Sinema, televizyon filmleri gibi çizgi filmler de bir kitle iletişim ürünüdür. Çizgi filmler,Ülkemizde ve dünyada çocuklardan yetişkinlere kadar her yaştan geniş izleyici kitlesine sahiptir. Sinemanın doğuşundan belirli bir zaman sonra çocuk izleyiciler için geliştirilen çizgi filmler günümüzde 7’den 70’mişe her yaşa hitap eden çok büyük bir sektörel yapıya dönüşmüştür. İki boyutlu çizgi filmler günümüzde gerçek mekanların kullanıldığı üç boyutlu karakterlerle hazırlanmış animasyon filmlere dönüşmüştür.
Ülkemiz çizgi film üretimine epey geriden takip etmektedir. Hala dünyayla rekabet edecek ciddi kurumsal yapılara sahip değildir. Yetişmiş insan kaynaklarımız ve teknolojik imkanlara göre çizgi film yapımlarımız beklentilerin altında olduğu bir gerçektir. Daha kat edilecek uzun bir yolumuzun oldu görülmektedir. Yıllık 500 milyar dolarlık animasyon pastasından 90 milyon nüfuslu ve eğitimli genç nüfusumuzla ciddi paylar almamız gerekmektedir. 2000lerden sonra artan çizgi film yapımlarımızın dünyayla rekabet edecek kaliteye ulaşması gerekmektedir.
Makalede, Kral Şakir karakter tasarımları, grafik tasarım ilkeleri çerçevesinde değerlendirilmeye çalışılmıştır. Yapılan kişisel değerlendirmeler her türlü eleştiriye açıktır.
Cartoons, like cinema and television movies, are also a mass media product. Cartoons have a wide audience of all ages in our country and around the world, from children to adults. Cartoon production, which was developed for children's audiences a certain time after the birth of cinema, is the name of a very large sectoral structure that appeals to all ages from 7 to 70 today. Two-dimensional cartoons have turned into animated films prepared with three-dimensional characters using real spaces today. Our country is following the cartoon production quite far behind. For many years, the import of Japanese and American origin cartoons and the preparation of limited-edition and non-commercial cartoons only for State television have prevented the formation of our cartoon industry, We still do not have serious corporate structures to compete with major cartoon manufacturers. Considering the human resources and technological possibilities, domestic cartoons remain far below expectations. We still have a long way to go. In fact, we need to take serious shares with our educated young population of 85 million people from the $ 500 billion annual animation pie. Our cartoons need to reach the quality to compete with the world quickly. In the article, King Shakir character designs have been tried to be evaluated within the framework of graphic design principles. Personal evaluations are open to all kinds of criticism.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | |
Submission Date | October 31, 2024 |
Acceptance Date | December 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |