Research Article
BibTex RIS Cite

BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNE DAYALI OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 24 - 33, 30.06.2020

Abstract

Bu çalışmada ülkemizin farklı illerinde görev yapan beden eğitimi öğretmenlerini, beden eğitimi dersini alan öğrencilerin görüşlerine dayalı olarak değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yaklaşımlarından tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada Kayışoğlu (2015) tarafından geliştirilmiş olan “Öğrenci Görüşlerine Dayalı Beden Eğitimi Öğretmeni Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek 48 maddeden oluşmakta ve 5 seviyeli Likert tipi bir ölçeklendirme içermektedir. Araştırmada amaçlı örneklem yöntemine uygun olarak coğrafi bölgelere uygun olarak belirlenmiş yedi şehirdeki beden eğitimi öğretmeni sayısı en fazla bir ortaokul ve bir lisedeki gönüllü katılımcı öğrencilerden, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde basit tesadüfi yöntemle 1078 katılımcıya ait veri toplanmıştır. Elde edilen verilere ilişkin analizlere göre, öğrenci cinsiyetine göre olumsuz davranış boyutunda, öğretmen cinsiyetine göre genel performans, ders performansı ve olumsuz davranış boyutlarında anlamlı farklılıklar olduğu ve öğrencilerin kadın öğretmenler hakkında daha olumlu görüşlere sahip olduğu görülmüştür. Okula ve yaşa göre ders performansında ise fark bulunamamıştır. Ayrıca ders performansının okul kademesine ve yaşa göre farklılık göstermediği, sınıf değişkenine göre ise genel performans, ders performansı ve olumsuz davranış boyutlarında anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, öğrencilerin beden eğitimi öğretmenlerine ilişkin genel performans ve ders performansları için erkek veya kız öğrenciler arasında anlamlı bir fark bulunmazken, olumsuz davranış boyutunda kız öğrencilerin daha yüksek ortalamaya sahip olduğu bulunmuştur. Ayrıca, uygulanan ölçeğin tüm boyutlarında öğrencilerin, kadın öğretmenler hakkında daha olumlu görüşlere sahip olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanında, genel performans boyutu için ortaokul öğrencileri lise öğrencilerine göre daha olumlu görüşlere sahiptir

