Yapılan bu çalışmanın amacı Türkiye’de muhasebe eğitimi öğrenme ve öğretme sürecindeki sorunları konu alan lisansüstü tezler ile muhasebe eğitimi öğrenme ve öğretme sürecindeki sorunların çözümünde Bilişsel Yük Teorisi’nin ilkelerini uygulayan uluslararası düzeyde yayınlanmış makale ve bildiri çalışmalarını analiz etmektir. Araştırmanın evrenini Ulusal Tez Merkezi veri tabanında yayınlanan lisansüstü tezler, Semantic Scholar ve Google Akademik veri tabanındaki makale ve bildiri çalışmaları oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılarak sistematik literatür analizi deseni tercih edilmiş ve elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Lisansüstü tezler ile uluslararası düzeyde yayınlanmış makale ve bildiri çalışmalarından toplanan veriler analiz edilerek, Türkiye’de muhasebe eğitimi öğrenme ve öğretme sürecindeki sorunlar ile bu sorunların çözümünde Bilişsel Yük Teorisi ilkelerini uygulayan çalışmaların yayın yılları, yayın türleri, araştırma ve veri toplama yöntemleri, örneklem grupları, öğrenme alanları, bilişsel yük türü/türleri ve sonuçları ile ilgili bulgular elde edilmiştir. Analiz sonucunda Türkiye’de muhasebe eğitimi öğrenme ve öğretme sürecindeki sorunların genel olarak muhasebe ders konularının karmaşık ve soyut bir yapıda olması ve öğretim materyallerinin yetersiz olmasından kaynaklandığı, Bilişsel Yük Teorisi ilkelerinin muhasebe eğitimi öğrenme ve öğretme sürecinde uygulanması sonucunda ise ilgili sorunların çözüme ulaştığı ve kalıcı (etkili) öğrenmenin gerçekleştiği tespit edilmiştir.
The aim of this study is to analyze internationally published articles and notifications that apply the principles and methods of Cognitive Load Theory in solving the problems of the accounting education learning and teaching process, and postgraduate theses about the problems in the accounting education learning and teaching process in Turkey. The universe of the research consists of postgraduate theses published in the database of the National Thesis Center, articles and notification studies in the databases of Semantic Scholar and Google Scholar. In the research, systematic literature analysis design was preferred using qualitative research method; and the data obtained were subjected to content analysis. By analyzing the data collected from postgraduate theses and internationally published articles and papers, the findings about the problems in the learning and teaching process of accounting education in Turkey are determined by the years of publication of the studies that apply the principles of Cognitive Load Theory in solving the problems in the learning and teaching process of accounting education. It was obtained by types, research and data collection methods, sample groups, learning areas, cognitive load types and results of the studies. As a result of the analysis, it was concluded that the problems in the accounting education learning and teaching process in Turkey were generally caused by the complex and abstract nature of the accounting course subjects and the insufficient teaching materials, and that the relevant problems were resolved as a result of the application of the principles of Cognitive Load Theory in the accounting education learning and teaching process, and as a result of this, it has been determined that permanent learning occurs.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Accounting, Auditing and Accountability (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | October 12, 2023 |
Acceptance Date | December 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.