Araştırmada, işitme engelli ve dil konuşma bozukluğuna sahip çocuğu olan
annelerin sosyal destek algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel
tipteki araştırmanın evreni Ankara’da yaşayan, çocuğunda işitme engeli
ve dil konuşma bozukluğu olan annelerdir. Araştırmanın örneklemi, basit
tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen işitme ve dil konuşma
bozuklukları alanında eğitim veren iki özel eğitim ve rehabilitasyon
merkezine çocuğunu getiren annelerdir. Belirlenen merkezlerde çocuğu
eğitim alan ve araştırmaya gönüllü katılan 152 anne alınmıştır.
Verilerin toplanmasında, “Genel Bilgi Formu” ve Kaner (2010) tarafından
geliştirilen “Yenilenmiş Anne Baba Sosyal Destek Ölçeği” kullanılmıştır.
Verilerin analizinde Kolmogorov-Smirnov, Studentt, tek yönlü ANOVA ve
Bonferroni testleri kullanılmıştır. Araştırmada; üniversite mezunu,
geliri asgari ücret üstü, orta sosyoekonomik düzeydeki, erkek çocuk
sahibi ve bir çocuk annelerinin sosyal destek puanlarının anlamlı
düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.05). Annelerin bakım desteği
puanlarının, sosyal birliktelik, duygusal ve bilgi desteği puanlarından
düşük olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, annelerin
algıladıkları sosyal desteğin iyileştirilmesine yönelik eğitimcilere,
araştırmacılara ve ailelere öneriler sunulmuştur.
It was aimed to
examine determining the social support perception of mothers with children who
have hearing impaired-speech and language disorder. The research is one
conducted in descriptive survey model. Mothers living in Ankara whose children
have hearing impairment-speech and language disorders make up the population at
the research. 152 mothers from two special education and rehabilitation centers
which give special education in the field of hearing impairment-speech and
language disorders department in Ankara make up the sample at the research. The
data has been gathered by the “YASDÖ” by the Kaner (2010) and General
Information Form developed by the researcher. Percentage, median,
Kolmogrov-Smirnov, Student t, One Way ANOVA, Bonferroni Tests have been used in
the assessment at the data. In the study, social support scores of university
graduates, mothers with a minimum wage, middle socioeconomic status, male child
and one child were found to be significantly higher (p<0.05). It was determined
that care support scores of the mothers surveyed were lower than social
support, emotional and information support scores. In result of research,
suggestions to researchers, families, have been offered to improve the
perceived social support levels of mothers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |