Çocuk Kütüphanelerinde Stem/Steam Eğitimi Ve Makerspace Hizmeti
Year 2019,
Issue: 11, 25 - 39, 07.08.2019
Ayşenur Güneş
İlker Çakmakkaya
Abstract
Kütüphaneler,
eğitim kurumlarının en önemli destekçilerinden biridir. Bu nedenle yeni eğitim
sistemleri diğer kurumları olduğu gibi kütüphaneleri de etkilemektedir. Gelişen
ve değişen eğitim anlayışı ve teknolojileri ile birlikte kütüphaneler de
misyon, vizyon ve hizmetlerini sürekli gözden geçirmeli ve güncellemelidir.
Yeni eğitim anlayışı ve sistemine göre, proje tabanlı öğrenme, uygulayarak ve
deneyerek öğrenme modelleri yaygınlaşmıştır. Bu da STEM/STEAM anlayışı ile
birlikte Makerspace hizmetini doğurmuştur. Bu hizmetle birlikte kütüphaneler,
sessizlik özelliğinden sıyrılarak, bir laboratuvar işlevini görmektedir.
Özellikle çocuk kütüphanelerinde bu hizmetin sunulması küçük yaşlarda yüksek
olan sorgulama, merak etme ve yaratıcılık dürtülerini geliştirmesi açısından
önemli görülmektedir. Ayrıca, çocuk kütüphaneleri, bireylerin yaşamlarında
tanıştıkları ilk kütüphane türüdür. Bu nedenle, Makerspace hizmetinin
bireylerin hayatlarında kütüphane kullanıcısı olmalarını etkileyecek önemli bir
işlevi bulunmaktadır. STEM/STEAM konusunda çocuk kütüphaneleri hizmetlerini
geliştirerek; sorgulayan, üreten, paylaşan ve ürettikleri ile yetinmeyip,
ürünlerini daha iyi nasıl yapabileceğini araştıran çocukların gelişmesini
sağlayabilir. Çalışma kapsamında STEM ve Makerspace konularının çocuk
kütüphaneleri bağlamında araştırılması amaçlanmaktadır. Çalışmada belgesel
tarama yöntemi kullanılarak betimsel bir çalışma yapılmıştır. Sonuç olarak,
STEM anlayışı ile birlikte Makerspace mekânlarının 21. yüzyıl becerileri ve
eğitim sisteminin gerektirdiği bir hizmet olduğu ve özellikle çocuk
kütüphanelerinin gerekli ekipmanları sağlayarak bu hizmeti sunmasının önemli
olduğu düşünülmektedir.
Anahtar Sözcükler: STEM; STEAM; Endüstri 4.0; Makerspace; çocuk kütüphaneleri.
Abstract
Libraries are one of the most important supporters of educational institutions.
Therefore, new education systems directly affect libraries. Along with the
developing and changing educational approach and technologies, libraries should
review and change their mission, vision and services. According to the new
education concept and system, learning models have become widespread through
project-based learning, learning by experience and practising. This has led to
the invention of Makerspace with the understanding of STEM / STEAM. Libraries
have begun to work as laboratories together with these services, by getting
through being only silent places. The provision of this service particularly in
children’s libraries is considered important in terms of improving qualifications
such as inquiring, curiosity and creativity which are prominent at early ages
of children. Additionally, children’s libraries are the first type of library
that individuals meet in their lives. For this reason, they have a crucial
effect on the lives of individuals due to the fact that they pave the way for
them to be regular library users. Children’s libraries can support the
development of children abilities such as inquiring skills, ability of
producing various products and also sharing them to each other by improving
their services on STEM / STEAM. The children who are supported with these
services will not be satisfied just by producing products but they also will
want to practise to ensure they do well in these places and conditions. The aim
of this study is to analyse STEM and Makerspace topics in the context of
children's libraries. In this study, a descriptive study was done by using
documentary scanning method. As a result, it is thought that with the
understanding of STEM that revealed Makerspace 21st century skills and is a
combination of local services required by the education system and in
particular it is important to provide this service by providing the necessary
equipment for the children's library.
Keywords:
STEM;
STEAM; Industry 4.0; Makerspace; children libraries.
References
- Abram, S. (2013). Makerspaces in libraries, education and beyond. Erişim Adresi: https://teamhughmanatee.files.wordpress.com/2013/04/abram-makerspaces-in-libraries- education-and-beyond.pdf
Akahmet, K. T. (2007). Müzelerin eğitim amaçlı kullanımı projesi. İ. San (Ed.), Eğitim ve müze semineri (s.175-188) içinde. Ankara: Kök Yayıncılık.
Akbaba, C. (2017). Okullarda Maker ve STEAM eğitim hareketlerinin incelenmesi (Edirne: T.C. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Projesi). Erişim Adresi: https://core.ac.uk/download/pdf/84159037.pdf
Akgündüz, D. (Ed.). (2018). Okul öncesinden üniversiteye kuram ve uygulama-da STEM eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Akgündüz, D. ve Akpınar, B. C. (2018). Okul öncesi eğitimince fen eğitimi temelinde gerçekleştirilen STEM uygulamalarının öğrenci, öğretmen ve veli açısından değerlendirilmesi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 32(1), 1-26.
Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Corlu, M. S., Öner, T. ve Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? Rapor. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi. Erişim adresi: http://www.aydin.edu.tr/belgeler/IAUSTEM-Egitimi-Turkiye-Raporu2015.pdf
Aydeniz, M. ve Bilican, K. (2018). Stem eğitiminde global gelişmeler ve Türkiye için çıkarımlar. S. Çepni (Ed.), Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi (s. 69-90) içinde. Ankara: Pegem.
Burke, J. (2014). Makerspaces: A practical guide for librarians. Lanham: Rowman & Littlefield.
Burke, J. (2015, March). Making sense: Can Makerspaces work in academic libraries? Paper presented at the ACRL 2015 Conference, Oregon, Port-land. Retrieved from http://www.ala.org/acrl/acrl/conferences/acrl2015/papers
Çepni, S., ve Ormancı, Ü. (2018). Geleceğin dünyası. S. Çepni (Ed.), Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi içinde (1-37.ss). Ankara: Pegem.
Çil, E. (2018). Okul öncesi dönemde Stem eğitimi. S. Çepni (Ed.), Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi (s. 452-482) içinde. Ankara: Pegem.
Fisher, E. (2012). Makerspaces move in to academic libraries. Erişim Adresi: http://acrl.ala.org/techconnect/post/Makerspaces-move-into-academic-libraries
Güneş, A. (2017). Eğitimde yaratıcılık ve yaratıcı mekanlar (Makerspace). Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 15 (57), 37-56.
Hopwood, J. (2012). Initiating stem learning in libraries. Children and Technology, 10 (2), 53-55.
Jerdan, Ö. (2017). STEAM Eğitimi?. Erişim Adresi: https://medium.com/steamacademia/steam-e%C4%9Fitimi-1ed5da3d5807
Karataş, F. Ö. (2018). Eğitimde geleneksel anlayışa yeni bir S(İ)tem. S. Çepni (Ed.), Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi (s.53-65) içinde. Ankara: Pegem Akademi.
Kennedy, T. J. ve Odell, M. R. L. (2014). Engaging students in STEM educa-tion. Science Education International, 25 (3), 246-258. Erişim Adresi: http://www.icaseonline.net/sei/september2014/p1.pdf
Keskin, İ. (2014). Arşivlerin eğitim ve kültür hizmetleri. İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
Martinez, J. E. (2017). The search for method in STEAM education. New York: Palgrave Macmillan.
Moorefield-Lang, H. (2015). Change in the making: Makerspaces and the ever-changing landscape of libraries. TechTrends, 59(3), s. 107- 112.
Partnership for 21st Century Learning. (2015). Erişim Adresi: http://www.p21.org/storage/documents/P21_framework_0515.pdf
Qina, J., Liua, Y. ve Grosvenora, R. (2016). Changeable, agile, reconfigurable & virtual production: a categorical framework of manufacturing for Industry 4.0 and beyond. Procedia CIRP, 52, 2016, 173-178. Erişim Adresi: https://doi.org/10.1016/j.procir.2016.08.005
Roslund, S. ve Puckett, E. (2014). Makerspaces. Ann Arbor, Michigan: Cherry Lake Publishing.
Tüzün, Ü. N. ve Tüysüz, M. (2018). Özel yetenekli bireylerin öğretmenleri için STEAM eğitimi. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 8(1), 16-32. Erişim Adresi: http://www.tuzed.org/publications/cilt8/1/documents/tuzed_2018_1_tuzuntuysuz.pdf
Vexliard, A. (1966). Yaratıcılık teorileri ve eğitim (N. Hızır, Çev.). Araştırma: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergi-si, 4(0), 107- 153.
Willingham, T. ve De Boer, J. (2015). Makerspaces in libraries. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield.
YALSA (2014). Making In The Library Toolkit. Erişim Adresi: http://www.ala.org/yalsa/sites/ala.org.yalsa/files/content/MakingintheLibraryToolkit2014.pd
Yılmaz, B. (2005). Türkiye'de kamu yönetiminin yeniden yapılandırılması süreci ve halk kütüphaneleri. Türk Kütüphaneciliği, 19(1), 56-77.
Yılmaz, E. (2016). 21. Yüzyıl becerileri kapsamında dönüşen okul paradigması. E. Yılmaz, M. Çalışkan, S. A. Sulak (Ed.), Eğitim bilimlerinden yansımalar (s. 5-16) içinde. Konya: Çizgi.
Year 2019,
Issue: 11, 25 - 39, 07.08.2019
Ayşenur Güneş
İlker Çakmakkaya
References
- Abram, S. (2013). Makerspaces in libraries, education and beyond. Erişim Adresi: https://teamhughmanatee.files.wordpress.com/2013/04/abram-makerspaces-in-libraries- education-and-beyond.pdf
Akahmet, K. T. (2007). Müzelerin eğitim amaçlı kullanımı projesi. İ. San (Ed.), Eğitim ve müze semineri (s.175-188) içinde. Ankara: Kök Yayıncılık.
