Mastering fundamental movement skills from early childhood plays a significant role in children's physical, cognitive, and social development, as well as their lifelong health. To provide a more creative and participatory learning environment in children's movement education processes, there is a need for innovative, creative methods that will support and enable their understanding, along with teachers who can guide the implementation of these methods. The aim of this research is to explore the experiences of movement education teachers in the design and application of fundamental movement skills lessons using storytelling based on artificial intelligence. This research, conducted with two physical education teachers working in a preschool institution in the Merkez district of Kastamonu province, is designed as a case study. Field observations, teacher diaries, and post-lesson reflections constituted the research data. The research findings, resulting from content analysis, showed that teachers were able to generate unlimited materials within their contexts through storytelling. Furthermore, teachers redesigned well-known stories according to fundamental movement skills and created interesting unknown stories using AI and Web 2.0 tools in their lesson designs. Through the research process, the teachers, themselves becoming heroes, created stories related to fundamental movement skills, designing more creative stories and activities. In conclusion, it can be said that due to the flexible structure of stories, they enable transitions between contexts and bring together different teaching strategies. The use of artificial intelligence can be said to have contributed to the increase of teachers' knowledge in lesson designs. Storytelling can be considered an effective tool in solving the problem of a lack of lesson materials.
Temel hareket becerilerinde uzmanlaşmak erken çocukluktan itibaren çocukların fiziksel, bilişsel ve sosyal gelişimleri ile birlikte yaşam boyunca sağlıklı olmalarında önemli bir yer edinmektedir. Çocukların hareket eğitimi süreçlerinde daha yaratıcı ve katılımcı bir öğrenme ortamı sağlamak için onları destekleyecek anlamalarını sağlayacak, yenilikçi, yaratıcı yöntemlere ve bunları uygularken rehberlik edecek öğretmenlere ihtiyaç vardır. Bu araştırmanın amacı, hareket eğitimi öğretmenlerinin yapay zeka kullanarak hikayeleştirme temelli temel hareket becerileri ders tasarımı ve uygulaması sürecindeki deneyimlerini keşfetmektir. Kastamonu ili Merkez ilçesindeki bir okul öncesi kurumunda görev yapan iki beden eğitimi öğretmeni ile yürütülen bu araştırma durum çalışması ile desenlenmiştir. Araştırma sürecinde alan gözlemleri, öğretmen günlükleri ve ders sonu yansımaları araştırma verilerini oluşturmuştur. İçerik analizi sonucundaki araştırma bulgularında öğretmenlerin hikayeleştirme aracılığı ile bağlamlarında sınırsız materyaller üretebilecekleri görülmüştür. Bununla birlikte öğretmenler ders tasarımlarında yapay zeka ve web 2.0 araçlarını kullanarak herkes tarafından bilinen hikayeleri temel hareket becerilerine göre yeniden tasarlamışlar ve bilinmeyen ilginç hikayeler kurgulamışlardır. Araştırma süreci ile kendileri de birer kahraman olan öğretmenlerin de temel hareket becerilerine yönelik hikaye oluşturarak daha yaratıcı hikayeler ve etkinlikler tasarlamışlardır. Sonuç olarak, hikayelerin esnek yapısından dolayı bağlamlar arasında geçiş yapmayı, farklı öğretim stratejilerini bir araya getirmeyi sağladığı söylenebilir. Yapay zeka kullanımı öğretmenlerin ders tasarımlarındaki bilgilerinin de artmasına katkı verdiği söylenebilir. Hikayeleştirme ile ders materyali eksikliği sorununu çözmede etkili bir araç olduğu söylenebilir.
Bu çalışma, Kastamonu Üniversitesi Etik Kurulu'ndan onay alınarak yürütülmüştür. Araştırma sırasında etik kurallarına tamamen uyulmuştur.
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2024 |
Submission Date | October 6, 2024 |
Acceptance Date | December 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 16 Issue: 3 |