Review
BibTex RIS Cite

Literatürdeki Ders Kitabı Olarak Kullanılan Dinleme Eğitimi Kitaplarının Karşılaştırılması

Year 2024, Volume: 3 Issue: 2, 131 - 145, 15.06.2024

Abstract

Dinleme, ilk edinilen temel dil becerisidir. Bu becerinin geliştirilmesi için insan, yaşamı boyunca birçok dışsal faktöre tâbi tutulmuştur. Bunlardan en önemlisi olan eğitim öğretim, dinleme becerisinin öğretimi ve geliştirilmesinde önemli rol oynamıştır. Bununla birlikte bu becerinin öğretimine yönelik birçok benzer ve farklı yönleri bulunan kitaplar yazılmıştır. Bu bağlamda araştırmanın amacı literatürde ders kitabı olarak kullanılan iki dinleme eğitimi kitabının benzerlik ve farklılık yönünden karşılaştırılmasıdır. Çalışmada nitel araştırma yönteminden faydalanılmıştır. Araştırmanın çalışma materyalini Ahmet Akçay’ın (2018) “Dinleme / İzleme Eğitimi” kitabı ile Mehmet Nuri Kardaş’ın (2020) “Dinleme Eğitimi” kitabı oluşturmaktadır. Dinleme eğitimi kitaplarının karşılaştırılması, doküman incelemesi tekniğine göre yapılmıştır. Ayrıca elde edilen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Belirlenen iki kitabın ele aldıkları konulardan altı tanesinin benzerlik-farklılık yönünden karşılaştırılmasına gidilmiştir. Eserler; dinlemenin temel bilgileri, dinlemede beyin ve bellek, dinleme şekil ve türleri, eğitim-öğretim programlarında dinleme, dinlemede ölçme ve değerlendirme, dinlemenin fiziksel ve zihinsel unsurları konuları bakımından değerlendirilmiştir. Değerlendirmeler yapılmadan önce kitaplar hakkında kısa bilgilendirmeler yapılmıştır. Değerlendirmede eserlerin önce benzer yönleri verilmiş, daha sonra ise farklı yönleri verilerek karşılaştırma yapılmıştır. Dinleme eğitimi bağlamında seçilen Ahmet Akçay ve Mehmet Nuri Kardaş’ın kitaplarının, karşılaştırıldıkları konulardan hareketle birçok benzer ve farklı yönlerinin olduğu saptanmıştır. Yapılan bu çalışmayla birlikte dinleme eğitimi kitaplarının çeşitli yönlerden doğru ve net bir şekilde seçimini kolaylaştırdığı düşünülmektedir.

Ethical Statement

YOK

Supporting Institution

YOK

Project Number

YOK

References

  • Akçay, A. (2018). Dinleme / izleme eğitimi. Nobel Yayıncılık.
  • Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2015). Yazılı ve sözlü anlatım. Akçağ Yayınları.
  • Bayat, N. (2021). Dinleme ve eğitimi. Anı Yayıncılık.
  • Berk, L. E. (2013). Infants and children prenatal to middle childhood. New Jersey, Pearson Education.
  • Bulut, K. (2019). 2006 ve 2018 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesi, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(3), 862-881.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Celepler Matbaacılık.
  • Çiftçi, M. (2001). Dinleme eğitimi ve dinlemeyi etkileyen faktörler. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 165-177.
  • Doğan, Y. (2021) Dinleme eğitimi. (9.baskı). Pegem Akademi Yayınevi.
  • Egan, G. (1994). The skilled helper; a problem management approach to helping. Brooks / Cole Publishing Company, Adivision of Wadsworth, Inc.
  • Epçaçan, C. (2013). Temel bir dil becerisi olarak dinleme ve dinleme eğitimi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11). 331-352.
  • Ergenç, İ. (2000). Dilin beyindeki organizasyonu ve konuşmanın gerçekleşmesi, multidisipliner yaklaşımla beyin ve kognisyon, (Ed. Karakaş, Aydın, Erdemir ve Özemsi). Çizgi Tıp Yayınevi.
  • Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2014). Anlama teknikleri 2 uygulamalı dinleme eğitimi el kitabı. Grafiker Yayınları.
  • Güzel, A. (2003). Türkçe’nin eğitimi-öğretimi bölümlerinde kurulması gerekli görülen anabilim dalları hakkında yeni projelerimiz. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 13, 63-86.
  • Kardaş, M. N. (2020). Dinleme eğitimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Melanlıoğlu, D. (2020). Dinleme eğitiminin güncel sorunları. C. Alyılmaz, O. Er ve İ. Çoban (Ed.), Türkçe eğitiminin güncel sorunları içinde (s. 113-154), Eğiten Kitap.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma - desen ve uygulama için bir rehber / Qualitative research a guide to desing and implementation. (S. Turan, Çev.). Nobel Akademik.
  • Onan, B. (2005). İlköğretim ikinci kademe Türkçe öğretiminde dil yapılarının anlama becerilerini (Okuma/Dinleme) geliştirmedeki rolü [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Özbay, M. (2005). Bir dil becerisi olarak dinleme eğitimi. Akçağ Yayınları.
  • Özbay, M. (2014). Anlama teknikleri 2 dinleme eğitimi. Öncü Basımevi.
  • Sarıkaya, B. (2018). Dinleme ile ilgili temel kavramlar. A. Akçay (Ed.), Dinleme / İzleme eğitimi içinde (ss. 55-75), Nobel Yayıncılık.
  • Şahin ve Aktar, (2020). Dinleme eğitimiyle ilgili temel bilgiler. M. Nuri Kardaş (Ed.), Dinleme Eğitimi (s. 1-24), Pegem Akademi Yayınevi.
  • Şahin, N. (2019). Dinleme şekil ve türleri. S. Alyılmaz ve B. Karahan (Ed.), Dinleme eğitimi içinde (ss. 29-54). Fenomen Yayıncılık.
  • Yalçın, A. (2002). Türkçe öğretim yöntemleri yeni yaklaşımlar. Akçağ Yayınları.
  • Yangın, B. (1998). Dinlediğini anlama becerisinde geliştirmede elves yönteminin etkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. baskı). Seçkin Yayıncılık.

Comparison of Listening Skill Books Used as Coursebooks in Literature

Year 2024, Volume: 3 Issue: 2, 131 - 145, 15.06.2024

Abstract

Listening is the first basic language skill acquired. To develop this skill, people are subjected to many external factors throughout their lives. The most important of these, education teaching, have played an important role in developing listening skills. In addition, many books with similar and different aspects have been written for teaching this skill. In this context, this research aims to discuss the similarities and differences of two listening books used as coursebooks in the literature. The study is a qualitative research. The study material of the research is Ahmet Akçay’s (2018) book “Dinleme / İzleme Eğitimi” and Mehmet Nuri Kardaş’s (2020) book “Dinleme Eğitimi”. The study makes this comparison based on the document review technique and analyzes the obtained data descriptively. Six of the topics covered by the two selected books are compared in terms of similarities and differences. The books are evaluated in terms of the basic concepts of listening, brain, and memory in listening, forms and types of listening, listening in curricula, measurement and evaluation in listening, and physical and mental elements of listening. Before evaluations, brief information about the books is provided. In the evaluation, the works are compared by first giving their similar aspects and then their different aspects. In this context, the selected books have many similarities and differences depending on the subjects they are compared with. So, this study facilitates the correct and clear selection of listening books from various aspects.

Project Number

YOK

References

  • Akçay, A. (2018). Dinleme / izleme eğitimi. Nobel Yayıncılık.
  • Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2015). Yazılı ve sözlü anlatım. Akçağ Yayınları.
  • Bayat, N. (2021). Dinleme ve eğitimi. Anı Yayıncılık.
  • Berk, L. E. (2013). Infants and children prenatal to middle childhood. New Jersey, Pearson Education.
  • Bulut, K. (2019). 2006 ve 2018 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesi, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(3), 862-881.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Celepler Matbaacılık.
  • Çiftçi, M. (2001). Dinleme eğitimi ve dinlemeyi etkileyen faktörler. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 165-177.
  • Doğan, Y. (2021) Dinleme eğitimi. (9.baskı). Pegem Akademi Yayınevi.
  • Egan, G. (1994). The skilled helper; a problem management approach to helping. Brooks / Cole Publishing Company, Adivision of Wadsworth, Inc.
  • Epçaçan, C. (2013). Temel bir dil becerisi olarak dinleme ve dinleme eğitimi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11). 331-352.
  • Ergenç, İ. (2000). Dilin beyindeki organizasyonu ve konuşmanın gerçekleşmesi, multidisipliner yaklaşımla beyin ve kognisyon, (Ed. Karakaş, Aydın, Erdemir ve Özemsi). Çizgi Tıp Yayınevi.
  • Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2014). Anlama teknikleri 2 uygulamalı dinleme eğitimi el kitabı. Grafiker Yayınları.
  • Güzel, A. (2003). Türkçe’nin eğitimi-öğretimi bölümlerinde kurulması gerekli görülen anabilim dalları hakkında yeni projelerimiz. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 13, 63-86.
  • Kardaş, M. N. (2020). Dinleme eğitimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Melanlıoğlu, D. (2020). Dinleme eğitiminin güncel sorunları. C. Alyılmaz, O. Er ve İ. Çoban (Ed.), Türkçe eğitiminin güncel sorunları içinde (s. 113-154), Eğiten Kitap.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma - desen ve uygulama için bir rehber / Qualitative research a guide to desing and implementation. (S. Turan, Çev.). Nobel Akademik.
  • Onan, B. (2005). İlköğretim ikinci kademe Türkçe öğretiminde dil yapılarının anlama becerilerini (Okuma/Dinleme) geliştirmedeki rolü [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Özbay, M. (2005). Bir dil becerisi olarak dinleme eğitimi. Akçağ Yayınları.
  • Özbay, M. (2014). Anlama teknikleri 2 dinleme eğitimi. Öncü Basımevi.
  • Sarıkaya, B. (2018). Dinleme ile ilgili temel kavramlar. A. Akçay (Ed.), Dinleme / İzleme eğitimi içinde (ss. 55-75), Nobel Yayıncılık.
  • Şahin ve Aktar, (2020). Dinleme eğitimiyle ilgili temel bilgiler. M. Nuri Kardaş (Ed.), Dinleme Eğitimi (s. 1-24), Pegem Akademi Yayınevi.
  • Şahin, N. (2019). Dinleme şekil ve türleri. S. Alyılmaz ve B. Karahan (Ed.), Dinleme eğitimi içinde (ss. 29-54). Fenomen Yayıncılık.
  • Yalçın, A. (2002). Türkçe öğretim yöntemleri yeni yaklaşımlar. Akçağ Yayınları.
  • Yangın, B. (1998). Dinlediğini anlama becerisinde geliştirmede elves yönteminin etkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. baskı). Seçkin Yayıncılık.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Reviews
Authors

Arif Emre Çiftçi 0009-0007-2099-5315

Project Number YOK
Publication Date June 15, 2024
Submission Date May 27, 2024
Acceptance Date June 8, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Çiftçi, A. E. (2024). Literatürdeki Ders Kitabı Olarak Kullanılan Dinleme Eğitimi Kitaplarının Karşılaştırılması. Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 3(2), 131-145.




All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0),