Individuals have
different physical, mental, social and affective development progresses. Some
of them may experience developmental disabilities which result in difficulties
in communication, performing daily activities, learning, and adaptation to
their environments. One of the missions of special education field is to
provide such students with suitable educational experiences in order to improve
their behaviors and lives. Fortunately, technology encourages individual
learning and offer great opportunities to struggling and disabled students with
different needs. This study aims to explore available mobile technology devices
and applications and how they are used for the development and education of
individuals with special needs through the examination of published studies in
this area. A literature review was conducted in academic database and search
engines including Science Direct, Springer Link, Scopus and Google Scholar to
reach the related studies. The review was limited to empirical studies. The
collected articles were summarized using the 4N1K technique into a Microsoft Excel
spreadsheet. They were categorized under two main themes as mobile devices and
applications, which were then separated into sub-themes according to the type
and use of devices (e.g., iPad, iPod) and applications (e.g., Proloquo2Go, Picaa).
Bireyler bedensel,
zihinsel, sosyal ve duyuşsal olarak farklı gelişimler göstermektedir. Bazıları iletişim, günlük
aktiviteleri gerçekleştirme, öğrenme ve çevrelerine uyum sağlamada güçlük
yaşama ile sonuçlanan gelişimsel engellerle karşılaşmaktadır. Özel eğitim bu
türden bireylerin davranışlarını ve yaşamlarını iyileştirmek için uygun eğitim
deneyimleri sağlamak gibi zor bir misyona sahiptir. Neyse ki, teknoloji bireysel öğrenmeyi teşvik
etmekte ve farklı ihtiyaçlara sahip bireylere önemli fırsatlar sunmaktadır. Bu çalışmanın amacı özel
eğitimli bireylerin gelişim ve eğitimlerinde kullanılan teknolojilerle ilgili
yapılmış araştırmaların taranması ve incelenmesi yoluyla bu alanda kullanılan
mobil cihaz ve yazılımların neler olduğunun ve nasıl kullanıldığının
öğrenilmesini sağlamaktır. Literatür taraması metodu kullanılarak Google
Akademik, Science Direct, Springer Link gibi veri tabanları ve internet arama
motorlarından ilgili çalışmalara ulaşılmıştır. Tarama sonucunda elde edilen
ilgili deneysel çalışmalar 4N1K yöntemi ile özetlenmiş ardından ayrıntılı bir
şekilde incelenmiş ve gözden geçirilmiştir. Taramadan elde edilen bilgiler
mobil cihazlar ve yazılımlar olmak üzere iki ana tema altında toplanmıştır.
İlgili araştırmalarda iPad gibi mobil cihaz ve Proloquo2Go gibi yazılımların
akademik, iletişim becerileri gibi becerilerin kazanılmasında otizm, zihinsel
engellilik, iletişim engelliliği gibi özel eğitim gruplarında kullanıldığı
görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |