Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mimari tasarım eğitiminde 21. yüzyıldaki değişimin bibliyometrik analiz yöntemi üzerinden incelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 1, 91 - 110, 19.01.2024
https://doi.org/10.25092/baunfbed.1333389

Öz

Mimarlık eğitiminde teorinin medya ile birlikte geliştiği açıktır. Her ortam varsayımlarını, fırsatlarını, olanaklarını ve zorluklarını beraberinde getirmektedir. Bilgisayar teknolojilerinin gelişimi ile dijital araçların mimaride kullanımı oldukça yaygınlaşmış, fakat hem öğrenciler hem de öğreticiler tarafından yanlış anlaşıldığından ve uygun şekilde kullanılmadığından, mimari pedagojide boşluklara yol açmıştır. Bu çalışmada mimarlıkta sayısal tasarım ile ortaya konulan potansiyellerin farkındalığı ve sayısal tasarımın mimari tasarım eğitimine adaptasyonu noktasında kullanılan/önerilen pedagojik yöntemler üzerine yapılan araştırmalara odaklanılmaktadır. Çalışma kapsamında birçok farklı akademik disiplin için kapsamlı ve çoklu veri tabanlarına erişim sağlayan “Web of Science” örneklem alanı olarak belirlenmiştir. Örneklem alandaki yayılımın ve kullanımın araştırılması sürecinde, belirli bir alanda yayımlanan kitap, makale ve diğer yayınları nicel olarak analiz etmek için kullanılan istatistiksel yöntemlerden biri olan bibliyometrik haritalama yöntemi kullanılmış ve elde edilen verilere ait bibliyometrik ağların görselleştirilmesinde; "VOSviewer" yazılım aracı kullanılmıştır. Sonuçlar sayısal teknolojilerin bu alanda yapılan çalışmalarda yaygın olarak kullanıldığını, ancak tasarım yöntemi ile sayısal araç/ların bir arada etkili bir şekilde kullanıldığı pedagojik yöntemlerle ilgili araştırmaların sınırlı sayıda olduğunu göstermektedir. Ayrıca çalışmadan elde edilen veriler ve sonuçlar günümüz eğitimcilerine, tasarım pedagojisi ile ilgili daha geniş bir etki alanı açmanın potansiyel ve olanaklarını keşfetmeleri için bir perspektif sunmaktadır. Bu nedenle çalışma, mimari tasarım eğitiminde mimari tasarım stüdyolarının planlanmasına yönelik ileriye dönük yapılacak çalışmalara katkıda bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Sass, L and Oxman, R., Materializing design in R Oxman (ed) A Special Issue on Digital Design, Design Studies, 27, 3, 325-355, (2006).
  • Oxman, R., Digital architecture as a challenge for design pedagogy: theory, knowledge, models and medium, Design Studies, 29, 2, 99-120, (2008).
  • Oxman, R., Theory and design in the first digital age, Design Studies, 27, 3, 229-265, (2006a).
  • Oxman, R., Digital design thinking: ‘Is the new design is the new pedagogy’, Proceedings of the 11th International Conference on Computer Aided Design Research in Asia (CAADRIA), Kumamoto, Japan, (2006b).
  • Kvan, T., Mark, E. Oxman, R., and Martins, B., “Ditching the Dinasour: Redefining the role of Digital Media in Education”, (2004). https://web.arch.virginia.edu/arch541/dinosaur.html , (02.09.2021).
  • Çıkış, Ş. and Çil, E., Problematization of Assessment in The Architectural Design Education: First Year as a Case Study, Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 2103–2110, (2008).
  • Tezel, E. and Casakin, H., Learning Styles and Student’s Performance in Design Problem Solving, International Journal of Architectural Research, 4,2-3, 262-277, (2010).
  • Dostoğlu, N., Mimarlık Eğitiminde İlk Yıl Mimari Tasarım Stüdyosu: Uludağ Üniversitesi Örneği, in Gökmen, H., Süer, D., Mimarlık Eğitiminde Tasarım Stüdyolarına Farklı Yaklaşımlar, Mimarlar Odası İzmir Şubesi Yayınları, 46-52, İzmir, (2003).
  • Dikmen, Ç. B., Mimarlık Eğitiminde Stüdyo Çalışmalarının Önemi: Temel Eğitim Stüdyoları, E-Journal of New World Sciences Academy, 6, 4, 1509-20, (2011).
  • Teymur, N., Architectural education: Issues in educational policies and practice, London, UK: Question Press, (1992).
  • Salama, A. M., Spatial Design Education: New Directions for Pedagogy in Architecture and Beyond, Ashgate Publishing Limited, England, (2015).
  • Nicol, D. and Pilling, S., Changing architectural education: Toward a new professional role, London, UK: Spon Press, (2000).
  • Salama, A. M. and Wilkinson, N. (eds.), Design studio pedagogy: Horizons for the future, Gateshead, UK: The Urban International Press, (2007).
  • Akbar M, Digital Technology Shaping Teaching Practices in Higher Education, Front in ICT, 3,1. doi: 10.3389/fict.2016.00001, (2016).
  • Pallasmaa, J., The eyes of the skin: architecture and the senses. John Wiley & Sons, (1996).
  • Kieran, S. and James T., Refabricating Architecture: How Manufacturing Methodologies Are Poised to Transform Building Construction, McGraw-Hill Education, (2003).
  • Mark, E., Martens, B. and Oxman, R., The Ideal Computer Curriculum, Architectural Information Management, eCAADe, 168-175, (2001).
  • Mark, E. A Prospectus on Computers Throughout the Curriculum, Promise and Reality, eCAADe, 77-83, (2000).
  • Beeland, W. D. Jr., “Student engagement, visual learning and technology: can interactive whiteboards help,” in Annual Conference of the Association of Information Technology for Teaching Education, (2002).
  • Valentine, D., Distance learning: promises, problems, and possibilities. Online journal of distance learning administration, 5, 3, (2002). https://ininet.org/distance-learning-promises-problems-and-possibilities.html (02.09.2022).
  • Morris, S., and Van Der Veer Martens, B., Mapping research specialties, Annual Review of Information Science and Technology, 42, 1, 213–295, (2008).
  • van Eck, N.J. &Waltman, L., Software survey:Vosviewer, a computer program for bibliometric mapping, Scientometrics, 84, 2, 523–538. DOI 10.1007/s11192-009-0146-3, (2010)
  • Small, H., Visualizing science by citation mapping, Journal of the American Society for Information Science, 50, 9, 799–813, (1999).
  • Cobo, M.J., López-Herrera, A.G., Herrera-Viedma, E., and Herrera, F. Science Mapping Software Tools: Review, Analysis, and Cooperative Study Among Tools, Journal Of The American Society For Information Science And Technology, 62, 7, 1382–1402, (2011).
  • Palabıyık, S. and Demircan, D., Investigation of Innovation Concept in Architecture Using Bibliometric Analysis Method, IOSR Journal of Humanities and Social Science (IOSR-JHSS), 26, 2, 67-77, (2021).

Investigation of the change in the 21st century in architectural design education through the bibliometric analysis method

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 1, 91 - 110, 19.01.2024
https://doi.org/10.25092/baunfbed.1333389

Öz

It is clear that theory in architectural education develops with the media. Every environment brings its assumptions, opportunities, possibilities and challenges. With the development of computer technologies, the use of digital tools in architecture has become quite common, but it has led to gaps in architectural pedagogy as they are misunderstood and not used properly by both students and teachers. This study focuses on research on pedagogical methods used/recommended for the awareness of the potentials revealed by digital design in architecture and the adaptation of digital design to architectural design education. Within the scope of the study, "Web of Science", which provides access to comprehensive and multiple databases for many different academic disciplines, was determined as the sample area. In the process of investigating the spread and usage in the sample area, bibliometric mapping method, which is one of the statistical methods used to quantitatively analyze books, articles and other publications published in a specific area, was used. The "VOSviewer" software tool was used to visualize the bibliometric networks of the obtained data. The results show that digital technologies are widely used in studies in this field, but there are limited studies on pedagogical methods in which design method and digital tools are used effectively together. In addition, the data and results from the study provide a perspective for today's educators to explore the potential and possibilities of opening a wider field of influence on design pedagogy. For this reason, the study contributes to future studies on the planning of architectural design studios in architectural design education.

Kaynakça

  • Sass, L and Oxman, R., Materializing design in R Oxman (ed) A Special Issue on Digital Design, Design Studies, 27, 3, 325-355, (2006).
  • Oxman, R., Digital architecture as a challenge for design pedagogy: theory, knowledge, models and medium, Design Studies, 29, 2, 99-120, (2008).
  • Oxman, R., Theory and design in the first digital age, Design Studies, 27, 3, 229-265, (2006a).
  • Oxman, R., Digital design thinking: ‘Is the new design is the new pedagogy’, Proceedings of the 11th International Conference on Computer Aided Design Research in Asia (CAADRIA), Kumamoto, Japan, (2006b).
  • Kvan, T., Mark, E. Oxman, R., and Martins, B., “Ditching the Dinasour: Redefining the role of Digital Media in Education”, (2004). https://web.arch.virginia.edu/arch541/dinosaur.html , (02.09.2021).
  • Çıkış, Ş. and Çil, E., Problematization of Assessment in The Architectural Design Education: First Year as a Case Study, Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 2103–2110, (2008).
  • Tezel, E. and Casakin, H., Learning Styles and Student’s Performance in Design Problem Solving, International Journal of Architectural Research, 4,2-3, 262-277, (2010).
  • Dostoğlu, N., Mimarlık Eğitiminde İlk Yıl Mimari Tasarım Stüdyosu: Uludağ Üniversitesi Örneği, in Gökmen, H., Süer, D., Mimarlık Eğitiminde Tasarım Stüdyolarına Farklı Yaklaşımlar, Mimarlar Odası İzmir Şubesi Yayınları, 46-52, İzmir, (2003).
  • Dikmen, Ç. B., Mimarlık Eğitiminde Stüdyo Çalışmalarının Önemi: Temel Eğitim Stüdyoları, E-Journal of New World Sciences Academy, 6, 4, 1509-20, (2011).
  • Teymur, N., Architectural education: Issues in educational policies and practice, London, UK: Question Press, (1992).
  • Salama, A. M., Spatial Design Education: New Directions for Pedagogy in Architecture and Beyond, Ashgate Publishing Limited, England, (2015).
  • Nicol, D. and Pilling, S., Changing architectural education: Toward a new professional role, London, UK: Spon Press, (2000).
  • Salama, A. M. and Wilkinson, N. (eds.), Design studio pedagogy: Horizons for the future, Gateshead, UK: The Urban International Press, (2007).
  • Akbar M, Digital Technology Shaping Teaching Practices in Higher Education, Front in ICT, 3,1. doi: 10.3389/fict.2016.00001, (2016).
  • Pallasmaa, J., The eyes of the skin: architecture and the senses. John Wiley & Sons, (1996).
  • Kieran, S. and James T., Refabricating Architecture: How Manufacturing Methodologies Are Poised to Transform Building Construction, McGraw-Hill Education, (2003).
  • Mark, E., Martens, B. and Oxman, R., The Ideal Computer Curriculum, Architectural Information Management, eCAADe, 168-175, (2001).
  • Mark, E. A Prospectus on Computers Throughout the Curriculum, Promise and Reality, eCAADe, 77-83, (2000).
  • Beeland, W. D. Jr., “Student engagement, visual learning and technology: can interactive whiteboards help,” in Annual Conference of the Association of Information Technology for Teaching Education, (2002).
  • Valentine, D., Distance learning: promises, problems, and possibilities. Online journal of distance learning administration, 5, 3, (2002). https://ininet.org/distance-learning-promises-problems-and-possibilities.html (02.09.2022).
  • Morris, S., and Van Der Veer Martens, B., Mapping research specialties, Annual Review of Information Science and Technology, 42, 1, 213–295, (2008).
  • van Eck, N.J. &Waltman, L., Software survey:Vosviewer, a computer program for bibliometric mapping, Scientometrics, 84, 2, 523–538. DOI 10.1007/s11192-009-0146-3, (2010)
  • Small, H., Visualizing science by citation mapping, Journal of the American Society for Information Science, 50, 9, 799–813, (1999).
  • Cobo, M.J., López-Herrera, A.G., Herrera-Viedma, E., and Herrera, F. Science Mapping Software Tools: Review, Analysis, and Cooperative Study Among Tools, Journal Of The American Society For Information Science And Technology, 62, 7, 1382–1402, (2011).
  • Palabıyık, S. and Demircan, D., Investigation of Innovation Concept in Architecture Using Bibliometric Analysis Method, IOSR Journal of Humanities and Social Science (IOSR-JHSS), 26, 2, 67-77, (2021).
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimari Mühendislik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Derya Demircan 0000-0001-8166-6725

