21. yüzyılda bilgi ticari bir meta olarak görülüyor. Bilgi sayesinde günlük yaşamda itibar ve güç elde edilir, ticari hayatta ise bilgi bir kazanç kaynağıdır. Kitle iletişim araçlarının yaygınlaşmasıyla bilgiye erişim kolaylaştı. Ancak bazı karmaşık ürün veya hizmetlerde yüzeysel bilgiler, seçimler arasında etkili bir şekilde ayrım yapmak ve iyi bir karar vermek için yeterli olmayabilir. Piyasanın etkin bir şekilde işleyebilmesi için alıcı ve satıcıların piyasadaki mallar, maliyetler, kâr ve kalite faktörleri hakkında gerekli bilgiye sahip olmaları gerekmektedir. Sağlık hizmetinin tam rekabet piyasasında pazarlanabilir bir hizmet olabilmesi için; alıcı ve satıcıların aynı düzeyde bilgiye sahip olmaları gerekmektedir. Sağlık ekonomisinde bilinen bu duruma, çalışmada bilgi ve asimetrik bilgi konuları üzerinden bakılacaktır.
In the 21st Century, knowledge is seen as a commercial meta. Via knowledge we obtain reputation and the power in everyday life, and, knowledge is a source of profit in the commercial life. Accessing information has become easier through, the mass media becoming widespread. However, in some complex products or services, superficial information may not be enough to differentiate effectively among the choices and make a good decision. Buyers and sellers should have the necessary knowledge about the goods on the market, the costs, the profit and the quality factors in order for the market to function effectively. Buyers and sellers should also have the same level of information so that health care could become a marketable service in a perfectly competitive market. This situation, which is known in health economics, will be examined through knowledge and asymmetric information issues within the scope of the study.
Çalışmayı destekleyen herhangi bir kurum olmamıştır
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Economy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | February 29, 2024 |
Publication Date | February 29, 2024 |
Submission Date | December 2, 2023 |
Acceptance Date | December 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.