References

  • Akpınar, B., Turan, M., & Tekataş H. (2004). “Öğretmen Adaylarının Gözüyle Sınıf Öğretmenlerinin Yeterlilikleri”, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya, 1-12.
  • Akyüz, Y. (2012). Türkiye'de Öğretmenlerin Toplumsal Değişimdeki Etkileri. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Akyüz, Y. (1997). Türk Eğitim Tarihi: Başlangıçtan 1997’ye. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları.
  • Arıbaş, S. (2000). “21. Yüzyıla Girerken Tarihi Gelişim Açısından Sınıf Öğretmeni Yetiştirilmesinin Genel Bir Değerlendirilmesi ve Bazı Öneriler”. II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Çanakkale, 131-136.
  • Atan T., & İmamoğlu M. (2016). Attitudes of secondary school students towards physical education and sports lesson in terms of various variables. Turk Journal of Sport and Exerc. 18(2), 65-68.
  • Balyan M., Yerlikaya Balyan, K. ve Kiremitçi O. (2012). Farklı sportif etkinliklerin ilköğretim 2. kademe öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutum, sosyal beceri ve öz yeterlik düzeylerine etkileri. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 196-201.
  • Başer, A. S. (2009). Öğretmen niteliklerinin beden eğitimi dersi alan öğrencilerin bu derse karşı olan tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Ergün, M. (2008). Cumhuriyet dönemi eğitim tarihi. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 6(12), 321-348. Gordon, T. (1993). Etkili Öğretmenlik Eğitimi. (Çev. Emel Aksay ve Birsen Özkan), Ya-Pa. İstanbul.
  • Kalyon, B. (2014). Meslek lisesi öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik beklentileri ve beklentilerini gerçekleştirme düzeyi (Ataşehir ilçe örneği). Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kalyoncu, K. (2008). İlköğretim kurumlarında görev yapan öğretmen ve yöneticilerin beden eğitimi ve spor dersinden beklentileri. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karagözoğlu, G. (2003). Eğitim Sistemimizde Öğretmen Yetiştirme Politikamıza Genel Bir Bakış, Eğitimde Yansımalar. VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu. Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi, 10-12.
  • Karaman, P. (2014). Öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlıklarının belirlenmesi ve mikro öğretim yoluyla geliştirilmesi. Doktora Tezi. Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayınları. Ankara.
  • Kayışoğlu, N. B. (2015). Validity and reliability studies for scale of evaluating physical education teachers based on student ratings. Journal of Physical Education and Sport Management, 6(8), 60-69.
  • Koca, C., Aşçı, F. H., & Demirhan, G. (2005). Attitudes toward physical education and class preferences of Turkish adolescents in terms of school gender composition. Adolescence, 40(158), 365-373.
  • Korkmaz, İ. (2000). Öğretmen yetiştirmede yapısal ve kavramsal alternatifler. II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu. Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 198 202.
  • Köktaş, Ş. K. (2003). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Adana Nobel Kitabevi. Adana.
  • Pehlevan, Z., Temel, C., & Kangalgil, M. (2019). Ortaöğretim beden eğitimi dersi öğretim programı kazanımlarının gerçekleşme düzeyine ilişkin mezunların görüşleri. Kastamonu Education Journal, 27(3), 1209-1222.
  • Sağın, A. E. (2018). Öğretmen dönüşümü özelinde beden eğitimi öğretmenliği: nereden? nereye?. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Sencer, M. (1989). Toplum Bilimlerinde Yöntem. Beta Basım. İstanbul.
  • Temel A. (2017). Öğretmenlik Mesleği ve Sorunları. Cumhuriyet Gazetesi, Erişim adresi: www.cumhuriyet.com.tr. Erişim tarihi: 23 Kasım 2017.
  • Uğraş, S. (2013). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümlerinin yeterliliği hakkında öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Uygun, S. (2013). Türk Eğitim Sistemi ve Sorunları (Geleneksel ve Güncel). 1. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara.
  • Ünlü, H. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin yeterlikleri ve sınıf yönetim davranışları. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yücekaya, M. A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin değerlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.

EVALUATION OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS BASED ON STUDENTS’ OPINIONS

Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 24 - 33, 30.06.2020

Abstract

It has been aimed to evaluate physical education teachers working in different cities of Turkey based on the opinions of students taking physical education course. In this research, a screening model which is one of the quantitative research approaches was used. In the study, Assessment of Physical Education Teacher Based on Student Opinions Scale developed by Kayışoğlu (2015) was used. The scale consists of 48 items and includes a 5-level Likert-type scale. In this study, data were collected by simple random method from 1078 participants in a secondary school and, volunteer students from a high school where the most physical education teachers were employed in the cities in seven geographical regions, in accordance with the purposive sampling method. Research data were collected in the spring semester of 2018-2019 academic year. As a result of the analyzes, it was seen that there was a difference in negative behavior dimension according to student gender, general performance, lesson performance and negative behavior dimensions according to teacher gender and more positive opinions about female teachers. There was no difference in school performance by school and age. Course performance does not differ according to school level and age. There was a difference in general performance, course performance and negative behavior dimensions according to class variable. According to the findings of the study, while there was no significant difference between male and female students for general performance and course performance dimensions, it was found that female students had higher average in negative behavior dimension. In addition, it was understood that students had more positive opinions about female teachers for all dimensions of the applied scale. Besides, it was seen that middle school students had more positive opinions than general high school students in terms of general performance dimension. Accordingly, the average performance and negative behavior dimensions of the scale differ according to the age of the student.

