Sukuk, that has a prominent role in islamic financial system, has recently been initiated in Turkey. Sukuk may be issued by either private sector or treasury of Republic of Turkey. A notice, concerning sukuk issues, has been settled by Capital Markets Board (CMB). According to the relevant CMB notice, sukuk has been defined as a leasing certificate. Nevertheless, sukuk cannot be accepted merely a leasing certificate. Sukuk is a financial instrument that has several types. In Turkey, initial private sector and treasury Sukuk issues have been successful. However, in order to sustain the success in sukuk issues, there are precautions that should be undertaken in the light of international experiences. First precaution requires the determination of the appropriateness of sukuk to islamic principles. Second, a secondary market should be initiated and developed for previously issued sukuk. Third sukuk performance should be measured to inform potential sukuk investors. On the other hand, another factor impacting the attractiveness of sukuk as an investment alternative is taxation. Basic principles underlying the taxation of leasing certificates has been determined by the law numbered 6111. Later, some arrangements have been made to clarify the taxation of leasing certificates by the cabinet decision numbered 2011/1854.
İslam finans sistemi içerisinde önemli bir yer tutan sukuk, Türkiyede de uygulanmaya başlanmıştır. Sukuk, özel sektör tarafından çıkarılabileceği gibi Türkiye Cumhuriyeti Hazinesi tarafından da çıkarılabilir. Sukuk çıkarılmasına ilişkin olarak Sermaye Piyasası Kurulu (SPK) tarafından tebliğ hazırlanmıştır. SPK tebliğine göre Türkiyede sukuk bir kira sertifikası olarak tanımlanmıştır. Oysa sukuk sadece kira sertifikası değil farklı türleri olan bir finansman aracıdır. Türkiyede özel sektör ve hazinenin ilk sukuk ihraçlarında başarı sağlanmıştır. Ancak sukuk ihraçlarındaki başarıların devamlılığının sağlanabilmesi uluslar arası deneyimler ışığında alınması gereken önlemler bulunmaktadır. Bu önlemlerden birincisi, sukukların İslami prensiplere uygunluğunun belirlenmesidir. İkinci önlem, daha önce ihraç edilmiş sukuk için ikincil piyasanın oluşturulmasıdır. Üçüncü olarak ise, potansiyel sukuk yatırımcılarının bilgilendirilmesi amacıyla sukuk performansının ölçülmesi gerekmektedir. Diğer yandan, sukukun cazip bir yatırım aracı haline gelmesindeki diğer bir önemli bir faktörde vergidir. Kira sertifikasının vergilendirilmesine ilişkin temel esaslar 6111 sayılı Kanun ile belirlenmiştir. Daha sonra 2011/1854 sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla bu konuda bazı düzenlemeler yapılarak kira sertifikalarının vergilendirilmesi açıklığa kavuşturulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 24 Issue: 84 |