Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Eğitimsel Engel Algıları Üzerine

Year 2022, , 88 - 97, 15.12.2022
https://doi.org/10.56987/bezgek.11

Abstract

Bu araştırma, Türkiye’de öğrenim gören uluslararası öğrencilerin engel algısını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın modeli, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak belirlenmiştir. Çalışmanın evreni olarak Türkiye Cumhuriyeti’nde 2021 yılında öğrenim gören uluslararası öğrenciler belirlenmiş, örneklem olarak tesadüfî yöntem ile belirlenen 422 öğrencinin verileri seçilmiştir. Araştırmaya otuz dört (34) farklı ülkenin uyruğunu uluslararası öğrenciler dâhil olmuştur. Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır. Öğrencilerin %39,57’si herhangi bir engel algısına sahip olmadığını ifade etmişlerdir. Öğrencilerin %53,80’si sadece bir (1) durumu engel olarak algıladıklarını, bu engelleri de “dil”, “ekonomik engeller”, “öğretim programları”, “ölçme ve değerlendirme sistemi” olarak ifade etmişlerdir. Irk ve dini farklılığını öğrencilerin sadece %0,24’ü bir engel olarak tanımlamışlardır. Diğer yandan öğrenciler için en büyük engelin, %31,51 oranında “dil” olduğu, ikinci büyük engelin %16,27 oranında “ekonomik engeller” olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucundan elde edilen önemli verilerden biri de birden fazla engel tanımlayan öğrencilerin oranı %7,57’dir. Birden fazla engel tanımlayan öğrencilerin tanımladığı engeller arasında, “öğretim programları”, “öğretmen”, “ölçme değerlendirme yöntemi”, “eğitim sistemi” vb. gibi “akademik engel” diye ifade edilebilecek engeller bulunmaktadır. Diğer bir deyişle öğrenciler için “akademik engeller”, “dil” ve “ekonomik engeller”den sonraki en büyük engel olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Aksan, D. (2004). Dilbilim ve Türkçe yazıları. Multilingual Yayınları. Alyılmaz, C. (2010). Türkçe öğretiminin sorunları. Journal of Turkish Studies, 5(3),728-749.
  • Alyılmaz, S. (2018). Türkçe öğretiminde hedef kitlenin / “öğrenen”in önemi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2452-2463
  • Atkinson, R, L., Atkinson, R, C. ve Hilgard, E, R. (1995). Psikolojiye giriş. (Çev. M. Atakay). Sosyal. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. 20 Baskı. Pegem Akademi.
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (pp 582-583). USA: SAGE Publications.
  • Dutchin, W. L. (1974). Problems of Foreign Students at the University of Wisconsin-La Crosse. Master Thesis. Student Personnel Services. College of Education.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. 4. Baskı. Anı Yayıncılık.
  • Ercan, M. S.(2012). Uluslararası öğrencilerin uyum sorunlarının incelenmesi ve bu sorunların çözümüne yönelik beklentilerin araştırılması [Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi]. Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı.
  • Güçlü, N. (1996) Yabancı öğrencilerin uyum problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 101-110.
  • Günay, D. ve Günay A. (2016). Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretim okullaşma oranları ve gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6,(1), 13-30.
  • Miller, B. C. (1996). Aile araştırma yöntemleri. (Çev. Dinçay Köksal). TC. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı.
  • Pusch, M. (1979). Multicultural education across cultural training approach intercultural network. La Garange Park, III.
  • Şahin, H. (2018). Yahya Kemal Beyatlı’nın eserlerindeki değerler ve bu değerlere yönelik Türkçe öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Atatürk Üniversitesi. Şahin, H. (2019, 26 Nisan-27 Nisan). Dede korkut kitabında vefa değeri. Dünya Kültür Mirası Dede Korkut Uluslararası Sempozyumu (Pp.129-148). Bayburt, Turkey.
  • Topçu, N. (1998). İsyan ahlâkı. Dergâh Yayınları.
  • YÖK. (2017). Yükseköğretimde uluslararasılaşma strateji belgesi 2018-2022, https://www.yok.gov.tr/Documents/AnaSayfa/Yuksekogretimde_Uluslararasilasma_Strateji_Belgesi_2018_2022.pdf adresinden alınmıştır.
Year 2022, , 88 - 97, 15.12.2022
https://doi.org/10.56987/bezgek.11

Abstract

References

  • Aksan, D. (2004). Dilbilim ve Türkçe yazıları. Multilingual Yayınları. Alyılmaz, C. (2010). Türkçe öğretiminin sorunları. Journal of Turkish Studies, 5(3),728-749.
  • Alyılmaz, S. (2018). Türkçe öğretiminde hedef kitlenin / “öğrenen”in önemi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2452-2463
  • Atkinson, R, L., Atkinson, R, C. ve Hilgard, E, R. (1995). Psikolojiye giriş. (Çev. M. Atakay). Sosyal. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. 20 Baskı. Pegem Akademi.
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (pp 582-583). USA: SAGE Publications.
  • Dutchin, W. L. (1974). Problems of Foreign Students at the University of Wisconsin-La Crosse. Master Thesis. Student Personnel Services. College of Education.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. 4. Baskı. Anı Yayıncılık.
  • Ercan, M. S.(2012). Uluslararası öğrencilerin uyum sorunlarının incelenmesi ve bu sorunların çözümüne yönelik beklentilerin araştırılması [Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi]. Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı.
  • Güçlü, N. (1996) Yabancı öğrencilerin uyum problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 101-110.
  • Günay, D. ve Günay A. (2016). Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretim okullaşma oranları ve gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6,(1), 13-30.
  • Miller, B. C. (1996). Aile araştırma yöntemleri. (Çev. Dinçay Köksal). TC. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı.
  • Pusch, M. (1979). Multicultural education across cultural training approach intercultural network. La Garange Park, III.
  • Şahin, H. (2018). Yahya Kemal Beyatlı’nın eserlerindeki değerler ve bu değerlere yönelik Türkçe öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Atatürk Üniversitesi. Şahin, H. (2019, 26 Nisan-27 Nisan). Dede korkut kitabında vefa değeri. Dünya Kültür Mirası Dede Korkut Uluslararası Sempozyumu (Pp.129-148). Bayburt, Turkey.
  • Topçu, N. (1998). İsyan ahlâkı. Dergâh Yayınları.
  • YÖK. (2017). Yükseköğretimde uluslararasılaşma strateji belgesi 2018-2022, https://www.yok.gov.tr/Documents/AnaSayfa/Yuksekogretimde_Uluslararasilasma_Strateji_Belgesi_2018_2022.pdf adresinden alınmıştır.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Harun Şahin This is me

Publication Date December 15, 2022
Submission Date December 4, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Şahin, H. (2022). Türkiye’de Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Eğitimsel Engel Algıları Üzerine. Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 1(2), 88-97. https://doi.org/10.56987/bezgek.11




All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0),