Research Article
BibTex RIS Cite

SPOR YAPAN VE YAPMAYAN YETİŞKİN BİREYLERİN ÖZGÜVEN DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2021, Volume: 2 Issue: 2, 1 - 10, 31.12.2021

Abstract

Özet: Bu araştırmanın amacı, spor yapan ve yapmayan yetişkin bireylerde özgüven düzeylerinin spor yapma durumu, cinsiyet, medeni durum, yaş, spor yapma yılı, bireysel-takım sporu yapma durumu ve spor branşına göre incelenmesidir. Araştırmaya Bolu, Düzce, Sakarya, Kocaeli ve Ankara’da yaşayan, yaşları 18-55 arasında değişen 235 kadın ve 293 erkek toplam 528 yetişkin birey gönüllü olarak katılmıştır. Bu araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya katılan bireylerin, özgüven düzeylerini belirlemek için Akın, (2007) tarafından geliştirilen Özgüven Ölçeği kullanılmıştır. İstatistiksel analizler SPSS 20 paket programı kullanılarak yapılmıştır. Verilerin analizinde bağımsız değişkenlere ait özgüven düzeylerinin aralarındaki farkı belirlemede t Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi testi uygulanmıştır. Fark olması halinde farkın hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek için Scheffe testi kullanılmıştır. Tüm istatistiksel analizler için anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Yapılan araştırmanın sonucunda, spor yapan ve yapmayan yetişkin bireylerin spor yapma durumu, cinsiyet, medeni durum, yaş, spor yapma yılı, spor branşı değişkenleri açısından özgüven ölçeğinden aldıkları puan ortalamaları arasında anlamlı farkların olduğu bulunmuştur. Buna karşın, bireysel-takım sporu yapma değişkeni açısından özgüven ölçeğinden aldıkları puan ortalamaları arasında anlamlı fark olmadığı bulunmuştur.

References

  • Akca, Ç. (2019). Kadın girişimcilerin girişimcilik niyetleri ile kendine güven ilişkisinin belirlenmesi: Yiyecek içecek sektöründe bir araştırma. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Akın, A. (2007). Öz-Güven ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. AİBÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 167-176.
  • Barnes, M.E. & Farrier, S.C. (1985). A longitudinal study of the self-concept of low-income youth. Adolescence, 20(77), 199-205.
  • Baştuğ, G., Duman, S., Akçakoyun, F., & Karadeniz, F. (2016). Futbol hakemlerinde; stres, özgüven, karar verme. Journal of Human Sciences, 13(3), 540.
  • Bozdoğan, T.A. & Güler, L. (2017). Investigation of self confidence levels of secondary school students engaged in individual and team sports. European Journal of Education Studies, 3(10), 558-571.
  • Cengiz, R., Arslan, F., & Şahin, E. (2014). Beden eğitimi öğretmenlerinin özgüven ve boyun eğici davranışlarının incelenmesi. Turkish Journal of Education, 3(3), 4-10.
  • Çetinkaya, T. (2015). Takım sporlarında sporcu kimliği ve sürekli sportif kendine güven ilişkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi, Ankara.
  • Doğru, Z. (2017). Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Özgüven ve Özyeterlik Algıları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 9 (1), 13-23.
  • Ekinci, N.E., Özdilek, Ç., Deryahanoğlu, G., & Üstün, Ü.D. (2014). Spor yapan lise öğrencilerinin özgüven düzeylerinin incelenmesi. Sportif Bakış Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 36-42.
  • Feltz, D.L. (1988). Self‐Confidence and Sports Performance. Exercise and Sport Sciences Reviews, 16, 423–458.
  • Fleur, E. C. A. van Rens., Burgin, M., & Morris-Binelli, K. (2021). Implementing a pressure inurement training program to optimize cognitive appraisal, emotion regulation, and sport self-confidence in a women’s state cricket team. Journal of Applied Sport Psychology, 33(4), 402-419.
  • Gökkaya, D. & Biçer, T. (2017). Psikolojik beceri kıstası olarak özgüvenin elit sporcuların performansına katkısı; boks milli takımı örneği. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 25.
  • Gün, E. (2006). Spor yapanlarda ve spor yapmayan ergenlerde benlik saygısı. Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Karagün, E. (2014). Self confidence level in professional athletes; an examination of exposure to violence. Branch and socio-demographic aspects. International Journal of Human Sciences, 11(2), 744-753.
  • Karakaya, I., Coşkun, A., & Ağaoğlu, B. (2006). Yüzücülerin depresyon, benlik saygısı ve kaygı düzeylerinin değerlendirilmesi. Anatolian Journal of Psychiatry, 7, 162-166.
  • Kayaalp, İ. (2002). Eğitimde İletişim Dili, 1. Baskı, İstanbul: Bilge Kültür- Sanat Yayınları.
  • Kuloor, H., & Kumar, A. (2020). Self-confidence and sports. International Journal of Indian Psychology, 8(4), 1-6.
  • Sevim, Y. (1997). Antrenman Bilgisi, 1. Baskı, Ankara: Gazi Büro Yayınevi.
  • Sun, E. (2015). Sporun lise öğrencilerinin özgüven düzeylerine etkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş.
  • Tzetzis, G., Votsis, E., & Kourtessis, T. (2008). The effect of different corrective feedback methods on the outcome and self confidence of young athletes. Journal of Sports Science and Medicine, 7, 371-378.
  • Yarımkaya, A., Akandere, M., & Baştuğ, G. (2014). Effect of self-confidence levels of 12-14 years old students on their serving ability in volleyball. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 243-250.
  • Zeyrek, A. & Doğar, V. (2020). Ortaöğretim öğrencilerindeki özgüven gelişimlerinin spor ve farklı değişkenlere göre incelenmesi. International Social Sciences Studies Journal, 6(72), 4807-4812.

THE INVESTIGATION OF SELF-CONFIDENCE LEVELS OF ADULT INDIVIDUALS WHO DO AND DO NOT DO SPORTS

Year 2021, Volume: 2 Issue: 2, 1 - 10, 31.12.2021

Abstract

Abstract : The aim of this study is to investigate self-confidence levels in adult individuals who do and do not do sports according to sex, marital status, age, whether they do sports, the number of years they have been doing sports, whether they have been doing individual or team sports and branch of sports they have been doing. A total of 528 adult individuals, 235 females and 293 males between the ages of 18-55, who live in Bolu, Düzce, Sakarya, Kocaeli and Ankara, voluntarily participated in the study. The General Survey Model was used in this study. The Self-Confidence Scale developed by Akın, (2007) was used to determine the self-confidence levels of the individuals who took part in the research. Statistical analyses were carried out with the SPSS 20 package software. A t Test and One-Way Analysis of Variance (Anova) Test were applied in the analysis of the data to specify the difference/s among self-confidence levels of the independent variables. The Scheffe Test was used to indicate among what groups the difference/s existed, if there ever was/were a/any difference/s. Significance level for all statistical analyses was taken to be p<0.05. As a result of the study, significant differences were found to exist among average points which adult individuals who had been and had not been doing sports took from the self-confidence scale with regard to variables sex, marital status, age, whether they did sports, the number of years they had been doing sports, whether they had been doing individual or team sports and branch of sports they had been doing. Nevertheless, it was seen that there was/were no significant difference/s among average points they took from the self-confidence scale regarding the individual-team sports variable.

