Gifted and talented
individuals show superior performance compared to their peers in at least one
of these fields as leadership, creativity, special academic ability, general
mental ability, art or psychomotor. The learning needs of gifted and talented students
whose talents and interests differ from their peers are also different. This
situation leads to carrying out differentiation practices in the education of
gifted and talented students. With applications such as acceleration,
enrichment and grouping, the educational needs of gifted and talented
individuals are tried to be overcome. STEM is an educational approach based on
teaching at least two of the disciplines-
science, technology, engineering and mathematics- together. In
particular, STEM approach can be applied to differentiate the education of
talented students in these fields. In this study, the applications of STEM
Schools, Dual-Enrollment or Postsecondary Options, International Baccalaureate Program and Advanced
Placement programs, early College entrance
programs, summer programs, distance education programs, contests and
competitions, internship and mentoring practices, service
learning programs which can be used in the education of gifted and talented
students in different countries and their equivalents in Turkey were
emphasized. In addition, suggestions are made for the studies that can be done
to improve these practices.
Özel yetenekli bireyler; liderlik, yaratıcılık, özel
akademik kabiliyet, genel zihinsel yetenek, sanat veya psikomotor beceri
alanlarından en az birinde yaşıtlarına göre üstün performans ortaya koyan
bireylerdir. Yetenek ve ilgi alanları akranlarından farklı olan özel yetenekli
öğrencilerin öğrenme ihtiyaçları da farklıdır. Bu durum özel yeteneklilerin
eğitiminde farklılaştırma uygulamalarının yapılmasına neden olmaktadır.
Hızlandırma, zenginleştirme ve gruplama gibi uygulamalarla özel yetenekli
bireylerin eğitim ihtiyaçları karşılanmaya çalışılmaktadır. FeTeMM yaklaşımı;
fen, teknoloji, mühendislik ve matematik disiplinlerinden en az ikisinin
birlikte öğretimine dayanan bir eğitim yaklaşımıdır. Özellikle bu alanlarda
yetenekli olan öğrencilerin eğitiminde farklılaştırma yapmak için FeTeMM
yaklaşımı uygulanabilmektedir. Bu çalışmada, özel yeteneklilerin FeTeMM
eğitiminde farklı ülkelerde kullanılabilen FeTeMM Okulları, çift kayıt imkânları,
Uluslararası Bakalorya Programı ve ileri yerleştirme programları, üniversiteye
erken giriş programları, yaz programları, uzaktan eğitim programları,
yarışmalar, staj ve mentörlük uygulamaları, hizmet öğrenme programları
uygulamalarına yer verilerek bunların Türkiye'deki karşılıkları üzerinde
durulmuştur. Ayrıca bu uygulamaları geliştirmek için yapılabilecek çalışmalara
ilişkin önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 1 |