It is known that the usage rates of information technology increase proportionally to the increasing needs and developing technology. The concepts of the internet, technology, access, and computer are now commonplace in education. This situation led to increased curiosity, increasing the interest and need for computer programs and computer programming languages. Within the scope of the study, the courses for computer programs and programming languages in the curriculum of information and records management departments, which are currently continuing their educational activities in Turkey, were examined. Course titles and contents were obtained from the web pages of the bachelor-level information and records management departments. In this context, first, the total number of courses and course rates at the bachelor’s level were examined. Later, an attempt was made to evaluate the number and the rates of computer programming language courses, the compulsory or the elective options, and rates and their contents. In this study, the data were obtained by using the qualitative research method and case study. The data were evaluated using the document analysis method.
Günümüzde artan ihtiyaçlar ve gelişen teknoloji ile doğru orantılı olarak bilgi teknolojilerinin kullanım oranlarının artığı bilinmektedir. Öğrencilerin eğitim-öğretim hayatlarında internet, teknoloji, erişim ve bilgisayar kavramı giderek daha fazla yer almaktadır. Bu durum birçok merakı beraberinde getirdiği gibi bilgisayar programlarına ve bilgisayar programlama dillerine olan ilginin ve ihtiyacın artmasını da sağlamıştır. Çalışma kapsamında Türkiye’de günümüzde eğitim-öğretim faaliyetlerini fiilen sürdürmekte olan bilgi ve belge yönetimi bölümlerinin müfredatında yer alan bilgisayar programlarına ve programlama dillerine yönelik dersler incelenmiştir. Ders adlarına ve içeriklerine lisans düzeyinde bilgi ve belge yönetimi bölümlerinin web sayfalarından erişilmiştir. Bu bağlamda ilk olarak bölümlerde lisans düzeyinde verilen derslerin toplam ders sayı ve oranları incelenmiştir. Sonrasında ise bilgisayar programlarına ve programlama dillerine yönelik ders sayı ve oranları, bu sayı ve oranların zorunlu ya da seçmeli durumları ve içerikleri değerlendirilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi ve durum çalışmasından yararlanılmıştır Çalışmanın verileri ise doküman analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |