Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye, İngiltere ve Avustralya’daki Yükseköğretim (Lisans Düzeyinde) Güzel Sanatlar Eğitimi Programlarının Karşılaştırılması

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 81 - 119

Abstract

Çalışmanın amacı, Türkiye, İngiltere ve Avustralya’daki yükseköğrenim boyutunda Güzel Sanatlar Eğitimi lisans programlarını tanımlayıcı yaklaşımda yapısal, içerik ve uygulama özellikleri açısından incelemek, uzman görüşüne göre belirlenen başlıklar altında çeşitli verilere göre karşılaştırarak aralarındaki benzerlik ve farklılıkları ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunda Türkiye’den Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-iş Eğitimi Ana Bilim Dalı bulunan Gazi Üniversitesi ve Marmara Üniversitesi ele alınmıştır. Yurt dışından eşdeğer özelliklere sahip Güzel Sanatlar Bölümü lisans programları bulunan İngiltere’den University of Art London ve Avustralya’dan RMIT University alınmıştır. Verilerin toplanması sürecinde ülkelerin resmi kurumlarından ve yetkili kişilerden posta yolu ile görüşmelerden elde edilen verilerden yararlanılmıştır. Betimsel araştırma olan çalışma, doküman analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, farklılık ve benzerlikler ortaya konularak Türkiye, İngiltere ve Avustralya’daki yükseköğrenim düzeyinde güzel sanatlar eğitimi lisans programlarının karşılaştırılması ile elde edilen verilere dayalı içerik ve uygulama özellikleri açısından Resim-iş Eğitimi Ana Bilim Dalı için “çerçeve program” oluşturularak önerilmiştir.

References

  • Dede, H. & Salderay, B. (2024). Türkiye, İngiltere ve Avustralya’daki Yükseköğretim (Lisans Düzeyinde) Güzel Sanatlar Eğitimi Programlarının Karşılaştırılması [Comparison of Higher Education Undergraduate Fine Arts Education Programs in Turkey, England and Australia]. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi) [Science, Education, Art and Technology Journal (SEAT Journal)], 8(2), 81-119.

Comparison of Higher Education (Undergraduate) Fine Arts Education Programs in Turkey, England and Australia

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 81 - 119

Abstract

The aim of the study is to examine the Fine Arts Education undergraduate programs in higher education in Turkey, England and Australia in terms of structural, content and application features in a descriptive approach, and to reveal the similarities and differences between them by comparing them according to various data under the headings determined according to expert opinion. In the study group of the research, Gazi University and Marmara University from Turkey, which have Fine Arts Education Department Painting and Art Education Department, were taken into consideration. From abroad, University of Art London from England and RMIT University from Australia, which have undergraduate programs of Fine Arts Department with equivalent characteristics, were taken. In the process of collecting the data, the data obtained from the official institutions and authorized persons of the countries were used. The study, which is descriptive research, was analyzed by document analysis method. As a result of the research, differences and similarities were revealed and a "framework program" was created and proposed for the Department of Painting and Art Education in terms of content and application features based on the data obtained by comparing fine arts education undergraduate programs in higher education in Turkey, England and Australia.

References

  • Dede, H. & Salderay, B. (2024). Türkiye, İngiltere ve Avustralya’daki Yükseköğretim (Lisans Düzeyinde) Güzel Sanatlar Eğitimi Programlarının Karşılaştırılması [Comparison of Higher Education Undergraduate Fine Arts Education Programs in Turkey, England and Australia]. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi) [Science, Education, Art and Technology Journal (SEAT Journal)], 8(2), 81-119.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts Education
Journal Section Articles
Authors

Hüseyin Dede 0000-0001-9265-4711

Bülent Salderay 0000-0002-8133-6192

Publication Date
Submission Date February 27, 2024
Acceptance Date August 19, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Dede, H., & Salderay, B. (n.d.). Türkiye, İngiltere ve Avustralya’daki Yükseköğretim (Lisans Düzeyinde) Güzel Sanatlar Eğitimi Programlarının Karşılaştırılması. Bilim Eğitim Sanat Ve Teknoloji Dergisi, 8(2), 81-119.
Google_Scholar_logo_2015.PNG            road-issn.png                citefactor_logo.png

        ici2.png            SIS-Logo.png            ESJI.png

Creative Commons Lisansı