Türkçe öğrenen yabancılar için metin üretiminde yazma, konuşmaya göre daha
zorlayıcı bir beceri olarak görülmektedir. Öğrencilerin yazılı materyallerinin metin
değeri taşıması birtakım ölçütlere bağlıdır. Bu ölçütler; bağdaşıklık, tutarlılık,
amaçlılık, kabul edilebilirlik, bilgisellik, durumsallık ve metinler arasılıktır. Sıralanan
ölçütlerden bağdaşıklık ve tutarlılık metin düzeyine ilişkinken diğerleri okur temellidir.
Bu bağlamda metinsellik ölçütleri de temelde bir metnin en temel işlevi olan iletişime
gönderimde bulunmaktadır. Bir metnin iletişim işlevini yerine getirebilmesi için kendi
içinde bağdaşık ve tutarlı olması ön koşuldur. Öğrenciler tarafından oluşturulan
yazılı metinlerin de taşıması gereken özelliklerin başında bu iki temel unsur yer
almaktadır. Her bağdaşık yapı, tutarlılık özelliği göstermediği için böyle yapılar,
metin olarak nitelenemez. Tutarlılık, bir yapıya metin özelliği kazandıran ana öge
olarak açıklanabilir. Türkçe öğrenen yabancılarca üretilen yazılı metinlerin tutarlılık
özelliklerinin bilinmesi, öğrencilerin, bir iletişim birimi olarak yazılı metin üretme
beceri düzeyinin saptanmasını sağlamak, düzey bakımından geride olan öğrencilere
gerekli desteği vermek bakımından önemlidir. Öğrenci kompozisyonlarının
değerlendirilmesi noktasında nasıl bir yol izlenmesi gerektiği ya da öğrencilerin
gelişim düzeylerinin ne olduğu konusundaki sorunların ortaya konulmasına ilişkin bir
çalışmaya rastlanmamıştır. Bu bağlamdan hareketle çalışmanın amacı, öğrencilerin
kompozisyonlarında bir yapının metin olarak nitelenmesini sağlayan ölçütlerin
başında gelen tutarlılığa ne ölçüde dikkat ettiğini belirlemektir. Araştırmanın çalışma
grubunu Leh öğrenciler oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında nitel araştırmanın
imkânlarından yararlanılmış ve doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Toplanan
veriler, içerik analizine göre çözümlenmiştir, öğrencilerin ürettikleri metinlerden
hareketle tutarlılık konusunda yapılması gerekenler bağlamında birtakım önerilerde
bulunulmuştur.
For the foreigners that learn Turkish, it is observed that writing is more compelling
than speaking ability in the text production. Text value of the written materials of the
students is related to certain criteria. These criteria are, homogeneity, coherence,
intentionality and acceptability, informative, contingency and intertextuality. While the
coherence and consistency of the listed criteria are related to the text level, the others
are based on readers. In this context, textual criteria also touch on the communication
which is the basic function of a text. In order to fulfill the communication functions
of a text, it is prerequisite that to be coherent and consistent within their. These two
basic facts are very important in the written texts which are created by students. Each
coherent structure don’t demonstrate the consistency of the feature, because of that
those can’t be considered as text. Consistency can be explained as the main fact which
confers the text feature to the structure. Knowing the features of the consistency of the
written texts which are written by foreigners who learn Turkish is important because
of providing a communication unit in the detection of skill levels to produce written
texts and giving the necessary support to students who are behind in terms of level.
In this context, the purpose of the study is providing the students consistency from the
beginning of the criteria to be treated as text in the composition of a structure is to
determine to how they extent that attention. Working group of the research is composed
of Polish students. The collection of data was used to examine the possibilities of
qualitative research and weaving method is used. The collected data were analyzed
by the content analysis. By the texts which were produced by students there have been
several suggestions in the context of what to do about consistency.
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 65 Issue: 1 |