Serkan Palabıyık 0000-0002-7949-7130

Erken Görünüm Tarihi 6 Ocak 2024
Yayımlanma Tarihi 19 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 26 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demircan, D., & Palabıyık, S. (2024). Mimari tasarım eğitiminde 21. yüzyıldaki değişimin bibliyometrik analiz yöntemi üzerinden incelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 26(1), 91-110. https://doi.org/10.25092/baunfbed.1333389
AMA Demircan D, Palabıyık S. Mimari tasarım eğitiminde 21. yüzyıldaki değişimin bibliyometrik analiz yöntemi üzerinden incelenmesi. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. Ocak 2024;26(1):91-110. doi:10.25092/baunfbed.1333389
Chicago Demircan, Derya, ve Serkan Palabıyık. “Mimari tasarım eğitiminde 21. Yüzyıldaki değişimin Bibliyometrik Analiz yöntemi üzerinden Incelenmesi”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 26, sy. 1 (Ocak 2024): 91-110. https://doi.org/10.25092/baunfbed.1333389.
EndNote Demircan D, Palabıyık S (01 Ocak 2024) Mimari tasarım eğitiminde 21. yüzyıldaki değişimin bibliyometrik analiz yöntemi üzerinden incelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 26 1 91–110.
IEEE D. Demircan ve S. Palabıyık, “Mimari tasarım eğitiminde 21. yüzyıldaki değişimin bibliyometrik analiz yöntemi üzerinden incelenmesi”, BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi, c. 26, sy. 1, ss. 91–110, 2024, doi: 10.25092/baunfbed.1333389.
ISNAD Demircan, Derya - Palabıyık, Serkan. “Mimari tasarım eğitiminde 21. Yüzyıldaki değişimin Bibliyometrik Analiz yöntemi üzerinden Incelenmesi”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 26/1 (Ocak 2024), 91-110. https://doi.org/10.25092/baunfbed.1333389.
JAMA Demircan D, Palabıyık S. Mimari tasarım eğitiminde 21. yüzyıldaki değişimin bibliyometrik analiz yöntemi üzerinden incelenmesi. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. 2024;26:91–110.
MLA Demircan, Derya ve Serkan Palabıyık. “Mimari tasarım eğitiminde 21. Yüzyıldaki değişimin Bibliyometrik Analiz yöntemi üzerinden Incelenmesi”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 26, sy. 1, 2024, ss. 91-110, doi:10.25092/baunfbed.1333389.
Vancouver Demircan D, Palabıyık S. Mimari tasarım eğitiminde 21. yüzyıldaki değişimin bibliyometrik analiz yöntemi üzerinden incelenmesi. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. 2024;26(1):91-110.