Developments in information and communication technologies have triggered a process of social transformation. The spread of technology in every field from past to present has led to emergence of different perspectives on technology. Technological tools are used in almost every field, from medicine to engineering, from education to construction. In this context, robotic technologies have come to the fore as a large developing field that affects human life. When the studies on the use of robotics in education are reviewed, it is seen that developed countries see robotics as a driving force in education and attach great importance to the use of these technologies in terms of improving their education systems. The purpose of the current study designed based on the idea that robotic systems make great contributions to the field of education and will make even more contributions is to investigate robotic technologies and related concepts, the reflections of robotic technologies in the field of education and educational robotic applications. It is thought that such an investigation of the status and reflections of robotic technologies in education and the suggestions presented in this direction will shed light for the studies to be conducted on the use of robotic technologies in education and will provide guidance for researchers.
Bilgi ve iletişim teknolojilerinde meydana gelen gelişmeler, toplumsal bir dönüşüm sürecini de beraberinde getirmiştir. Geçmişten günümüze teknolojinin her alanda yaygınlaşması, teknolojiye farklı bakış açıları kazandırmıştır. Tıptan mühendisliğe, inşaat alanında eğitime kadar hemen her alanda teknolojik araçlardan yararlanılmaktadır. Bu çerçevede robotik teknolojiler, insan yaşamını etkileyen ve gelişmekte olan büyük bir alan olarak öne çıkmaktadır. Robotiğin eğitimde kullanımı ile ilgili yapılan çalışmalara bakıldığında gelişmiş ülkelerin robotiği eğitimde itici bir güç olarak gördüğü ve eğitim sistemlerini iyileştirme noktasında bu teknolojilerin kullanımına büyük önem verdiği görülmektedir. Robotik sistemlerin eğitim alanına büyük katkılar sağladığı ve daha da sağlayacağı düşüncesinden yola çıkılarak hazırlanan bu çalışmanın amacı robotik teknolojiler ve ilgili kavramları, robotik teknolojilerin eğitim alanına yansımalarını ve eğitsel robotik uygulamaları irdelemektir. Robotik teknolojilerin eğitimdeki yeri ve yansımalarına ilişkin yapılan bu şekilde bir değerlendirmenin ve bu doğrultuda sunulan önerilerin eğitimde robotik teknolojilerin kullanımına yönelik yapılacak çalışmalara ışık tutacağı ve araştırmacılar için yol gösterici nitelikte olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 2 |