Rapid developments experienced in information and communication technologies affect the educational field like any other field. One of these field is Information and Records Management where technology must be used effectively. Technology has changed the education provision manner and content considerably and revealed the technology-centered training tendency. Students, enrolled at the Department of Information and Records Management, combine technology literacy and information literacy in the education scope along with the curriculum suggested by the department and are raised as individuals who can use information technologies effectively in their profession Distance education tools are used effectively as educational tools by both educators and students due to the fact that they ensure an opportunity to receive education which is formed physically independent from the educational institution. In this sense, this study aimed to measure the perceptions of The Atatürk University, Faculty of Letters, Department of Information and Records Management students about the use of technologybased distance education tools and to assess how they contributed to their education. For this reason, a survey consisting of 16 questions was applied to determine the perceptions of the students of the Department of Information and Records Management about the use of distance education tools and the results have been evaluated.
Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan hızlı gelişmeler her alanı etkilediği gibi eğitim alanını da doğrudan etkilemiştir. Bunlardan biri teknolojinin etkin olarak kullanılması gereken alanlardan olan Bilgi ve Belge Yönetimi’dir. Teknoloji, eğitimin veriliş biçimini ve içeriğini önemli ölçüde değiştirerek teknoloji merkezli eğitim verme eğilimini ortaya çıkarmıştır. Bilgi ve Belge Yönetimi bölümünde eğitim alan öğrenciler, bölüm müfredatının onlara önerdiği ve eğitim kapsamında yer alan teknoloji okuryazarlığını bilgi okuryazarlığı ile birleştirerek mesleki açıdan bilgi teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilecek bireyler olarak yetişmektedir. Uzaktan eğitim araçları öğrenciye fiziksel olarak eğitim kurumundan bağımsız olarak eğitim alma olanağı tanımasından ötürü hem eğitimcilerin hem de öğrencilerin yöneldiği eğitim araçları olarak etkin bir şekilde kullanılmaktadır. Bu bağlamda çalışmada, Bilgi ve Belge Yönetimi öğrencilerinin teknolojik tabanlı uzaktan eğitim araçlarının kullanımına yönelik algılarının ölçülmesi ve eğitimlerine nasıl katkıda bulunduklarının değerlendirilmesi hedeflenmiştir. Bu amaçla Atatürk Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü öğrencilerine bu araçların kullanımına yönelik algılarını belirlemek için anket yoluyla veriler toplanmıştır. Çalışma kapsamında bu veriler değerlendirilerek söz konusu algı ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 14 |