Competency represents the combination of knowledge, skills, behaviours, and attributes necessary for individuals to accomplish a specific task effectively. In this study, the current state of publications regarding librarian competencies is examined, the subtopics focussed on in the research are identified, and future research trends are projected. In line with this objective, bibliometric analysis of 693 publications covering “Information professionals, “librarians,” and “competency” indexed in the “Information Science & Library Science” category of the Web of Science (WoS) database between 1980 and 2023 was conducted. The data set was used to analyse the changes in scholarly production in the fields of information science and library science over time to determine which topics related to librarian competencies have received more attention and which research areas stand out in the field of librarian competencies. This analysis was conducted to understand the academic interest and research trends in librarian competencies. Thus, monitoring developments and changes in this field will provide a better understanding of the educational and competency needs of librarians. BibExcel and VOSviewer programmes were used for these analyses. Because of this research, it is observed that publications focusing on librarian competencies are limited in the Information Science literature. It has been determined that most publications are articles, with relatively few other types of documents. In addition, the highest number of publications belongs to the USA, and the language distribution of the publications is mostly English.
Yetkinlik, bireylerin belirli bir görevi başarılı bir şekilde yerine getirebilmek için gereken bilgi, beceri, davranış ve niteliklerin birleşimini temsil etmektedir. Bu çalışmada, kütüphaneci yetkinlikleri hakkında mevcut yayın durumunun incelenmesi, araştırmaların odaklandığı alt konuların tanımlanması ve geleceğe dönük araştırma eğilimlerinin öngörülmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda 1980 ile 2023 yılları arasında Web of Science (WoS) veri tabanının “Information Science & Library Science” kategorisinde indekslenen “Bilgi profesyonelleri”, “kütüphaneciler” ve “yetkinlik” konularını içeren 693 yayının bibliyometrik analizi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veri seti üzerinden, kütüphaneci yetkinlikleri konusunda bilgi bilim ve kütüphane bilimi alanındaki bilimsel üretimin zaman içindeki değişimi, kütüphaneci yetkinlikleri ile ilgili hangi konuların daha fazla ilgi gördüğü ve hangi araştırma alanlarının öne çıktığı belirlenmeye çalışılmıştır. Bu analiz, kütüphaneci yetkinliklerine yönelik akademik ilgiyi ve araştırma eğilimlerini anlamak amacıyla yapılmıştır. Böylece, bu alandaki gelişmelerin ve değişimlerin izlenmesi, kütüphanecilerin eğitim ve yetkinlik gereksinimlerinin daha iyi anlaşılmasını sağlayacaktır. Analizler için BibExcel ve VOSviewer programları kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, Bilgi bilimi literatüründe kütüphaneci yetkinliklerine odaklanan yayınların sınırlı olduğu gözlemlenmektedir. Yayınların çoğunluğunun makale olduğu ve diğer doküman türlerinin ise nispeten az olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, en fazla yayının ABD’ye ait olduğu ve yayınların dil dağılımının çoğunlukla İngilizce olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Information Systems (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2024 |
Submission Date | April 20, 2024 |
Acceptance Date | June 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 21 |