Kariyer kelimesi insanlar tarafından farklı şekillerde algılanabilir. Bu bağlamda literatüre de yaşam kariyeri, aile kariyeri ve iş kariyeri başlıkları yerleşmiştir. Bu çalışmanın konusu iş kariyeridir. İş hayatında kariyer yolu çizmek ve başarıyı yakalayabilmek için günden güne birçok yöntem, teknik, eğitim programları vb. geliştirilmektedir. Ancak geçmişten günümüze birtakım bilgi, beceri ve yetkinliklerin de yerini koruduğu yadsınamaz bir gerçektir. Dünyanın en eski mesleklerinden biri olarak kabul edilen arşivcilik de değişen dünya şartları ile birlikte çehresini günden güne değiştirmektedir. Günümüzde başarılı bir arşivci olabilmek için birçok bilgi, beceri ve yetkinliğin birarada olması kaçınılmazdır. Bu çalışmada, arşivcilik ile kariyer kavramları birarada ele alınarak 21. Yüzyılda başarılı bir arşivci olabilmenin temelindeki önemli noktalar üzerinde durulmaktadır. Bu amaçla konuya yönelik kapsamlı bir litetatür analizi yapılmış tüm çalışmalar incelenerek, içerik analizi yöntemi ile konu ele alınmıştır
The word ‘career’ can be perceived by people in different ways. In this context, the titles of life career, family career and business career have settled in the literature. The subject of this study is about business career. In order to draw a career path in business life and to achieve success, many methods, techniques, training programs, etc. are being developed from day to day. However, it is an undeniable fact that some knowledge, skills and competencies have preserved their place from past to present. Archival profession, which is accepted as one of the oldest professions in the world, is changing its face day by day with the changing world conditions. Today, in order to be a successful archivist, it is inevitable to combine many knowledge, skills and competencies. In this study, the concepts of a profession in archives management and career are discussed together and the important points on the basis of being a successful archivist in the 21st century are discussed. For this purpose, a comprehensive literature analysis has been made on the subjects, all the studies examined, and the method of content analysis has been carried out.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 16 |