Akbaba, C. (2017). Okullarda Maker ve STEAM eğitim hareketlerinin incelenmesi (Edirne: T.C. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Projesi). Erişim Adresi: https://core.ac.uk/download/pdf/84159037.pdf
Akgündüz, D. (Ed.). (2018). Okul öncesinden üniversiteye kuram ve uygulama-da STEM eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Akgündüz, D. ve Akpınar, B. C. (2018). Okul öncesi eğitimince fen eğitimi temelinde gerçekleştirilen STEM uygulamalarının öğrenci, öğretmen ve veli açısından değerlendirilmesi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 32(1), 1-26.
Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Corlu, M. S., Öner, T. ve Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? Rapor. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi. Erişim adresi: http://www.aydin.edu.tr/belgeler/IAUSTEM-Egitimi-Turkiye-Raporu2015.pdf
Aydeniz, M. ve Bilican, K. (2018). Stem eğitiminde global gelişmeler ve Türkiye için çıkarımlar. S. Çepni (Ed.), Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi (s. 69-90) içinde. Ankara: Pegem.
Burke, J. (2014). Makerspaces: A practical guide for librarians. Lanham: Rowman & Littlefield.
Burke, J. (2015, March). Making sense: Can Makerspaces work in academic libraries? Paper presented at the ACRL 2015 Conference, Oregon, Port-land. Retrieved from http://www.ala.org/acrl/acrl/conferences/acrl2015/papers
Çepni, S., ve Ormancı, Ü. (2018). Geleceğin dünyası. S. Çepni (Ed.), Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi içinde (1-37.ss). Ankara: Pegem.
Çil, E. (2018). Okul öncesi dönemde Stem eğitimi. S. Çepni (Ed.), Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi (s. 452-482) içinde. Ankara: Pegem.
Fisher, E. (2012). Makerspaces move in to academic libraries. Erişim Adresi: http://acrl.ala.org/techconnect/post/Makerspaces-move-into-academic-libraries
Güneş, A. (2017). Eğitimde yaratıcılık ve yaratıcı mekanlar (Makerspace). Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 15 (57), 37-56.
Hopwood, J. (2012). Initiating stem learning in libraries. Children and Technology, 10 (2), 53-55.
Jerdan, Ö. (2017). STEAM Eğitimi?. Erişim Adresi: https://medium.com/steamacademia/steam-e%C4%9Fitimi-1ed5da3d5807
Karataş, F. Ö. (2018). Eğitimde geleneksel anlayışa yeni bir S(İ)tem. S. Çepni (Ed.), Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi (s.53-65) içinde. Ankara: Pegem Akademi.
Kennedy, T. J. ve Odell, M. R. L. (2014). Engaging students in STEM educa-tion. Science Education International, 25 (3), 246-258. Erişim Adresi: http://www.icaseonline.net/sei/september2014/p1.pdf
Keskin, İ. (2014). Arşivlerin eğitim ve kültür hizmetleri. İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
Martinez, J. E. (2017). The search for method in STEAM education. New York: Palgrave Macmillan.
Moorefield-Lang, H. (2015). Change in the making: Makerspaces and the ever-changing landscape of libraries. TechTrends, 59(3), s. 107- 112.
Partnership for 21st Century Learning. (2015). Erişim Adresi: http://www.p21.org/storage/documents/P21_framework_0515.pdf
Qina, J., Liua, Y. ve Grosvenora, R. (2016). Changeable, agile, reconfigurable & virtual production: a categorical framework of manufacturing for Industry 4.0 and beyond. Procedia CIRP, 52, 2016, 173-178. Erişim Adresi: https://doi.org/10.1016/j.procir.2016.08.005
Roslund, S. ve Puckett, E. (2014). Makerspaces. Ann Arbor, Michigan: Cherry Lake Publishing.
Tüzün, Ü. N. ve Tüysüz, M. (2018). Özel yetenekli bireylerin öğretmenleri için STEAM eğitimi. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 8(1), 16-32. Erişim Adresi: http://www.tuzed.org/publications/cilt8/1/documents/tuzed_2018_1_tuzuntuysuz.pdf
Vexliard, A. (1966). Yaratıcılık teorileri ve eğitim (N. Hızır, Çev.). Araştırma: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergi-si, 4(0), 107- 153.
Willingham, T. ve De Boer, J. (2015). Makerspaces in libraries. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield.
YALSA (2014). Making In The Library Toolkit. Erişim Adresi: http://www.ala.org/yalsa/sites/ala.org.yalsa/files/content/MakingintheLibraryToolkit2014.pd
Yılmaz, B. (2005). Türkiye'de kamu yönetiminin yeniden yapılandırılması süreci ve halk kütüphaneleri. Türk Kütüphaneciliği, 19(1), 56-77.
Yılmaz, E. (2016). 21. Yüzyıl becerileri kapsamında dönüşen okul paradigması. E. Yılmaz, M. Çalışkan, S. A. Sulak (Ed.), Eğitim bilimlerinden yansımalar (s. 5-16) içinde. Konya: Çizgi.