With the changing perspective on early literacy skills in today’s society, many children acquire letters, sounds, and most other literacy skills (print awareness, phonological awareness, letter and alphabet knowledge, vocabulary, comprehension, and writing) at home before starting school. The experiences parents should have in order to provide their children with early literacy skills at home are important in this regard. The foundation and development ofchildren’s early reading skills are largely formed in the home environment. Parents should be aware of what they can do to teach their children literacy skills and increase their reading motivation in early childhood. The first part of this study conducts the validity and reliability study of the At-Home Early Literacy and Library Perceptions Scale, which will be developed to determine parents’ library perceptions by measuring the experiences and competencies parents with children between the ages of 3-6 should have in order to provide their children with literacy skills in the home environment. The pilot study group consists of 100 parents with children between the ages of 3-6 living in Ankara’s central districts. The evaluations of the item pool prepared for the scale were made in line with the exploratory and confirmatory factor analyses. According to the findings, the At-Home Early Literacy and Library Perceptions Scale has been determined to be a valid and reliable measuring tool.
Preschool Early childhood Early literacy Home literacy Library perception Validity Reliability
Günümüz toplumunda erken okuryazarlık becerilerine olan bakış açısının değişmesiyle birlikte birçok çocuk okula başlamadan önce evde harfleri, sesleri ve diğer okuryazarlık becerilerinin (yazı farkındalığı, ses bilgisel farkındalık, harf ve alfabe bilgisi, sözcük bilgisi, anlama ve yazı yazma) çoğunu kazanmaktadır. Ebeveynlerin çocuklarına evde erken okuryazarlık becerilerini kazandırmak için sahip olması gereken deneyimler bu noktada önem arz etmektedir. Çocukların erken okuma becerilerinin temeli ve gelişimi büyük oranda ev ortamında oluşmaktadır. Ebeveynler çocuklarına erken çocukluk döneminde okuryazarlık becerilerini öğretmek ve okuma motivasyonlarını arttırmak için neler yapması gerektiğinin bilincinde olmalıdır. Bu çalışmanın ilk bölümünde 3-6 yaş aralığında çocuk sahibi olan ebeveynlerin ev ortamında çocuklarına okuryazarlık becerilerini kazandırmak için sahip olması gereken deneyim ve yetkinliklerini ölçerek ebeveynlerin kütüphane algısını belirlemek amacıyla geliştirilecek olan “Evde Erken Okuryazarlık ve Kütüphane Algısı Ölçeği”nin geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmıştır. Pilot çalışma grubunu, Ankara ili merkez ilçelerinde yer alan 3-6 yaş aralığında çocuk sahibi olan 100 ebeveyn oluşturmaktadır. Ölçek için hazırlanan madde havuzunun değerlendirmeleri açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi doğrultusunda yapılmıştır. Bulgulara göre, Evde Erken Okuryazarlık ve Kütüphane Algısı Ölçeği”nin geçerli ve güvenilir olduğu tespit edilmiştir.
Okul öncesi Erken çocukluk dönemi Erken okuryazarlık Evde okuryazarlık Kütüphane algısı Geçerlik Güvenirlik
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Information Systems (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 19 |