References

  • Akpınar, B., Turan, M., & Tekataş H. (2004). “Öğretmen Adaylarının Gözüyle Sınıf Öğretmenlerinin Yeterlilikleri”, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya, 1-12.
  • Akyüz, Y. (2012). Türkiye'de Öğretmenlerin Toplumsal Değişimdeki Etkileri. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Akyüz, Y. (1997). Türk Eğitim Tarihi: Başlangıçtan 1997’ye. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları.
  • Arıbaş, S. (2000). “21. Yüzyıla Girerken Tarihi Gelişim Açısından Sınıf Öğretmeni Yetiştirilmesinin Genel Bir Değerlendirilmesi ve Bazı Öneriler”. II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Çanakkale, 131-136.
  • Atan T., & İmamoğlu M. (2016). Attitudes of secondary school students towards physical education and sports lesson in terms of various variables. Turk Journal of Sport and Exerc. 18(2), 65-68.
  • Balyan M., Yerlikaya Balyan, K. ve Kiremitçi O. (2012). Farklı sportif etkinliklerin ilköğretim 2. kademe öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutum, sosyal beceri ve öz yeterlik düzeylerine etkileri. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 196-201.
  • Başer, A. S. (2009). Öğretmen niteliklerinin beden eğitimi dersi alan öğrencilerin bu derse karşı olan tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Ergün, M. (2008). Cumhuriyet dönemi eğitim tarihi. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 6(12), 321-348. Gordon, T. (1993). Etkili Öğretmenlik Eğitimi. (Çev. Emel Aksay ve Birsen Özkan), Ya-Pa. İstanbul.
  • Kalyon, B. (2014). Meslek lisesi öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik beklentileri ve beklentilerini gerçekleştirme düzeyi (Ataşehir ilçe örneği). Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kalyoncu, K. (2008). İlköğretim kurumlarında görev yapan öğretmen ve yöneticilerin beden eğitimi ve spor dersinden beklentileri. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karagözoğlu, G. (2003). Eğitim Sistemimizde Öğretmen Yetiştirme Politikamıza Genel Bir Bakış, Eğitimde Yansımalar. VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu. Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi, 10-12.
  • Karaman, P. (2014). Öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlıklarının belirlenmesi ve mikro öğretim yoluyla geliştirilmesi. Doktora Tezi. Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayınları. Ankara.
  • Kayışoğlu, N. B. (2015). Validity and reliability studies for scale of evaluating physical education teachers based on student ratings. Journal of Physical Education and Sport Management, 6(8), 60-69.
  • Koca, C., Aşçı, F. H., & Demirhan, G. (2005). Attitudes toward physical education and class preferences of Turkish adolescents in terms of school gender composition. Adolescence, 40(158), 365-373.
  • Korkmaz, İ. (2000). Öğretmen yetiştirmede yapısal ve kavramsal alternatifler. II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu. Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 198 202.
  • Köktaş, Ş. K. (2003). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Adana Nobel Kitabevi. Adana.
  • Pehlevan, Z., Temel, C., & Kangalgil, M. (2019). Ortaöğretim beden eğitimi dersi öğretim programı kazanımlarının gerçekleşme düzeyine ilişkin mezunların görüşleri. Kastamonu Education Journal, 27(3), 1209-1222.
  • Sağın, A. E. (2018). Öğretmen dönüşümü özelinde beden eğitimi öğretmenliği: nereden? nereye?. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Sencer, M. (1989). Toplum Bilimlerinde Yöntem. Beta Basım. İstanbul.
  • Temel A. (2017). Öğretmenlik Mesleği ve Sorunları. Cumhuriyet Gazetesi, Erişim adresi: www.cumhuriyet.com.tr. Erişim tarihi: 23 Kasım 2017.
  • Uğraş, S. (2013). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümlerinin yeterliliği hakkında öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Uygun, S. (2013). Türk Eğitim Sistemi ve Sorunları (Geleneksel ve Güncel). 1. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara.
  • Ünlü, H. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin yeterlikleri ve sınıf yönetim davranışları. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yücekaya, M. A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin değerlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Research Articles
Authors

Demet Genç 0000-0002-0181-8547

Cenk Temel 0000-0001-6777-085X

Publication Date June 30, 2020
Submission Date June 5, 2020
Acceptance Date June 24, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Genç, D., & Temel, C. (2020). BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNE DAYALI OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Beden Eğitimi Spor Ve Teknolojileri Dergisi, 1(1), 24-33.


Dergimizin tarandığı indeksler:


ASOS İndeks            


Academic Resource Index

29419


19466               ...