In the research; During the COVID-19 pandemic, it is aimed to determine the status of how the visual arts courses implementation processes in schools affiliated to the Ministry of National Education are carried out. In this direction, the opinions of 13 visual arts teachers working in schools in provinces with different socioeconomic levels of Turkey were taken. The study was carried out with the qualitative research method. Thematic analyzes of the data collected through semi-structured interviews were made. According to the research findings, homework was mostly given for practice in online visual arts classes, and easy and enjoyable applications were generally chosen. According to teacher opinions, student interest and attitude are similar to face-to-face lessons. It is understood that the students cannot reach originality in the context of artistic creativity. In this process, teachers' skills in using technology in general have increased, but it has been observed that they do not have sufficient knowledge and equipment for online teaching processes. The results obtained from the research are important in terms of revealing the situations for the development of online teaching processes and revealing artistic learning losses.
Araştırmada COVID-19 pandemisi süresince, MEB’e bağlı okullarda çevrimiçi olarak yürütülen görsel sanatlar derslerindeki görsel biçimlendirme ve uygulama süreçlerinin nasıl yürütüldüğüne dair durum tespitinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda Türkiye’nin farklı sosyoekonomik kademelerine sahip illerdeki ilköğretim ve lise okullarında görev yapan 13 görsel sanatlar öğretmeninin görüşleri alınmıştır. Nitel araştırma yöntemiyle yürütülen çalışmada yarı yapılandırılmış mülakatlarla toplanan verilerin tematik analizleri yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre çevrimiçi görsel sanatlar derslerinde uygulama süreçlerinin büyük çoğunlukla ödevlendirme şeklinde yürütüldüğü ve seçilen uygulama tekniklerin genellikle kolay ve eğlenceli türden olduğuna ulaşılmıştır. Öğretmen görüşlerine göre, öğrenci ilgi ve tutumunun yüz yüze derslerle benzer olduğuna ve yapılan çalışmalarla öğrencilerin sanatsal yaratıcılık bağlamında özgünlüğe ulaşamadıkları anlaşılmaktadır. Öğretmenlerin bu süreçte genel anlamda teknoloji kullanımına yönelik becerilerin artmasına karşın çevrimiçi öğretim süreçlerine yönelik yeterli bilgi ve donanıma sahip olmadıkları görülmüştür. Araştırmadan elde edilen sonuçlar, özellikle görsel sanatlar dersi ve beceri odaklı benzer derslerin çevrimiçi öğretim süreçlerinin geliştirilmesinde göz önünde tutulabilecek durumları ortaya koyması ve sanatsal öğrenmede kritik dönemlerdeki çocukların sanatsal yaratıcılık gelişimi bağlamında öğrenme kayıplarını ortaya koyması açısından önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 1 |