İnternet bağımlılığı çeşitli fiziksel ve zihinsel problemleri beraberinde getirebilen
bir dürtü kontrol bozukluğudur. Araştırmalar, toplumun genç bireyleri olan üniversite
öğrencileri arasında yaygın olan bu bağımlılığın ilerideki çalışma ve iş yaşamı
kalitesini etkilediğini göstermektedir. Bu araştırmanın amacı, geleceğin bilgi
profesyonelleri olan Bilgi ve Belge Yönetimi bölümü öğrencilerinin İnternet bağımlılık
düzeylerini incelemektir. Çalışmada Marmara Üniversitesi Bilgi ve Belge
Yönetimi Bölümü (MÜBBY) öğrencilerinin İnternet bağımlılığı düzeyleri sorgulanmış,
Hahn ve Jerusalem tarafından tasarlanıp Şahin ve Korkmaz tarafından
Türkçeye uyarlanan “İnternet Bağımlılık Ölçeği (İBÖ)” kullanılmıştır. Çalışma
kapsamında MÜBBY bölümünde öğrenim gören 177 öğrenciye İBÖ ile kişisel bilgi
formundan oluşan bir anket uygulanmıştır. Anket sonuçları SPSS 23 programı
ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda 177 öğrencinin 140’ının (% 79,1)
İnternet bağımlısı olmadığı, 17’sinin (%9,6) İnternet bağımlısı olduğu; 20’sinin
(%11,3) de bağımlılık riski taşıdığı tespit edilmiştir. 171 öğrencinin 71’i (%40,1)
24
kendini İnternet bağımlısı olarak tanımlarken, 106 öğrenci (%59,9) bağımlı olduğunu
düşünmemektedir. Kendini bağımlı olarak tanımlayan 71 öğrencinin 15’i
ölçek sonuçlarına göre bağımlıdır ancak 56’sı bağımlı olmadığı halde bağımlı olduğunu
düşünmektedir. Bağımlı olmadığını ifade eden 106 öğrencinin 104’ü ölçek
sonuçlarına göre de bağımlı değildir ancak 2 öğrenci bağımlı olduğu halde
olmadığını düşünmektedir. Araştırmada kendilerini İnternet bağımlısı olarak tanımlayan
öğrencilerin, İnternet bağımlılığının bir bozukluk olduğunun farkında
olmadığı görülmüştür. Öğrencilerin İnternet bağımlılığını kendilerini toplum
içinde farklı kılan bir özellik olarak gördükleri ve bu şekilde bir toplumsal statü
elde edeceklerini düşündükleri gözlemlenmiştir. Çalışma sonunda şu öneriler
listelenmiştir: İnternet bağımlısı olduğu tespit edilen öğrencilerin tedavi görmeye
teşvik edilmesi veya İnternet bağımlılığını azaltmaya yönelik bilişsel-davranışçı
teknikleri uygulama konusunda desteklenmesi gerekmektedir. İnternet’in bilinçsiz
ve aşırı kullanımının zararlarını anlatmak üzere eğitim programları, açık
dersler, sosyal ve kültürel etkinlikler, projeler, bilinçlendirme kampanyaları ve
öğrenci kulübü aktiviteleri gerçekleştirilmelidir.
Anahtar Sözcükler: İnternet bağımlılığı, üniversite öğrencileri, Bilgi ve Belge
Yönetimi Bölümü, Marmara Üniversitesi.
Abstract
Internet addiction is an impulse-control disorder that can bring about various
physical and mental problems. A large number of studies have revealed that
prevalence of internet addiction, which is also quite high among the young population
in society like university students, negatively impacts the quality of work
life. This study seeks to examine the levels of Internet addiction of the students
of the Information and Records Management Department, who are the potential
information professionals. In this study, the level of Internet addiction of the
students of Information and Records Management Department of Marmara University
(MUBBY) was investigated and the “Internet Addiction Scale” designed by
Hahn and Jerusalem and configured to Turkish by Şahin and Korkmaz was
used. Within the scope of the study, a questionnaire based on the “Internet Addiction
Scale” and a personal information form was conducted on 177 students
in the MUBBY department. Survey results were analyzed using the SPSS 23 program.
As a result of the research carried out, 140 of 177 students (79,1 %) were
deemed not to be Internet addicts, 17 of 177 students (9,6%) to be “Internet addicts”
and 20 of 177 students (11.3%) were found to be at risk of addiction. 71
(40,1 %) of 171 students defined themselves as Internet addicts, whilst 106
(59.9%) thought that they were not addicted to the Internet. According to the
scale results, 15 out of 71 students who considered themselves to be addicted to
the Internet had an extreme addiction and 56 students were not addicted but on
the contrary considered themselves to be addicted. 104 of the 106 students who
stated that they were not addicted -according to the scale results- were indeed
not addicted, but 2 of the students were not aware that they had an addiction. It
was observed that students who considered themselves to be Internet addicts
did not realize that Internet addiction is a disorder. They took the view that Internet
addiction was regarded as differentiating them to be unique; a habit that
25
demonstrates their interest in society and thus increases social status. The recommendations
listed at the end of the study are: Students identified as Internet
addicts should be encouraged to receive treatment or to apply cognitive behavioral
techniques to reduce Internet addiction. Educational programs, seminars,
social and cultural events, projects, awareness raising campaigns and student
club activities should be carried out in order to explain the damages that can be
caused by the unconscious and compulsive use of the Internet.
Keywords: Internet addiction, university students, Information and Records
Management Department, Marmara University.
İnternet bağımlılığı üniversite öğrencileri Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü Marmara Üniversitesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 9, 2017 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 6 |