tezi]. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi; 2024.
  • 21. Yiğitbaş Ç, Deveci S, Açık Y, Ozan A, Oğuzöncül A. The empathic tendency and empathic skills of a group of students receiving health education. Süleyman Demirel Univ Sağlık Bilim Derg. 2013;4(1):7-13.
  • 22. Elmas B. Hemşirelik öğrencilerinde empatik eğilim, merhamet ve duyarlı sevgi düzeyleri ile ilişkili faktörler [yüksek lisans tezi]. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi; 2024.
  • 23. Özdelikara A, Babur S. Hemşirelik öğrencilerinin merhamet düzeyi ve empatik eğilim ilişkisi. Acıbadem Univ Sağlık Bilim Derg. 2020;11(2):342-9. 24. Er Korucu A, Çekiç Y, Uslu Şahan F. Hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilimleri ve bireyselleştirilmiş bakım algıları. DEUHFED. 2021;14(4):370-8. doi:10.46483/deuhfed.984305
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Beyzanur Doğan 0009-0006-2730-1606

Serap Ünsar

Publication Date November 10, 2025
Submission Date July 25, 2025
Acceptance Date October 2, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Doğan, B., & Ünsar, S. (2025). İç Hastalıkları Hemşireliği Dersini Alan Öğrencilerin Empatik Eğilimleri. Balkan Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(2), 42-50. https://doi.org/10.61830/balkansbd.1749802