References

  • Akca, Ç. (2019). Kadın girişimcilerin girişimcilik niyetleri ile kendine güven ilişkisinin belirlenmesi: Yiyecek içecek sektöründe bir araştırma. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Akın, A. (2007). Öz-Güven ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. AİBÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 167-176.
  • Barnes, M.E. & Farrier, S.C. (1985). A longitudinal study of the self-concept of low-income youth. Adolescence, 20(77), 199-205.
  • Baştuğ, G., Duman, S., Akçakoyun, F., & Karadeniz, F. (2016). Futbol hakemlerinde; stres, özgüven, karar verme. Journal of Human Sciences, 13(3), 540.
  • Bozdoğan, T.A. & Güler, L. (2017). Investigation of self confidence levels of secondary school students engaged in individual and team sports. European Journal of Education Studies, 3(10), 558-571.
  • Cengiz, R., Arslan, F., & Şahin, E. (2014). Beden eğitimi öğretmenlerinin özgüven ve boyun eğici davranışlarının incelenmesi. Turkish Journal of Education, 3(3), 4-10.
  • Çetinkaya, T. (2015). Takım sporlarında sporcu kimliği ve sürekli sportif kendine güven ilişkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi, Ankara.
  • Doğru, Z. (2017). Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Özgüven ve Özyeterlik Algıları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 9 (1), 13-23.
  • Ekinci, N.E., Özdilek, Ç., Deryahanoğlu, G., & Üstün, Ü.D. (2014). Spor yapan lise öğrencilerinin özgüven düzeylerinin incelenmesi. Sportif Bakış Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 36-42.
  • Feltz, D.L. (1988). Self‐Confidence and Sports Performance. Exercise and Sport Sciences Reviews, 16, 423–458.
  • Fleur, E. C. A. van Rens., Burgin, M., & Morris-Binelli, K. (2021). Implementing a pressure inurement training program to optimize cognitive appraisal, emotion regulation, and sport self-confidence in a women’s state cricket team. Journal of Applied Sport Psychology, 33(4), 402-419.
  • Gökkaya, D. & Biçer, T. (2017). Psikolojik beceri kıstası olarak özgüvenin elit sporcuların performansına katkısı; boks milli takımı örneği. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 25.
  • Gün, E. (2006). Spor yapanlarda ve spor yapmayan ergenlerde benlik saygısı. Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Karagün, E. (2014). Self confidence level in professional athletes; an examination of exposure to violence. Branch and socio-demographic aspects. International Journal of Human Sciences, 11(2), 744-753.
  • Karakaya, I., Coşkun, A., & Ağaoğlu, B. (2006). Yüzücülerin depresyon, benlik saygısı ve kaygı düzeylerinin değerlendirilmesi. Anatolian Journal of Psychiatry, 7, 162-166.
  • Kayaalp, İ. (2002). Eğitimde İletişim Dili, 1. Baskı, İstanbul: Bilge Kültür- Sanat Yayınları.
  • Kuloor, H., & Kumar, A. (2020). Self-confidence and sports. International Journal of Indian Psychology, 8(4), 1-6.
  • Sevim, Y. (1997). Antrenman Bilgisi, 1. Baskı, Ankara: Gazi Büro Yayınevi.
  • Sun, E. (2015). Sporun lise öğrencilerinin özgüven düzeylerine etkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş.
  • Tzetzis, G., Votsis, E., & Kourtessis, T. (2008). The effect of different corrective feedback methods on the outcome and self confidence of young athletes. Journal of Sports Science and Medicine, 7, 371-378.
  • Yarımkaya, A., Akandere, M., & Baştuğ, G. (2014). Effect of self-confidence levels of 12-14 years old students on their serving ability in volleyball. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 243-250.
  • Zeyrek, A. & Doğar, V. (2020). Ortaöğretim öğrencilerindeki özgüven gelişimlerinin spor ve farklı değişkenlere göre incelenmesi. International Social Sciences Studies Journal, 6(72), 4807-4812.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Research Articles
Authors

İbrahim Damar 0000-0001-8667-0272

Yılmaz Uçan 0000-0002-8497-2995

Publication Date December 31, 2021
Submission Date September 15, 2021
Acceptance Date November 12, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Damar, İ., & Uçan, Y. (2021). SPOR YAPAN VE YAPMAYAN YETİŞKİN BİREYLERİN ÖZGÜVEN DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Beden Eğitimi Spor Ve Teknolojileri Dergisi, 2(2), 1-10.


Dergimizin tarandığı indeksler:


ASOS İndeks            


Academic Resource Index

29419


19466               ...